Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Uvstång !!

Featured Replies

Publicerat

Hejsan! Vore trevligt om jag kunde få lite tips av er hur ni skulle tillverka en uvstång,typ rör i alluminium som är i sektioner om ca.2 meter eller nåt. Hur har ni löst problemet med portabla stänger ???

Sen men inte minst hur långa stänger har ni ? Känns spontant som om allu kan vara lite vekt om man inte har jävligt långa holkar !!!

Vore ytterst tacksam för lite tips.

mvh Token från Telge  8)

• Svar 51
  • Visningar 6,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Större trädgårdsgrossister borde ju ha nåt liknande som elbolagen har när de röjer nedfallna träd och grenar över elledningar i kolfiber eller glasfiber typ av teleskåpmodell eller med sånadäringa "snäppen".

//Roggman66

Publicerat
Hejsan! Vore trevligt om jag kunde få lite tips av er hur ni skulle tillverka en uvstång,typ rör i alluminium som är i sektioner om ca.2 meter eller nåt. Hur har ni löst problemet med portabla stänger ???

Sen men inte minst hur långa stänger har ni ? Känns spontant som om allu kan vara lite vekt om man inte har jävligt långa holkar !!!

Vore ytterst tacksam för lite tips.

mvh Token från Telge  8)

Vill du ja kolla!.. om ja kan få fram en sådan till dej Telge?????

Publicerat
Vill du ja kolla!.. om ja kan få fram en sådan till dej Telge?????

Alla tips är av intresse  :D Har på rugg-uggle tråden frågat Merkel hur stor diametern  på röret är för att på så sett börja planera litet.

Kolfiberstång ?? Intressant faktist....dock får det ju inte bli för svajigt,men det kanske det inte blir om godset är tillräckligt tjockt ???

Publicerat

De är tillräkligt styva för att använda med en såg i toppen.

Publicerat

;D.. måste tyvärr rätta dej lie Roggman!.. dom e av glasfiber!... kolfiber leder ström!.. och dessa ska kunnas användas invid el ledningar!..  ;D

ja Telge!.. dom e styva nog!... ja har en hemma!... kan ta me den så kan du få kolla på den vid ett tillfälle!..  ;D

Publicerat

Fast jag skrev kolfiber ELLER glasfiber  ::)  ;)

Publicerat
;D.. måste tyvärr rätta dej lie Roggman!.. dom e av glasfiber!... kolfiber leder ström!.. och dessa ska kunnas användas invid el ledningar!..  ;D

ja Telge!.. dom e styva nog!... ja har en hemma!... kan ta me den så kan du få kolla på den vid ett tillfälle!..  ;D

Hur långa är dom,och var köper man dom, samt vad kostar dom, och slutligen tror du att det skulle vara en bra ide med sådan stång eller skulle typ sektioner av rör i alluminium vara bättre ?????

Publicerat

;D.. tror inte dom e så dyra!... säker dyrare å köpa aul.. å fixa sj!... ja kollar till veckan!.. så kan du få besked!... finns i olika längder!.. tror min e ca 6m... å de ska väll räcka!...

Publicerat

jag har 3 aluminiumstänger varje är ca 180  cm, trär dem på varandra......bara att bygga på och klättra, med hjälp av stången behöver jag bara klättra tills det pirrar i magen men inte längre  ;D

skall fota nästa gång jag jagar med Ove då det är bättre väder, idag regnade det satan

Publicerat
jag har 3 aluminiumstänger varje är ca 180  cm, trär dem på varandra......bara att bygga på och klättra, med hjälp av stången behöver jag bara klättra tills det pirrar i magen men inte längre  ;D

skall fota nästa gång jag jagar med Ove då det är bättre väder, idag regnade det satan

Jag vägrar klättra då jag är höjdrädd :-X
Publicerat

Halojsan

Det lättaste och starkaste rör med lite längd som jag har lyft är en flaggstång

Lite besvärligt att gjuta nya fästpunkter när man vill flytta den ;D

Publicerat
Halojsan

Det lättaste och starkaste rör med lite längd som jag har lyft är en flaggstång

Lite besvärligt att gjuta nya fästpunkter när man vill flytta den ;D

Telge e en stark kille!.. så de fixar han!...  ;D ;D ;D

Publicerat
;D.. tror inte dom e så dyra!... säker dyrare å köpa aul.. å fixa sj!... ja kollar till veckan!.. så kan du få besked!... finns i olika längder!.. tror min e ca 6m... å de ska väll räcka!...

Har jag fattat det hela rätt så vill man ha upp uven på ca.15-20 meters höjd !!!

Publicerat
Har jag fattat det hela rätt så vill man ha upp uven på ca.15-20 meters höjd !!!

aj då!.. då blir ja mer osäker!.. men kollar upp de ändå!... så får vi se vilket är de längsta!..

Publicerat

Köp aluminium rör som används som båthaksaft ca:30mm 1mm godstjoklek.

Sedan kapa i 2meters bitar och sedan till en verkstad som har en slangpress pressa en sida på varje bit så den passar invändigt KLART ;)

Publicerat

15-20 meter behöver den inte alls upp telge  ;D men väl så bra och synligt som möjligt, jag kanske har haft min uppe på max 15 men jag har bara klättrar max 8-10 meter på egen hand

Publicerat

Nää jag tror inte heller den behöver komma upp i klass med ett 6-7 våningshus, 6 våningar = ca 18m

Publicerat

Hade för mej Hipshot snackade om dom höjderna !! Fattat det som om att man vill få kråkorna nästan rakt/snett uppåt när dom atackerar uven...

Har ofta fel,kanske har det den här gången också,men det optimala vore ju att få  kråka/or att nästan stå still i vinden strax brevid uven på hållet 20 meter !! Asså, hagel håll på 20 meter på annat vilt är väl inget konstigt eller ????

Skall fan i mej leta i Hippens trådar om detta i morgon när jag vaknat, nu är klockan halv 3 på morgonen,har precis kommit hem från busseriet :D :D

Publicerat

Vill bara meddela att jag talat med Hipshot på telefon idag..

Oftast sätter han sin uv,han klättrar...eek.gif i granar.

Vi snackade lite om höjder och så,på ett ställe han han sin uv på endast på 6-7 meters höjd. Allt beror på den naturliga omgivningen enligt Mr Kråka..

Försökte få till ett snitt på höjder som Hipshot sätter sin uv på,och efter lite tankebanor runt det så sa han att snittet nog ligger runt 15 meters höjd. Vissa ggr.kommer den även på 20 meter allt beror på omgivningen såklart :D

Asså bara för att.... Mina tankar om 15-20 meters uvstång kanske inte var så fel ändå.. ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Publicerat

Måste bara tala om för er..slutade köra buss i morse vid 10-tiden. Då träffades jag och jaktbroder Nisse på förutbestämt ställe i tokstan. Vår färd gick till skrotupplaget här i Södertälje,där väntade ägaren som snällt öppnat för oss trots att han hade semester denna vecka så att vi kunde komma in och kika på lite alu-rör !!!  18 meter rör inhandlades och följde med Nisse hem till Ekerö,precis nu ringde han och sa att han fixat ihopsättningen av dessa rör... Nisse frågade om jag var hemma ?? visst sa jag..Nisse är nu på väg hit hem till mej,vi skall testa litet med att resa 18 meter stång iofs.utan uv,då Merkel inte skickat den ännu...

Skall ladda batterier till kameran nu,så jag kan lägga ut bilder på förhoppningsvis 18 meter i luften ;D ;D

Nisse.. Du är guld värd  trampoline.gif

Publicerat

haha gott telgetok, du har gjort bulvanjakt till en ny extremsport  ;D skall bli intressant att se

Publicerat

Ha ha j....r vilken stång,orkar du resa en sån stång ::):o 8) ;D

Mvh.

Publicerat
Ha ha j....r vilken stång,orkar du resa en sån stång ::):o 8) ;D

Mvh.

han kanske e van å hålla å "stort"...  ;D ;D ;D ;D....... ;) ;)

Publicerat

Hurry T-tok mycket snack om stång nu

Hur vore om du gick ut med drillingen istället

Puss puss grannen