Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilket Zeiss

Featured Replies

Publicerat

Hejsan

Jag ska köpa ny glugg, är det någon som har koll på Zeiss

Tänkte köpa en 3-12x56..., men vad ska det stå efter och före...

Diavari 3-12x56 har jag kikat i och det gillar jag mycket men det är dom där bokstäverna efter, M, VM osv som jag inte begriper.

Vill någon hjälpa mig att reda ut begreppen

/J

Publicerat

Hej du ! Du har kommit helt rätt med frågan !! Jag är Zeiss-fan själv.

Du skall helt klart välja de som kallas för Victory,antingen Victory Varipoint eller Victory Diavari.

Varipoint har dagbelysning vilket inte Diavari modellen har.

Om man jämför Classic med Victory är de stora skillnaderna linskvaliten samt storleken på kikarsiktet.

Alla viktory modeller har idag Lotutec behandling på linserna vilket gör att de hanterar fukt och smuts mycket bättre. Victory-modellen är lite kompaktare än classic i storlek vilket givetvis är en fördel.

Vet att ex. Torsbohandels har Classic Diavari till hyfsade priser men jag skulle halt klart välja Victory modellen.

Har själv en Victory Varipoint 3-12*56T som jag är ASNÖJD med !!!

Hoppas att detta reder ut lite frågetecken som du har.

Summa summarum !! Välj Victory Diavari eller Victory Varipoint.

Ett tips är att kontakta Svante Nilsson Jakt och Vapen i Uppsala tel: 018-103500. De säljer nya Zeiss Victory Diavari 3-12*56T för det oslagbara priset 13800:- Tror inte att det finns ngn annan vapenhandlare i Sverige som slå detta pris. Gå gärna in på www.zeiss.se och jämför riktmedel...Du har ex. riktmedel 54, 56 och 0 i Varipoint modellerna som du inte kan få i Diavari. Diavari har de mer klassiska RM (vanliga kors med belyst punkt i)

Publicerat
  • Författare

Tackar, vilket riktmedel har du?

Det som jag skulle kunna tänka mig är väl RM56,

Jag gillar vanlig 4'a bäst så jag vettefan om jag inte får ta o välja ett Victory Diavari med RM40.

Erfarenhet?

Publicerat

Jag har RM56 och motiveringn lyder:

Jag använder denna kikare mestadels till bockpyrch och vildsvinsvak på de mörka timmarna på dygnet. Jag vill igentligen inte se ngt annat än punkten när jag gör min anläggning mot ett djur men tycker ändock att de små staplarna kan vara bra att ha för att se om man "sluttar" bössan vid ex. dåliga anläggningar...därav RM56 och ej RM0.

Jag tycker personligen att de klassiska riktmedlena i Diavari serien är för mycket och för grova staplar i synfältet...Känns som de täcker en del av målet man faktiskt tittar på. Bara min syn på det hela.

Men om du skall använde denna Zeiss till mycket drevjakter eller för övrigt rörligt mål kanske det kan vara skönt att ha väl synliga staplar.

Se så mycket som möjligt av målet/viltet och en liten belyst punkt där skottet skall ta......mer än så tycker inte jag behövs för min jakt iaf.

Glöm ej att rapportera vilken modell och RM det blev ;D