Publicerat Juli 1, 200719 yr När det inte är så mycket aktivitet med jakthundarna, så är det vallhundsäsongen som står i fokus här ;D Tävlar inte, utan kör enbart på våra egna får och några kurser ibland. På ren hobbynivå alltså Bilder från förmiddags passet idag, med våran 4½-årigen BC-hane. Ungtiken är det mest på leknivå ännu, men hon visar goda anlag.. Hon är en lapsk vallhund på 8 månader, som ska bli min nya arbetshund på fårskallarna : En av mina hobbyer är alltså fårvallning ;D
Publicerat Juli 1, 200719 yr Jag ska faktiskt se en BC jobba på vildsvin i hägn i Augusti ;D Vi får se hur den kommer att jobba ???
Publicerat Juli 1, 200719 yr Författare Grisar är något av det svåraste man kan valla, så klarar den det kontrollerat och styrbart, så är det en riktigt duktig hund med väl invallade svin till sitt förfogande Ankor, höns och får är vad våra vallar på. Nöt till viss del, men det tillhör inte det roligaste vare sig för matte eller hund
Publicerat Juli 1, 200719 yr Jag är skeptisk! : Jag tror inte det är riktigt rätt "jaktsätt" för vildsvin eller över huvud taget. Men den som lever får se! ;D Man ska nog inte förkasta någon ras bara för att det inte är en klassisk jakthundras! Nu tror jag kanske inte heller riktigt på den här individen, men som sagt, man har ju blivit förvånad förr. //Roggman66
Publicerat Juli 1, 200719 yr Författare Alltså...Nog finns det en del jakt i BC, men de funkar ju som kortdrivande/stötande/apporterande. I alla fall hanen på bilderna här ovan, för ni ska ju inte tro att maken kan låta bli att ta med honom på jakt : Han är även tränad som eftersökshund, vilket han sköter väldigt bra. De jakter han är med på, är: räv, grävling och bäver. I fråga om bäverjakten är han behjälplig på så vis att han glatt plumsar ner i ån och apporterar in den skjutna bävern till husse. Räv och grävling är det som kortdrivare/stöthund han funkar. Helt ok för våra behov av en hund till sådan jakt : Men som grishund, i jaktsituation ska inte en renrasig BC vara så mycket att hänga upp i julgranen... Och bara för att jag skrev det, så är säkert den hunden du ska kika på femdjävlig på gris ;D ;D
Publicerat Juli 1, 200719 yr Ja vi får väl se! ;D Jag rapporterar i augusti ;D Vi har haft BC i familjen som var duktig med får, men jag tvivlar på vildsvin..... //Roggman66
Publicerat Juli 1, 200719 yr Författare Ser fram mot rapporten då ;D Får väl putta tråden en gång i veckan, så att den inte självdör
Publicerat Juli 1, 200719 yr Författare Jo, överlag är de ju det om de får jobba med det de är framavlade till, precis som jakthundar ;D
Publicerat Augusti 12, 200718 yr Tjejen har skaffat en bc-valp nu i sommar så vi får se vad det kan bli av denna lilla krabat.Den har redan börjat visa lite tendenser...så nästa år kan det bli intressant.
Publicerat Augusti 12, 200718 yr Det är kul att se en vallhund som BC att jobba på ett så effektivt sätt att dra ihop en fårflock. Fina bilder Jämta!
Publicerat Augusti 12, 200718 yr Jag/vi får fortsätta leva i ovisshet ett tag till eftersom vederbörande inte dök upp på testet :'( Jäkligt synd då det skulle vara intressant. Det fattades också en Borderterrier som jag skulle vilja se jobba eftersom jag har bara jagat med min egen och det skulle vara kul att se andra BT jobba. //Roggman66
Publicerat November 16, 200718 yr http://i68.photobucket.com/albums/i25/hundben/HstdagvidKvismaren010.jpg[/img] Jag har en Australian Cattledog bg)