Publicerat Juli 2, 200718 yr tjena alla glada handladdare nu är det ju såhär att jag är ute efter en älgkula och vad passar inte bättre än barnes tsx MEN! vilken kulvikt passar bäst i en 308:a med en magasinlängd av 73mm? 180 och 200gr går bort då dessa blir alldeles för långa. ni som har jagat eller på några andra vis provat B TSX, skriv det här såatt alla får ta del av inormationen samt krutförslag! Med vänliga hälsningar! Wankidoo
Publicerat Juli 2, 200718 yr tjena alla glada handladdare nu är det ju såhär att jag är ute efter en älgkula och vad passar inte bättre än barnes tsx MEN! vilken kulvikt passar bäst i en 308:a med en magasinlängd av 73mm? 180 och 200gr går bort då dessa blir alldeles för långa. ni som har jagat eller på några andra vis provat B TSX, skriv det här såatt alla får ta del av inormationen samt krutförslag! Med vänliga hälsningar! Wankidoo Jag har själv en 308:a och ska prova på 168 gr. kula i min. Se länk. Den är visserligen till 165 gr. men det kan väl inte skilja så mycket. Jag har själv inte börjat handladda men har däremot en kompis som hjälper mig med detta. http://www.alliantpowder.com/reloaders/Rec...mp;bulletid=292 Du kan ju även följa diskussionen i nedanstående länk. http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?t=46735
Publicerat Juli 2, 200718 yr Har ingen erfaren het av kulan än men alla tester jag har läst så är det en kanonkula laddar du en 150gr så får du lite mera fart. 41gr som min på 150gr kulan på normas hemsida o 43.3gr som max med 202 krutet. Mvh.
Publicerat Juli 2, 200718 yr 168 grain kulan är väl gjord speciellt för 308:an. Vill du ha mer fart så fungerar 150 grain perfekt.
Publicerat Juli 3, 200718 yr Hej, jag har använt 150 grains Barnes kulor till 308 win i snart 10 år nu, från början var det de "vanliga" Barnes X, sedan XLC och sedan ett antal är TSX. Jag har haft turen att få omkull allt från rävar till älg, hjort och vildsvin med dessa kombinationer och aldrig känt mig för klent beväpnad på jakterna. Undantaget har varit eftersök av trafikskadat vilt där jag gärna använt 9.3x62 istället. Jag har laddat mina TSX till ca 880-890 m/s och till det använder jag v-540 i lagoma doser MVH Henrik
Publicerat Juli 3, 200718 yr ok, då får det bli så, ska beställa två askar från vapex snart VV N-540 sa du.. vilka laddvikter är max där för dig då? Tack för alla svar!
Publicerat Juli 3, 200718 yr Wankidoo, jag har stannat på 48.5 grain vilket i min r-93:a med 58 cm pipa ger 885 m/s. Som vanligt gäller att detta är en säker laddning i mitt vapen så reducera ett par grain när du provar. Med TSX använder jag en friflykt på 1.2mm vilket du bör ta med i ekvationen 8) MVH Henrik
Publicerat Juli 14, 200718 yr ok, då får det bli så, ska beställa två askar från vapex snart VV N-540 sa du.. vilka laddvikter är max där för dig då? Tack för alla svar! Det var tydligen rätt ställe att beställa ifrån. Har handlat mycket från Vapen & Skytte, Bureå men såg att dom har blivit väldigt dyra. > Jag ska dock höra med min lokala handlare först så får jag se vad det kostar. Man slipper ju frakten samt pf-avgiften då. Det är dom bitarna man får ta med i beräkningarna också.