Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Erfarenhet av Shirestone?

Featured Replies

Publicerat

Är det nån som har erfarenhet av Shirestone kikarsikten? Jag köpte ett till min Sako i går men vet ingenting om siktet mer än att det är belyst och 3-10x44. Är Shirestone bra eller??????

Publicerat

Du borde ha frågat innan du köpte den. Fin bössa, och kikarsiktet kan duga kanske... men du hade lyckats bättre med siktesköpet om du hade köpt något begagnat från Blocket av tyskt märke.

Publicerat

Shirestone funkar bra.

Jag har ett själv. Det jag har att klaga på är att hårkorset blir lite väl fläskigt över målet. Men det är på tavla. På vilt är det lättare.

Jag har 1.5-6x42.

Publicerat

Använde mitt i många år och funkade bra. Inte superklass på optiken men...

Har hört rykten om en del måndagsexemplar men det är som sagt rykten.

Bytte till ett billighetssikte och blev grymt besviken. Större öppning men man såg mindre vid grisvaket. Bytte faktiskt tillbaka från en 56 öppning till 44 och såg då bättre. Sparade ihop till ett kvalitetssikte och nu är jag nöjd!

Publicerat

Herr Berg har för evigt förlorat sig i Zeissträsket och lär aldrig få näsan över den vattenytan igen ;) jämfört mot en zeiss så står sig Shirestone slätt...åtminstone optiskt.

Men...

Jag hade under några år en Shirestone 3,5-10x44 (Obelyst) som bockjaktskikare på min dåvarande kombi.

Användes flitigt under ett par månader varje år och trots att jag fick höra att det inte gick att skjuta i motljus,gryning,skymmning,dimma att det inte var skottfast och inte immtätt så föll det åtskilliga rådjur för den kombinationen under de mest skiftande förhållanden.

Krånglade aldrig.

Appropå måndagsexemplar..jag har haft ganska många olika kikare genom åren dock bara en Zeiss,det är den enda jag behövt skicka på service då sidojusteringen slutade fungera....

Du blir säkert nöjd med kikaren om du kommer att jaga och skjuta i normal utsträckning.

/Micke

Publicerat
Shirestone funkar bra.

Jag har ett själv. Det jag har att klaga på är att hårkorset blir lite väl fläskigt över målet. Men det är på tavla. På vilt är det lättare.

Jag har 1.5-6x42.

Det här siktet har belyst riktmedel så det ligger inget kors ivägen!  ;D

Publicerat
Är det nån som har erfarenhet av Shirestone kikarsikten? Jag köpte ett till min Sako i går men vet ingenting om siktet mer än att det är belyst och 3-10x44. Är Shirestone bra eller??????

Nästa gång frågar du först och köper sen, har handlarn bråttom så är det något lurt, finns bättre begagnade såg en conquest för under 4K

Publicerat

Shirstone duger bra att börja med. Optiskt under medel men skottfast vilket inte är självklart för alla asiensikten. Min sambo började med exakt samma sikte men efter hon fick gå hem 45 minuter före mig och vänta i bilen så böt även hon. Idag har hon Pecar 4-10x45 med 4A från 80-talet på sin Heym. Denna kostade mindre än Shirstonen dessutom och har riktigt god optisk kvalite. Jämför med vad som helZt som S&B skrev i sin reklam. ;)

MVH

Publicerat

OK tack för svaren.

• 3 weeks later...
Publicerat

Jag köpte för några år sedan en bössa med en shirestone 3-10 x44, ej belyst.

Efter att ha läst mycket skit om dessa så köpte jag en leopold scandinavia 3-9x40 för att byta upp mig. Jag bytte således kikarsikte på bössan och besvikelsen blev total. Leopolden var sämre på alla punkter faktiskt, motljus, mörker, skärpa osv.Jag lånade även en likadan leopold för att jämföra så det inte var fel på mitt eget men så var inte fallet.

Leopolden såldes och shirestonen sattes tillbaka på bössan.

Nu sitter där en swarre istället och den är ju så klart bättre.

Summan av kardemumman är att leopolden är i ett annat land och shirestonen ligger som reservsikte av den anledningen att shirestonen bra mycket bättre än vad ryktet säger och på grund av ryktet så får man inte så mycket för det vid försäljning trots att det är ett helt ok sikte.

Nu kanske det är så att jag fått ett ovanligt bra shirestone och att dom är ojämna i kvalite´n, men det kan ju du också ha fått, så är du nöjd så behöver du inte känna dig lurad som folk säger.

Jag kan ju också tala om att det suttit på 338:an ett par hundra smällar och det var skottfast.

Mvh Fredrik

Publicerat

Jahaaa tack Fredrik. Det låter genast lite bättre.  :)