Publicerat Juni 28, 200718 yr Har jagat i några år och skjutit ett tjugotal älgar med 6,5:an. Nytt vapen Sako 75 30-06 har införskaffats. Går både med hund och sitter på pass. Tittar på Oryx 13 gram eller Sako Hammerhead 14,2g. Är det någon som har erfarenhet av Hammerheadkulan?. Det finns tyngre kulor till kaliber 30,exempelvis 240grains mm. Är det något som har erfarenhet av så pass tunga kulor i kaliber 30? eller är det bara onödigt att prova med så tunga kulor med tanke på den längd som det måste bli på kulan (riktningsinstabil?) Tacksam för många svar
Publicerat Juni 28, 200718 yr Barnes TSX 200 gr och Du behöver ingen mer kula. http://www.barnesbullets.com/products/rifle/tsx-bullet/
Publicerat Juni 28, 200718 yr Barnes TSX 200 gr och Du behöver ingen mer kula. http://www.barnesbullets.com/products/rifle/tsx-bullet/ Kan bara hålla med. Mvh.
Publicerat Juni 28, 200718 yr Hej, mina erfarenheter om detta är följande: Jag har skjutit både älg och gris med Oryx 13,1g i kal. 30-06 och det känns som kulan är för snabb och lätt. Både älgen och grisen har inte täcknat för träff överhuvudtaget utan bara vänt på klacken och travat iväg. Efter 2:a skottet har båda djuren börjat vackla för att sedan lägga sig. Var till att börja med av den mening att detta är ett korrekt beteende om man träffar endast mjukdelar och inga ben, men det känns ändock som att kulan bara visslar igenom utan ngn som helst chockverkan alls..Hur som haver så var jag sedan uppe i Jämtland och jagade älg för första ggn och pratade då med en hundförare som var av samma åsikt. Han körde endast med Hammerhead ammon just pga detta. Detta är bara mina hypoteser men jag skulle välja den lite tyngre kulan till 30-06 som för övrigt är en underbar kaliber enl.mig. Nu jagar jag mestadels med 9,3*62 och har inte detta problem oavsett träff i mjukdelar eller ej
Publicerat Juni 28, 200718 yr Aldrig testat Barnes, dock det jag hört har varit positivt.. Men jag slår ett tungt slag för vulkan å alaska.. Personligen har jag efter denna dag som föjler aldrig använt oryx igen, fick mig att fundera å i stort sett alla skott jag skjutit med oryx har varit genomslag, vilket då tappar sin funktion, missar en maximal energiavlämning... det värsta exeplet är dagen då jag sköt min första älgkalv. Med en väldigt svag vinkeluppifrån på 30 meter på stilllastående kalv...PANG... stegring å en kort rush ner i bäck där tog det stopp, och när vi sedan flått älgen så är jag ovasett vem skytten är, alltid väldigt intresserad av vilken ammo som används å hur kulan lämnat sin energi i en djurkropp, efter nogrannt granskat älgkalven så hittades in-och ut-gångshål, den satt i hjärthöjd och man såg att kulan passerat emellan revbenen å vinklat snett neråt och ut på andra sidan utan att träffat något ben, hålen var lika stor på båda sidor av kalven, dvs 7,62mm i dia... dagen efter sålde jag all oryxammo jag hade!
Publicerat Juni 28, 200718 yr Finns bara en kula som verkligen är outstanding och det är Federals thropy bonded, provat mångga kulor och ingen slår denna än, verkar lämna mycket energi i kroppen och dödar snabbt, sköt på en rusande tjur som med en lungträff gick ca 50m ingen annan har kommit längre än 5-10. Har hört gott om Lapua Naturalis som jag ska prova i höst.
Publicerat Juni 28, 200718 yr Nästa alternativ är Swift A-frame 180 gr. Finns inte tyngre i den kal. http://www.swiftbullets.com/Merchant2/merc...ategory_Code=30
Publicerat Juni 28, 200718 yr 13g Mega icke att förglömma men 14,2g HH funkar fint, har en kompis som skjutit mycket vilt senaste åren med den och den har funkat oklanderligt.
Publicerat Maj 29, 200817 yr Är det den allmänna åsikten att Oryx är lite överskattad (kanske beroende på reklam)?
Publicerat Maj 29, 200817 yr Jag gillar oryxen starkt. En bra allroundkula tycker jag. Jag använder den i kal. 9,3x62. MEN pga priset så tänker jag gå över till Sako hammerhead. Nästan halva priset mot Norma.
Publicerat Maj 29, 200817 yr Är det den allmänna åsikten att Oryx är lite överskattad (kanske beroende på reklam)? Finns många trådar i detta ämne, hittade en som jag författat själv. Better sig för ojämnt för att få bli kallad premiumkula tycker jag http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=4786