Publicerat Juli 3, 200718 yr Hejsan! Behöver tips på om det finns några speciellt prisvärda bulvaner likn. kanadagäss! Internet sidor mottages varmt. Ska man använda sig av "två sidiga" eller "fullkroppsliga"? Mvh,
Publicerat Juli 4, 200718 yr http://www.jakt.se/lockpipor-bulvaner/bulvaner/ Här finns i alla fall en hel del bulvaner. Om dom står sig i pris vet jag inte.
Publicerat Juli 4, 200718 yr Har sett dessa. Ja, jag vet inte riktigt vad man ska satsa på. Lite fler och billigare bulvaner eller färre och dyrare, dvs. "helkroppsliga".
Publicerat Juli 4, 200718 yr Jag använder skalbulvaner, stapelbara. Har tillverkat ett 30 tal siluetter själv. Brukar oftast bara ha skalen. Siluetterna funkar men jag tycker att det går bätte men de andra. Resultatet är beroende på var du sitter, har gässen landat och ätit mycket där du jagar brukar det mesta funka, gässen är programmerade att slå där. Om du jagar på sträckande gäss eller har skjutit på dem ett antal gånger så krävs det lite mer för att de ska landa.
Publicerat Juli 4, 200718 yr Jag använder skalbulvaner, stapelbara. Har tillverkat ett 30 tal siluetter själv. Brukar oftast bara ha skalen. Siluetterna funkar men jag tycker att det går bätte men de andra. Resultatet är beroende på var du sitter, har gässen landat och ätit mycket där du jagar brukar det mesta funka, gässen är programmerade att slå där. Om du jagar på sträckande gäss eller har skjutit på dem ett antal gånger så krävs det lite mer för att de ska landa. Det är det andra alternativet. Marken ligger cirka 400-500 m från havskanten och de passerar över min mark. Har tidigare jagat med "skal". Dock har de aldrig landat utan endast varit påväg ner. Detta kan dock bero på gömslet som inte har varit de bästa utan kommer att byggas om inför iår. Kan det löna sig att beställa från staterna? Hur många bulvaner är att föredra?
Publicerat Juli 4, 200718 yr Jag har också skal tillsammans med en jaktpolare,vi blandar hej friskt Kanada med Grå,vi sätter även ut lite kråkbulvaner när vi ändå håller på. Våra gäss får aldrig chansen att landa,då vi sopar på dom så fort de är i håll ;D ;D ;D Vissa dagar funkar bulvanerna andra inte,samma sak med duvorna !!!! Dock tror vi sten hårt på att blanda in lite kråkor i bilden då dessa funkar som vakter !!!! (som om gäss skulle behöva vakter) !!!!!!! ??? Nåja,till duvorna är det garanterat bra i alla fall ;D Priset för bulvaner ,så och även skal är skitdyrt > Det är därför vi har dom tillsammans 8)
Publicerat Juli 4, 200718 yr Mängden på bulvanerna kan variera lite, slår de ändå kan ett par räcka men oftast funkar det bättre ju fler man har. Körde i vintras med 40 skal och då blir gässen definitivt intresserade. Gömslet är jätteviktigt tror jag. Mask för ansiktet och handskar är att föredra. Inga blänkande termosar, gömslet ska helst smälta in i omgivningen eller så ska gässen vara vana vid det. Sätt upp ett permanent eller göm dig väldigt väl. Ibland har det funkat för mig med att blanda kannadickerna och sädgässen men jag brukar sätta dem i två olika grupper. Kråkor i flocken har inte jag provat men har hört att det ska funka bra, ingen personlig erfarenhet.
Publicerat Juli 4, 200718 yr Tack för tipsen! Kanon! Kan fortfarande inte bestämma mig. Men det känns nästan bättre med 30 skal än 10 "helkropp". Gömslet kommer att byggas av presening och camoflagenät. Jag tror inte att nätet håller helt tätt så därför väljer jag att komplettera med presening. Klokt val?
Publicerat Juli 5, 200718 yr Tack för tipsen!Kanon! Kan fortfarande inte bestämma mig. Men det känns nästan bättre med 30 skal än 10 "helkropp". Gömslet kommer att byggas av presening och camoflagenät. Jag tror inte att nätet håller helt tätt så därför väljer jag att komplettera med presening. Klokt val? Ingen aning faktist,men spontant vill jag kunna svinga åt alla håll på inflygande gäss,lite svårt att göra det om det sitter en press i vägen. Men du kanske har en annan ide,nämligen att plocka ner dom på backen innan du skjuter??? Finns många olika jaktsätt Själva har vi endast nät runt oss,så när det kommer gäss hukar vi bakom och skjuter rakt uppåt !!! Ett förtydligande.. jag skrev att vi blandar de olika gås arterna hej vilt,naturligtvis sätter vi dom inte huller om buller utan precis som Merkel skrev i olika grupper 8) Dock finns det olika arterna representerade i själva bilden..
Publicerat Juli 5, 200718 yr Ingen aning faktist,men spontant vill jag kunna svinga åt alla håll på inflygande gäss,lite svårt att göra det om det sitter en press i vägen. Men du kanske har en annan ide,nämligen att plocka ner dom på backen innan du skjuter??? Finns många olika jaktsätt Själva har vi endast nät runt oss,så när det kommer gäss hukar vi bakom och skjuter rakt uppåt !!! Ett förtydligande.. jag skrev att vi blandar de olika gås arterna hej vilt,naturligtvis sätter vi dom inte huller om buller utan precis som Merkel skrev i olika grupper 8) Dock finns det olika arterna representerade i själva bilden.. Okaj! Marken ser ut som så att det är många åkrar runtomkring. Min mark ligger precis in till en skogskant vid åkrarna samt endel buskage på marken. Gässen använder min mark som genomfart mellan sjön och någon okänd destination. Jag kommer därför att bygga upp ett gömsle intill ett buskage och ha ett gäng bulvaner framför mg på åkern. Jag kommer förmodligen att använda mig av enbart nät då detta står emot vind osv. bättre. Tidigare har jag skjutit rakt upp dock har jag då suttit mitt ute på åkern. Med bulvanerna framför mig är en skjutriktning rakt upp inte nödvändig misstänker jag. Om motsatsen bevisas får jag helt enkelt bygga om gömslet. Har en jaktspaniel a La vit/svart så skyddet måste även vara relativt tätt.
Publicerat Juli 6, 200718 yr Okaj!Marken ser ut som så att det är många åkrar runtomkring. Min mark ligger precis in till en skogskant vid åkrarna samt endel buskage på marken. Gässen använder min mark som genomfart mellan sjön och någon okänd destination. Jag kommer därför att bygga upp ett gömsle intill ett buskage och ha ett gäng bulvaner framför mg på åkern. Jag kommer förmodligen att använda mig av enbart nät då detta står emot vind osv. bättre. Tidigare har jag skjutit rakt upp dock har jag då suttit mitt ute på åkern. Med bulvanerna framför mig är en skjutriktning rakt upp inte nödvändig misstänker jag. Om motsatsen bevisas får jag helt enkelt bygga om gömslet. Har en jaktspaniel a La vit/svart så skyddet måste även vara relativt tätt. En sak du ska tänka på är att bygg gömslet i mkt god tid innan jakten och låt det stå där. Gässen skyggar för nybyggda gömslen som dom inte är vana att se. Speciellt där dom jagas hårt. Som i Skåne tex.
Publicerat Juli 10, 200718 yr http://jagtkiosken.dk/shop/index.php denna shop har rätt hyffsade priser... lite dyr frakt men handlar man mycket blir det billigt..
Publicerat Juli 10, 200718 yr Skalen från jaktkiosken är aningen grå i färgen löste det med ett besök i färgaffären. Bild på dom före målning.http://www.jaktbilder.se/showphoto.php?photo=394&cat=515http://' target="_blank">
Publicerat Juli 12, 200718 yr har försokt att få tag på han bara mobilsvar,bra med lite rörelse i bulvanbilden.Använder skal och siluetter. har sett en liknande tingest, funkar bra i med lite vind.
Publicerat Juli 12, 200718 yr Ja. Man kan ju tänka sig att det blir bättre med lite liv i bulvanbilden. Dom ändrar sig väl i vindriktning också va?
Publicerat Juli 12, 200718 yr Japp,funka som en vindstrut.har du någon gåsjakt på din nya mark? mycket rolig jakt.
Publicerat Augusti 20, 200718 yr Ett förtydligande.. jag skrev att vi blandar de olika gås arterna hej vilt,naturligtvis sätter vi dom inte huller om buller utan precis som Merkel skrev i olika grupper 8) Dock finns det olika arterna representerade i själva bilden.. Alltså.. Hur har ni grupperna? Långt i från varandra? Hur många i varje familj?
Publicerat September 5, 200718 yr jag tänkte komma med ett innlägg om kamo till gås/fågel jakten jag har ett gammalt kammo ställ som jag har gjort om . jag har sytt på remsor av guteväv (finns hos tapetserar firmor) och ett par äldre jakt byxor som skulle slängas men det funkade jätte bra, bara guteväv blir som stubben och blandar man in grönt så kan man skippa kammo nätet och bara sätta sig i åker kanten i torrt gräs ;D det på minner om sniper kammo mvh, samme