Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur mycket är rimligt att ta betalt för en

Featured Replies

Publicerat

Ja nu undrar jag vad man rimligen kan ta betalt för en valp

Rasen är Petit Basset Griffon Vendeen

Mvh Anders Hj

Publicerat

Ingen aning men de flesta brukar ligga mellan 5-10K rasklubben kanske har några råd.

Publicerat
  • Författare

Jo det är nog så att raskluben kan ge råd om lämpligt pris

Men det är mer intresant att höra era åsikter om lämpligt pris

Avsikten med att vi parade Moa var att vi ville ha valpar efter Moa :)

Då vi är mycket nöjda med hene både på  jakt och hema :D

Men då är det ju så att det blir ju oftast fler än två valpar :o ;D

Läget är för tillvfälet som sådan att vi har avsätning för tre valpa

Jag , mamma och en bekant

Så troligen blir det 3-6st valpar till som ska ha nya hem

Så söker ni jaktund eller vet andra som söker så kontakta mig

Rasklubens hemsida www.pbgv.se

Stamtavla för ROTVÄLTANS MAJA=MOA http://www.pbgv.se/rasdata/ped.aspx?IDNO=S57377/2002

Stamtavla för VICI DES AJONCS DE L'AULNE http://www.pbgv.se/rasdata/ped.aspx?IDNO=S53687/2004

Mvh Anders Hj

Publicerat

Har du jagat mycket med pappan till valparna? som hundmänniska så springer den säkert fint i vänstervarv, tiken har ju bra meriter jaktligt över linjerna, men farsan har ju ingenting meriterande, utan att känna till hanen så skulle jag inte köpa en valp, men driver den bra och jag kände till den skulle den jaktligt säkert vara fin i skogen. fyra lappar kan man väl ge på vinst och förlust, en jaktmeriterad hane det dubbla.

Publicerat
  • Författare
Har du jagat mycket med pappan till valparna? som hundmänniska så springer den säkert fint i vänstervarv, tiken har ju bra meriter jaktligt över linjerna, men farsan har ju ingenting meriterande, utan att känna till hanen så skulle jag inte köpa en valp, men driver den bra och jag kände till den skulle den jaktligt säkert vara fin i skogen. fyra lappar kan man väl ge på vinst och förlust, en jaktmeriterad hane det dubbla.

Oj den biten har jag glömt  :-X :-

Det är nämligen som så att den är intagen från Frankrike

Här är broden till den som vi parade moa med http://www.pbgv.se/rasdata/k9.aspx?IDNO=S5...LOF015353/02275

Den har dom jort prov på

Varför dom inte gåt prov med dena vet jag inte

Om du läser min andra tråd http://jaktsnack.se/index.php?topic=7686.0

Där står det om hur dom tog fram rasen Och att den är relativt ny

Därav så fins det en vis inavels grad forfarande men den minska hela tiden

Och för att förbätra avelsmatrialet änu mer Så har det tagits hit två hanhundar från Frankrike

Mvh Anders Hj

et tagits hit två hanhundar från Frankrike

Publicerat

Hur jagar hanen då? har du otur så jagar han bara korv i vänstervarv och då sabbar du tikens fina tavla, jag läste en del om rasen när den kom till sverige för 20 år sen, säkert trevlig och bra, har träffat en som vaktade mat lite hysteriskt, men varför vet jag inte.

Publicerat
  • Författare
Hur jagar hanen då? har du otur så jagar han bara korv i vänstervarv och då sabbar du tikens fina tavla, jag läste en del om rasen när den kom till sverige för 20 år sen, säkert trevlig och bra, har träffat en som vaktade mat lite hysteriskt, men varför vet jag inte.

Pratade med mamma om deta i dag

Och hunden jagar med grovt skall

Men under föra året var den skadad när dom hade planerat prov med den :'(

Förhpnigsvis komer dom att hina med att gå prov med den inan levrans av valparna

Mvh Anders Hj

Publicerat
Pratade med mamma om deta i dag

Och hunden jagar med grovt skall

Men under föra året var den skadad när dom hade planerat prov med den :'(

Förhpnigsvis komer dom att hina med att gå prov med den inan levrans av valparna

Mvh Anders Hj

Märkligt hur en del blir skadade inför prov, okej jag är lite negativ men det är inte utan anledning, vi kan kalla det erfarenhet, har någon av er sett hunden på jakt? Tänk dig själv svara på en valpköpares fråga om hanen och du ska säga att jag har hört att han jagar med grovt skall, som valpköpare så står det inte högt i kurs, har ni varit på jakt med honom så kan ni åtminstone säga att han jagar bra.

Publicerat

inte för sabba eller så,men allt man köper för en tid är man väldigt kritiskt emot typ bil,bössor och specielt hundar där dom ska hänga med som bästa kompis i minst 13år,så lite kritiskt ska man vara :)

Publicerat
  • Författare

Sådär nu börjar det koma fram info om föräldrana  :)

FRANSKA ÄR SATANS PÅFUND TILL SPRÅKicon_twisted.gif >:(

ROBIN DE LA BONNE FRANQUETTE är 8år och jaktprovsmeriterad och har bla. 1 EXC på utställning-jaktklass! (Cotation 3)

ORLANE DES AJONCS DE L'AULNE är 11år och är också jaktprovsmeriterad, och har bla. CACIB CACS 1 EXC på utställning-jaktklass!

Mer info komer förhopningsvis ;)

Mvh ANders Hj

Publicerat
  • Författare

Sådär nu har jag skafat endel info

Fick av ägaren till VICI DES AJONCS DE L'AULNE stamtavlan med alla prov och utstälngar  på franska :-[

Men en av forumdeltagarna var så vänlig att översäta den (TACK) ;D :D Hopas att det inte gör något att jag använder din texst

Hej!

Har kollat på stamtavlan, som var mycket imponerande!

Alla bakomvarande hundar har BC=Brevet Chasse (Jaktprovsmeriterad)  Några är klassade i Cotation 4 (Recommandé) och två stycken i Elite A (Det högsta man kan komma....VÄLDIG ovanligt oavsett ras!!!)

Champion-T = Jaktchampion

Champion-CS IB = Utställingschampion och internationell utställningschampion.

Dom flesta franska uppfödare brukar inte lägga så mycket tid på att meritera hundarna som den här uppfödaren. Jag tolkar det som om han är en kommersiellt uppfödare som är ganska ovanliga i jakthunds sammanhang i Frankrike? Normalt sett så föder dom bara upp för eget bruk eller när dom får en beställning på en valp! Den här uppfödare verkar inte vara den typen?

Hoppas att det här har hjälpt dig något?

Lycka till med valparna nu! (Det kommer säkert att bli bra jakthundar av dom ;-)

Av ägarern fick jag en förklaring till att inte VICI har jaktmeriterats änu

Som jag anser vara godtagbar

Roggman66 biskriver det på ett bra sät i min andra tråd http://jaktsnack.se/index.php?topic=7686.0;all

VICI har heltengkelt inte inan föra året komit upp till drevtider som gör det meningsfult att gå ett jakt prov

Han drev max 30min och sedan återgång till föraren för att fortsäta såten och ta upp nyt drevdjur

Men under föra året så ökade han på drevtiderna så att drevprov var möjligt ca 40-60min

Men helt plötsligt tapade han all kraft och dreven blev max 2min

Ett besök hos vetrenär visade dubelsidig lunginflamatin

Där av ingen mer jakt föra året och då häler inget jaktprov :'(

Ett stort problem är väl att rasen döms efter samma drevregler som Tax och Drever? Vilket INTE är speciellt rastypiskt i Frankrike?

PBGV är/var väl en kaninhund från början med drevtider upp till halvtimmen men eftersom man inte kan/vill inom SKK ändra regler efter ras (eller hur det nu kan vara), så går man då upp i liknande rasers prov med följd av långa drevtider.

PBGV har varit goda drivare på upp till max timmen men till följd av i mitt tycke en sne avel börjar längre drevtider premieras.

Likaså med "kortdrivare" som TJT, Wachtel etc som har och inte är ovanligt med drevtider upp till timman????

NO GOOD!

Som JAG observera som JAG ser det så har en kortdrivare drevtider upp till MAX och absolut MAX 1/2 timmen dit bör PBGV tillhöra.

Stötande hundar 5 till ca MAX MAX 1/2 timmen

Sen Stöthundar som stannar vid uppflog/resning av djur.

//Roggman66

Och anledningen att vi tarar valpar på Moa är att vi vill ha ny hund från Moa ;D

Är ju inte möjligt att bestäma att det bara blir två valpar  :o;) ;D

Mvh Anders Hj