Publicerat Juni 22, 200521 yr Det finns ju både söndagsjägare och jaktidioter...alla har vi väl säkert båda dessa kategorier i våran bekantskap...å kanske klassas man själv som en av dessa av folk i närheten...vem vet. I brist på jaktdagar såhär mitt i den regnfyllda sommaren så kan det ju vara intressant att veta hur mkt vi jagar på ett ungefär. Många här verkar ju vara ganska flitiga jägare medans endel andra är lite mindre flitiga....så..hur mycket jagar ni och hur mycket skulle ni jaga om ni fick(många har väl nån slags kvinna därhemma som blir vrång ibland) bestämma själv? En jaktdag räknar jag iaf med ca 5 timmar eller mer...
Publicerat Juni 22, 200521 yr Tja, svårt att uppskatta men... 10 dgr älgjakt i september + 6 dgr efterjakt i Jämtland Purschjakt vete fan om man skall räkna, det blir samtidigt som man går en sväng med hunden plus några seriösa "sitt" sisådär 10 ggr, har dåiligt passlim men det är ju bra för rävstammen om inte annat! Räknas om man dömer hund på drevprov? : Vanlig har- och rådjursjakt :-...3 ggr/veckan från sep till mars men då skrev du ngt om "-minst 5 timmar" och det är ju inte alltid! Brukar åka hem eller till jobbet när man "rastat" hund och lugnorna Sen blir det ju lite skrap som bäver, toppfågel, rävklapp och duvbekämpning! Vet inte men jag brukar var j-ligt less i slutet av säsongen eftersom jag även x-traknäcker med min firma som hundförare, styckare och kock! Ingen stor affär men det ju en del relaterade inköp mot kvitton ;D ;D ;D
Publicerat Juni 22, 200521 yr Jag vet inte riktigt pratar man om 5 timmar eller mer blir det nog tre dar i veckan sept-mars plus några dagar till.(räv,rådjur grytjakt nån fågeldag)(100 dagar lite plus) Övrigt är jag nästan ute på nåt jaktligt med vapen i hand totalt 5-6 dagar i veckan från augusti till mitten på maj....en timme eller två varje morgon i stort sett under halva mars,april och halva maj. Fällor...minkvak bäver bisam kråk & måsfågel lite pyrsch, duva..... Less nej aldrig men blivit lite mer betraktare och låter gärna andra komma till skott...som att jag skjuter själv.
Publicerat Juni 22, 200521 yr Skulle tro att bössan är med ca 120 dagar/år. Men då är det jaktdagar som är kortare än 5 timmar. Beväpnad hundrastning i hemmaskogarna brukar bara ta någon timme och kvällssträcket på änder tar inte mer än 1 timme. Jag har en mycket förstående fru som jagar själv och kan då räkna in mig i en lycklig skara jägare som slipper fjäska allt för mycke Tack Annika :-*
Publicerat Juni 22, 200521 yr det beror välpå..när älgjägarna invaderar skogarna på helgerna blir det tyvärr ofta att välja vara hemma ist för att gå efter fågel..men eftersom man har kompisar som jagar på sina respektive marker så brukar det väl iaf bli en gång i veckan att gå efter nå fågel...eftersom jag har gått iskolan tills nu så har ju loven använts helt till jakt til stor del...men under toppfågel perioden brukar man ta varje tillfälle till akt...men mest i höst blev det att fara ut på kvällen o passa på rådjur ett par timmar tills det blev mörkt..
Publicerat Juni 22, 200521 yr Författare Jag har en mycket förstående fru som jagar själv och kan då räkna in mig i en lycklig skara jägare som slipper fjäska allt för mycke Hmm...hon råkar inte ha en snygg yngre syster?
Publicerat Juni 22, 200521 yr Författare Anledningen till att jag drog till med just 5 timmar var för att sålla bort om man går ut en snabbsväng med hagelbössan...och 5 timmar är väl en ganska rimlig jaktdag...iaf om man har hund..stövare el. älghund iaf...men visst händer det väl att nån dag blir kortare, särskilt i början av säsongen när det är för varmt att jaga länge... Tänkte bara att man inte kan räkna med de gånger man går en vända för att skjuta nån förbipasserande kråka eller mås...för i såna fall kan jag och säkert många fler förmodligen inte hålla räkningen på dagarna...det kan jag väl iofs inte nu heller eftersom jag inte för jaktdagbok...men en viss hum har jag nog. I regel handlar det nog om 3dgr/vecka, från 21 augusti fram till säsongen är slut...dvs 15 mars...MEN...i slutet av säsongen blir det nog förmodligen mindre, dels för att man av naturen är lat(jo, även jag är det ibland) och dels för att snödjupet/skare sätter stopp för jakt med hund. Därtill tillkommer de semesterdagar jag tar ut på hösten..dvs i stort sett alla semesterdagar...vete dock tusan hur det blir till hösten då en anställd ska vara pappaledig...lär inte passa så bra att ta lika mkt ledigt då...nåja, vi får se. Jag kan oxå ärligt säga att i slutet av säsongen kan jag vara ganska så less på att jaga och det kan vara riktigt skönt när man har helger som är lugna...å då kan man ju till å med vara lite social oxå...å ta några groggar... Å visst Partys..det är inte så viktigt att man skjuter själv...men mestadels så jagar jag helt själv och då blir det ju oftast en själv som avslutar(om man finner av)...å när kompisar följer med så gäller det ju att dom placerar sig rätt så dom får skjuta...eller hur GrytJonte? ;D ;D ...för inte tusan släpper jag förbi nånting om jag har ett bra läge...bra lägen är det ont om...
Publicerat Juni 22, 200521 yr Jag jagar alldeles för lite för tillfället.. Svårt att komma ifrån när man har ett företag att sköta + jag har ett deltidsjobb som brandförman = måste befinna mig i byn när jag har jour. Vi har för lite folk i brandkåren just nu, många vakanser att täcka upp + en annan av förmännen har tagit tjänstledigt till v42. så det blir att ha jour nästan varannan vecka/helg.. Kommer att försöka jaga älg 2-3 veckor samt alla helger när jag är ledig om inte familjen behöver mig. Har jag tur kanske man har råd att stänga firman några dagar på senhösten, Om det gått bra..
Publicerat Juni 22, 200521 yr Försöker jaga så gott som varje helg. Imellanåt åker jag ut någon timme på em och skjuter skräpfåglar. Drömmen är att bli ekonomiskt oberoende och avnjuta mina dagar på något fint skånskt gods på en 1000-3000 ha, hoppsan där var man tillbaka i vardagen där saldot smärtsamt påminner mig om att jag saknar åttasiffriga belopp att röra mig med....
Publicerat Juni 23, 200521 yr Jag har som Seger en MYCKET förstående sambo, jag jagar minst en gång i veckan, 4 dagar i stugan under premiären, 2gg/året uppe till fjälls, skyddsjakt på tippen, rävvak någon natt då och då + allt fiske.
Publicerat Juni 23, 200521 yr Skulle tro att snittet ligger på 3 dgr/vecka från 1/8 till 15/3. Har de 2 senaste säsongerna hunnit med 30 hundsläpp innan älgjakten.
Publicerat Juni 23, 200521 yr Blir nog ca 20-25 dar med 5 tim eller mer, räknar man in alla andra små turer blir det mera naturligtvis :, som tur är har jag en fru som gärna svingar tvåhandsspöt, så hon är med när det blir fiske iaf, hon var med en gång i vintras när vi skulla jaga räv i gryt, men hon blev avskräckt efter det att hunden hittade grävling istället och hade skit skoj i 6h!!
Publicerat Juni 24, 200521 yr 15-20 tim/helg så länge det tillåts att jaga så länge och därefter minskar timtalet markant, samt hela första älgjaktsveckan.
Publicerat Juni 24, 200521 yr hmmm över 5 timmar, de blir nog kanske en tja du 50 tillfällen per år över 5 timmar
Publicerat Juni 24, 200521 yr blir förmdoligen ingen jakt alls i år, om inte jag ansöker om att få va med på ungdoms läger igen, de käns inte så kul å enga en eller flera dagar ått att bära på min 5kg tunga bössa. : aja, kan alltid hoppas på lite kanin jakt... Mvh Lalle
Publicerat Juni 28, 200521 yr Innan så har det vart varje möjlighet man fått hänha med nån ut... Fått tag i marker i år, så nu blir det vell hela tiden tills pengarna till bensinen tagit slut (Du e så välkommen så med dina illrar sen i höst lalle.. (ska bara komma in i laget lite till först +att jag ska kolla hur mycket kanin d finns där... (vet att det finns.. för det drog stövarn runt med sist ) )
Publicerat Juni 30, 200521 yr Minst 100 dagar har jag som målsättning varje år och det har jag lyckats hålla.
Publicerat Juli 2, 200521 yr Bökigt detta.. Med bössan i hand är en väldig massa dagar men om det då är 8 timmar eller 5 minuter för att avliva en katt eller nåt är svårt att avgöra. Sen har jag något mäkligt motstånd mot att på allvar räkna på det, känns som svaret man får ger vid handen att man med stor sannolikhet borde jaga mindre eller något sådant alt mer.. jag vet fan inte. Möjligen att det kan vara så att det är helt ointressant och på något sett en grej så intimt förknippat med livet i övrigt att man inte ens funderar över det. Idag har jag lagt 5 timmar på en skjutbana med över 200 plugg igenom nya hagelbössan.. hur räknas det? Vart det landar i kronor och ören lär jag bli varse :'( men räknas det som jakt eller förberedelse till jakt? Bokat ytterligare två dagar klövvilt idag förövrigt på ett nytt ställe, ska bli kul att se! Äsch jag lägger nog ned detta. Jobbar oregelbundet så tja det är inte bara att sätta sig och räkna helger utan det jagas mitt i veckorna med. Nästa äventyr påbörjas straxt efter midnatt onsdag morgon, då drar vi till tippen igen :-) Mvh!
Publicerat Augusti 4, 200520 yr 70-80 dagar om året, med en hel del som är mindre än 4h, skulle du sätta 3h gräns närmar det sig 120 dagar. Har fördelen att min sambo är mycket förstående och dessutom så har svärmor en jordbruksfastighet som jag har fri tillgång till jakten på, så det är bara att köra hem sambon till svärmor och gå ut och jaga i lugn och ro. Sköt en silverbock på svärmors marker förra året. Släpper dem aldrig!!! ;D
Publicerat Augusti 4, 200520 yr Jag jagar alldeles för lite tycker jag..Älgjakten blir väl kanske 20dgr.. Småvilt blir på tok för lite...Skulle vilja ha hund igen :)då blev det gott om skogspass,är en inbiten harjägare,sköt min första hare när jag var 8½år gick med farsgubbens sida/sida merkel8 cal20 stövaren hade drivit c:2timmar då jag fick skottchans den stöp i första skottet men nybörjare som man var sköt jag ett skott till där den låg=hundmat ;D