Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Träning av jakthund

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Är det för tidigt att ta med en sju månader gammal drevervalp på joggingturer, har hört att man helst skall vänta tills de åtminstone är ett år?

MVH Daniel

Publicerat

Nej det är inte för tidigt, sen får saker och ting ske med måtta och ha lite koll på allmäntillståndet så går det bra, inga marathonlopp och inte för fort så den får svårt att hänga på.

Publicerat

Jag tycker defenitivt att det är okej att motionera unga hundar men man bör väl kanske ta det i lagom dos, joggingturer borde ju vara perfekt....såvida du inte är maratonlöpare och springer flera mil efter varm asfalt.Jag tror nog att det är bättre att man bygger upp musklerna redan från tidig ålder.....

Publicerat
Nej det är inte för tidigt, sen får saker och ting ske med måtta och ha lite koll på allmäntillståndet så går det bra, inga marathonlopp och inte för fort så den får svårt att hänga på.

Se där...nästan identiska inlägg....men du var 14 sekunder snabbare än jag...

Publicerat
Se där...nästan identiska inlägg....men du var 14 sekunder snabbare än jag...

Två snabba och med identiskt innehåll är att betrakta som ett bra svar. ;D

Publicerat

Okej. Jag hade tänkt mig ett lugnt joggingpass på en 4-5 km en gång i veckan. Jag brukar promenera den sträckan med hunden annars. Men eftersom jag själv allt som oftast snörar på mig löparskorna, funderade jag på om den inte kunde vara idé att ta jycken också. Förena nytta med nöje (?). Resterande veckodagar får det väl bli promenad antar jag. Längre fram kanske man ha fler löppass.

Har en annan fråga. Hunden jag har verkar ha mycket jakt i sig. Hon kan driva ibland 3-4 gånger i kopplet under en entimmas promenad, om man passerar ställen där viltet (hare/rå) brukar uppehålla sig. Jag har vid dessa tillfällen funderat på om man inte kunde ha ett längre koppel och låta henne driva en bit, för att sedan blåsa av henne. Har tränat henne på att komma på signal sedan hon var liten, vilket hon också gör när vi är ute. Men det är ju en helt annan sak om hon har viltvittring i nosen, då kanske det inte går lika lätt - eller värre: kanske inte alls. Så jag tänkte att man kunde stoppa henne med kopplet om hon inte hörsammar visselsignalen och få henne till sig? Detta kanske är en dålig idé? Någon som har något bättre förslag?

MVH Daniel

Publicerat
Okej. Jag hade tänkt mig ett lugnt joggingpass på en 4-5 km en gång i veckan. Jag brukar promenera den sträckan med hunden annars. Men eftersom jag själv allt som oftast snörar på mig löparskorna, funderade jag på om den inte kunde vara idé att ta jycken också. Förena nytta med nöje (?). Resterande veckodagar får det väl bli promenad antar jag. Längre fram kanske man ha fler löppass.

Har en annan fråga. Hunden jag har verkar ha mycket jakt i sig. Hon kan driva ibland 3-4 gånger i kopplet under en entimmas promenad, om man passerar ställen där viltet (hare/rå) brukar uppehålla sig. Jag har vid dessa tillfällen funderat på om man inte kunde ha ett längre koppel och låta henne driva en bit, för att sedan blåsa av henne. Har tränat henne på att komma på signal sedan hon var liten, vilket hon också gör när vi är ute. Men det är ju en helt annan sak om hon har viltvittring i nosen, då kanske det inte går lika lätt - eller värre: kanske inte alls. Så jag tänkte att man kunde stoppa henne med kopplet om hon inte hörsammar visselsignalen och få henne till sig? Detta kanske är en dålig idé? Någon som har något bättre

förslag?

MVH Daniel

personligen tycker jag inte de är dåligt!... se bara till att du har befäst inkalningen innan!... och att allt avslutas possitivt!.. så hunden vill göra de igen med glädje!...

tex när du kallat in!.. låt den gå igen!.. eller med bus å lek!.. eller vad de nu är som triggar din hund!..

Lycka till!..

mvh ThomasMamre!...

Publicerat

Det kan du helt klart göra, använd en spårlina på 10-15m men inte för ofta så att du befäster ett felaktigt beteende vid spårupptag att hundne tar upp spåret och sen vänder och kommer till dig efter 10m, kan den inkallning så räcker det med någon enstaka gång och ibland så kan du låta den gå på spåret och spårakan vara tryggt att ha vid ev eftersök och bra hjärngympa.

Publicerat

När det gäller löpningen så kan du springa minst 2 gånger i veckan och när den gjort så ett tag så öka till 3 om du vill, det där ser du på hunden.

Publicerat

Tack för svaren!

Jag är helt införstådd med att träningen måste avslutas på ett positivt sätt, så att hunden inte tror att det roliga är slut bara för att det kommer en visselsignal. Får den för sig det, kan det nog bli hart när omöjligt att kalla in den på jakt. Jag skall ha era råd/tips i åtanke nästa gång jag tränar. Jag ser fram emot hösten, det skall bli mycket intressant när kopplet väl får strykas.

MVH Daniel.

Publicerat

Vart bor du?  alltid lättare att visa!

Publicerat

Jag bor 2 mil utanför Borås.

Publicerat
Jag bor 2 mil utanför Borås.

lite långt å åka för att visa!..  ;D ;D ;D.. sänder dej ett pm!.. så får du mitt nummer!.. du e alltid välkommen att ringa om du fundilerar på något!....  ;D....

mvh ThomasMamre!..

Publicerat

Då har vi bara 50 mil mellan oss.

Läste om en gammal yrkesjägare som hade pannkaka i fickan som hunden fick vid inkallning och den var lagom stor för att hinna koppla hunden ::)

Om hunden kommer på inkallning får sitt godis om man nu använder det och sen springer eller vill tillbaka så kan ni betrakta er som en godisautomat, det gäller att få ett samarbete med hunden utan tvång, dock kan man på vägen dit få använda lite styrning.