Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vet vi vilket djur som biter av skallen på djur och bara äter lite gran på skall

Featured Replies

Publicerat

då vart man av med en kanin idag pga att nåt djur hadde vart där och ätit av skallen på den sen hadde inte djuret gjort nåt mera med kaninen

Publicerat

Har sett duvor som har haft skallen borta men resten av kroppen orörd.

Publicerat
  • Författare
Har sett duvor som har haft skallen borta men resten av kroppen orörd.

vad kandet vara för djur då?

Publicerat

Det var troligen en Duvhök

Publicerat

Ja, att bara skallen var sönderäten lite grann var konstigt. Säkert en fågel.

Däremot så brukar ju katter lämna delar av sitt byte. Äter dom upphuvudet först så brukar dom lämna rumpan. Och äter dom rumpan först så brukar huvudet ligga kvar.

Publicerat

hittade faktiskt en av mina fasaner dödad idag, bara huvudet var avslitet och borta....hade lite otur då 14 fasankycklingar rymde....skit åxå

Publicerat
  • Författare
Det var troligen en Duvhök

okej då ver jag det så kommer han igen så får han känna hur det känns

Ja, att bara skallen var sönderäten lite grann var konstigt. Säkert en fågel.

Däremot så brukar ju katter lämna delar av sitt byte. Äter dom upphuvudet först så brukar dom lämna rumpan. Och äter dom rumpan först så brukar huvudet ligga kvar.

men huvet låg bredvid så om det var en fågel så skulle det vara konstigt för att det var ett litet hål i nätet i buren

hittade faktiskt en av mina fasaner dödad idag, bara huvudet var avslitet och borta....hade lite otur då 14 fasankycklingar rymde....skit åxå

det var ju synd för dej då blir det ju 14 mindre fasaner att jaga i höst

Publicerat

Grannen fick sina höns ihjälbitna av mink,flera hadde huvudet skjilts från kroppen.

Publicerat

har varit med om att mink och iller kan göra på det sättet....

Publicerat

Jag har hört "rykten" om detta beteende både på räv och lodjur.

Vi har stött på 2 st vuxna rådjur med huvudet borta på vår mark och jag misstänker lodjur i dessa fall.

Publicerat

Om du har hittat ett litet hål i buren så är det säkert mink.

Publicerat

För några år sedan släpade katten hem 3 harungar... med bara några dagars mellanrum.. och samtliga var utan huvud, resten var orört  ??? Så vilket djur som har varit i farten då är en gåta, men jag vet då iaf att katten var det inte...

Publicerat

För några vintrar sedan var jag ute och pimplade abborre. Några dagar innan hade några andra varit och pimplat. De hade lämnat småabborrarna vid hålen. Och det var säkert 15-20 hål. Mellan hålen var tydliga rävspår där räven bara ätit upp huvudena. Föresten börjar inte katterna äta från skallen och bakåt ?

/Ulban

Publicerat
  • Författare
Grannen fick sina höns ihjälbitna av mink,flera hadde huvudet skjilts från kroppen.

okej

har varit med om att mink och iller kan göra på det sättet....

okej kommer han p åbesök får lite mat i bly

Jag har hört "rykten" om detta beteende både på räv och lodjur.

Vi har stött på 2 st vuxna rådjur med huvudet borta på vår mark och jag misstänker lodjur i dessa fall.

okej men om det hadde vart nått av dom djuren så skulle han väll ha tagit med sig kaninen

För några vintrar sedan var jag ute och pimplade abborre. Några dagar innan hade några andra varit och pimplat. De hade lämnat småabborrarna vid hålen. Och det var säkert 15-20 hål. Mellan hålen var tydliga rävspår där räven bara ätit upp huvudena. Föresten börjar inte katterna äta från skallen och bakåt ?

/Ulban

okej

Publicerat

Berguven tar huvudet.... av harar iaf !  :-

Publicerat
  • Författare
Berguven tar huvudet.... av harar iaf !  :-

okej men tror du att det finns berg uv i morgongåva då?

Publicerat
okej men tror du att det finns berg uv i morgongåva då?
Ingen aning... :- Men i våran by så finns det rätt mycket av dom...dvs i Finland då . ;)
Publicerat
  • Författare

okej

Publicerat

vi har i storvreta rätt så många,då menar jag mer än 10.. :'( dom har nå projekt där iofs :-X :-

Publicerat
  • Författare

okej men jag vet inte riktigt om vi har någr här om kring

Publicerat

verkar ju som dom flesta djur tar huvuet först...säkert mink eller iller, för det har jag sett här....men de verkar sky mina fällor....det som var mest synd var att jag inte skulle jaga dom, jag skall försöka få igång en liten stam som på sikt kan bli jaktbar...men jag får väl nöta vidare med resterande fasaner och sätta ut mer fällor....har ju bara tre ute som jag kan se från huset  ::)

Publicerat
  • Författare

okej det är väll bara att sätta ut ett par stykna till runt fasan hagen satt du inte får in nån mink dit igen kommer den in igen så fins det ju en 22a och skjuta den med anars satt du får nog venta ett par år tills dufår en jakt bar stam på fasan men det tar längre tid för oss att få upp en jakt bar stamm på fasan för jag har bara set en fasan tupp på marken  än så länge. Men jag ska ut och filma i morgon så då får fi se om det dyker upp nån fasan på åkern men jag skulle vilja ha ett par 50 st minst inan jag börjar jag dem skule vilja ha lite fasan hemma så man får se hur det går i en fasan farm