Publicerat Juni 24, 200718 yr Hej. Har lite problem med apporteringen, ibland funkar han kanon och ibland inte alls. Var ute på förmiddagen och tränande med en halvfrusen kråka, funkade kanon skottfast och bra inlämning . Sen skulle jag göra samma sak i eftermiddag, nu var kråkan helt upptinad. Fortfarande skottfast osv. Men nu ville han inte ta kråkan längre fick honom till slut att ta och bära kråkan en bit. Hur går jag vidare för att befästa att apporteringen funkar lika bra alltid . För dom som inte känner till det så är det en Wachtel på 1,5 år. Mats
Publicerat Juni 24, 200718 yr kolla här om du hittar några tips, http://www.landins-hund-katt.se/TT%20utg%202.pdf
Publicerat Juni 24, 200718 yr Jag är absolut ingen expert! så ta det för vad det är. Det finns säkert en hel del som är duktigare än mig på forumet. Jag vet att wachtlar ibland kan vara lite knepiga att apportera. Ibland funkar varmt vilt men inte kallt! Ibland tvärt om. Backa ett steg och befäst "håll fast" på stället med varmt eller kallt vilt och även andra saker ägg, mjukisdjur, PET-flaskor, rullade tidningar o.s.v. Jag tycker att det funkar bättre att leka fram det men det är nog en smaksak, befäst sedan apporten igen med dummies och sådant som går bra, för att sedan återigen prova med kallt vilt. Undvik om möjligt duvor (mycket fjädrar i munnen) och alikor. De har någon olja på fjäderdräkten som hunden inte tycker om. Det bästa tror jag är att backa ett steg till sådant som går bra och är roligt för att sedan försöka igen med det som inte funkar.
Publicerat Juni 24, 200718 yr ...och här kommer lite till tips. http://www.gorkmyran.dk/kennel/Apport.htm Lycka till!
Publicerat Juni 25, 200718 yr OK, här kommer lite tips: Träna med dummies istället för fågel tills vidare. Träna "apport, håll fast, loss" innomhus, skilt från den "vanliga" apporteringsträningen ca 10 minuter om dagen. Är hunden tveksam på vilt så kan du köra vattenapportering. Hunden har inte tid att tveka på samma sätt då. Kan vara bra för att få upp viltvanan. Kör inte för lätta apporter. Hunden har ofta större benägenhet att ta viltet om den får jobba lite för det. Använd inte kråka om hunden tvekar på vilt. And, fasan, rapphöna eller tamduva är bra "nybörjarfåglar" Lycka till!!
Publicerat Juni 25, 200718 yr Har varit på kurs med Mattias Westerlund som rår om HundskolanVision. Han förklarade hur hundar lär in beteende i bilder. Kall fågel= En bild Varm= En ny mm mm. Begrundar man detta så e de nyinlärning för varje "ny" sak. Självklart går det snabbare när grunden e lagd med dummy el.dyl. Sen när de väl lärt sig grunderna e det dags för miljöbyte= Nya bilder! Själv har jag kommit så långt att min nu 2åriga Breton apporterar alla fåglar under 2,5kg. Varm som kall i vilken miljö som helst Men varför ska man nöja sig med det när hunden tycker om att jobba? Men när jag provade med bisam va de stopp. Backade då till, hålla fast, komma till mig o där fick vi stanna för längre hann vi ej. Men me lite slit går de nog finfint. Ska samla på mig fler apportobjekt att träna på. Har en kanin liggandes i frysen nu. Kul att fler har funderingar runt apport. Själv använder jag 50%lustapport o 50% tvång (endast vid behov iof) Har funkat kanon för mig.