Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Grisarna har gått upp i rök ????

Featured Replies

Publicerat

Vi har åtlat/fodrat grisar under ca. 1,5 år nu och har statigt sedan dess haft regelbundna besök istort sett varje dygn. Vi fodrar med ärtor 2 ggr per dygn och varje spridning varar i 7 sekunder. Vi bär väl ner ngn ggn per vecka matrester som blivit över och ibland bröd.

Nu har grisarna varit helt borta under ca. 2 veckors tid utan ngt som helst "bök-tecken" på åteln....

Detta är väl ett ganska vanligt beteende men detta är första ggn hos oss sedan vi började..

Vore roligt att höra vad ni andra "åtlare" använder som foder....vi har testat med betfor som "godis" i liten mängd blandat med ärtorna. Har ngn erfarenhet om majs är mer attraktivt än ärtor för dem ??

Har även hört om en mark i Småland där man även kör hönsfoder vilket verkar fungera bra..

Uppskattar svar med era erfarenheter ang. "foder topp 10 lista".

Publicerat

Hej Frei,

Tror inte du skall bekymmra dig så mycket för dina grisar och det du utfodrar, har själv 2/3 vete eller havre och ca 1/3 ärtor. En kostnadseffektiv lösning. Just nu har vi problem med grisarna. Inte mindre än 9 suggor med smågrisar upprätthåller sig vid en automat och på grödorna runt om. I andra ändan på marken ytterligare 4. Vi har tippat spannmål i hög för att förmå dom att stanna vid åteln och skjutförbud råder på alla automater. Grisarna får endast skjutas i eller i anslutning till gröda.

Dessa suggor kommer från ett stort område och råkar befinna sig här pga god födo tillgång. Om en vecka kan det vara lugnt igen.

MVH

Publicerat
  • Författare

Jo det är väl så. Det borde ju också finnas en del godsaker i skogen alt. på ngn stackars bondes åkrar att förtära vilket kanske minskar intresset för åtlarna denna tid.

Vart ngn stans håller du till MKJ ??

Publicerat

Hej,

Mellan Gimo, Knutby och Alunda på lite olika marker.

MVH

Publicerat

Vi har dem snart här uppe i norrbotten om de milda vintrarna fortsätter....

mvh

Publicerat
Vi har dem snart här uppe i norrbotten om de milda vintrarna fortsätter....

mvh

Vi kan ju alltid hoppas på det. :D

Publicerat
  • Författare

Då är det ju inte så långt mellan oss MKJ. På markerna här omkring råder det delade meningar om hur grisarna skall hanteras. Många jordbrukare som inte vill göra annat än skjuta bort dem...medans andra (ex. jag) vill bilda ett gris skötselområde. Vore kanon om man kunde gå ihop och bilda en mark på iaf 10000 ha och ha en gemensam "skötselplan".

Dom är ju onekligen här för att stanna så varför inte hantera dem ungefär som annat högvilt..

Publicerat
Då är det ju inte så långt mellan oss MKJ. På markerna här omkring råder det delade meningar om hur grisarna skall hanteras. Många jordbrukare som inte vill göra annat än skjuta bort dem...medans andra (ex. jag) vill bilda ett gris skötselområde. Vore kanon om man kunde gå ihop och bilda en mark på iaf 10000 ha och ha en gemensam "skötselplan".

Dom är ju onekligen här för att stanna så varför inte hantera dem ungefär som annat högvilt..

...och är det för många grisar så kan Ni skicka upp dom hit till oss. ;D

Publicerat
...och är det för många grisar så kan Ni skicka upp dom hit till oss. ;D

Jupp skicka upp några hit

Publicerat
  • Författare

Skall bli...ringer DHL på studs.... ;D ;D

Bara ni lovar att inte gnälla om grisarna som ni gör med älgarna ;D ;D har aldrig träffat ngn norrlänning som inte klagar på att det är så dåligt med älg ;D ;D ;D Men ändå skjuts det fullt år efter år ;D ;D ;D...märkligt ??? ??? ha ha ha !!!

Skämt o sido så lär dem väl komma upp till er inom en snar framtid om det fortsätter i den här trakten.

Det var väl ngt reportage i Svensk Jakt om grisar i dalarna som man misstänkte var tjuvutsläppta....

Publicerat
Nja, vet inte om jag håller med. Svinen kan hålla sig där nere va ;)

Tycker våra norrbottniska skogar ska vara som dem är, inget bök och stök här inte. Vill jag jaga en gris kan jag åka söder ut...

mvh

Publicerat

Kan ju vara gott med lite variation på maten. ;D

Publicerat
Kan ju vara gott med lite variation på maten. ;D

Sill och potatis varannan dag och potatis och sill varannan dag, gäller att variera ;) minns inte vilken film tyvärr.

Får vi gris på marken så ska det bli julskinka på vildsvin i år.

Publicerat
Sill och potatis varannan dag och potatis och sill varannan dag, gäller att variera ;) minns inte vilken film tyvärr.

Får vi gris på marken så ska det bli julskinka på vildsvin i år.

I min tidiga ungdom så var jag också en scoutpojk och var på läge med KFUM på slutet av 60-talet till Stavanger och sov på Norska flottans logement där. Slå detta om Du kan. Fisk 8 dagar av 8 möjliga i alla dess olika former. Jag var så sa**ns less på fiskrätter sedan när jag kom hem. >:(

Publicerat
I min tidiga ungdom så var jag också en scoutpojk och var på läge med KFUM på slutet av 60-talet till Stavanger och sov på Norska flottans logement där. Slå detta om Du kan. Fisk 8 dagar av 8 möjliga i alla dess olika former. Jag var så sa**ns less på fiskrätter sedan när jag kom hem. >:(

Fisk i 8 dagar då har man bara hunnit hälften i kokbok 1adam för fiskrätter, men norsk kock skulle jag tröttna på efter en lunch om det smakar som sist.

Publicerat
  • Författare

Var nere på åteln och lämnade lite matrester och kan med glädje meddela att dem har kommit tillbaka !!! FREI`s gullgrisar  ;D Brukar lägga en ganska stor stock mitt under spridaren för att kunna se om dem har varit där eller ej. Andra konsumenter av åtelbuffen har ej kraft att rubba denna stock men nu fick jag nästan gå och leta efter den ;)

Ang. variation i maten.....trodde norrlänningar åt älg på jämna datum och kolbulle på ojämna..... ;D ;D ;D ;D

Publicerat
Fisk i 8 dagar då har man bara hunnit hälften i kokbok 1adam för fiskrätter, men norsk kock skulle jag tröttna på efter en lunch om det smakar som sist.

Det var det värsta som jag varit med om. >:(

Publicerat
Skall bli...ringer DHL på studs.... ;D ;D

Bara ni lovar att inte gnälla om grisarna som ni gör med älgarna ;D ;D har aldrig träffat ngn norrlänning som inte klagar på att det är så dåligt med älg ;D ;D ;D Men ändå skjuts det fullt år efter år ;D ;D ;D...märkligt ??? ??? ha ha ha !!!

Skämt o sido så lär dem väl komma upp till er inom en snar framtid om det fortsätter i den här trakten.

Det var väl ngt reportage i Svensk Jakt om grisar i dalarna som man misstänkte var tjuvutsläppta....

DHL????!!!! >:( >:(

DSV ska man ju skicka med!! Då är det jag som skickar era svin.

Det stod ju för ett tag sedan om några grisar som man inte fick utfodra mm. Dom var troligtvis utsläppta från något hägn.

Publicerat
DHL????!!!! >:( >:(

DSV ska man ju skicka med!! Då är det jag som skickar era svin.

Det stod ju för ett tag sedan om några grisar som man inte fick utfodra mm. Dom var troligtvis utsläppta från något hägn.

Jag har hört talats om det.

Publicerat
  • Författare

Ja det stod väl även i senaste Svensk Jakt att man vill införa ett "utfodrings tillstånd" för att få stopp på all oseriös utfodring. Tycker jag låter som ett bra beslut.

Men man kan inte låta bli att faschineras över svinens överlevnads/fortplantnings förmåga...(undra om faschineras blev rätt stavat ??). Förvånansvärt att småkultingar kan överleva att bli födda mitt i smällkalla vintern som de onekligen gör på många håll pga oseriös utfodring.

Publicerat
Ja det stod väl även i senaste Svensk Jakt att man vill införa ett "utfodrings tillstånd" för att få stopp på all oseriös utfodring. Tycker jag låter som ett bra beslut.

Men man kan inte låta bli att faschineras över svinens överlevnads/fortplantnings förmåga...(undra om faschineras blev rätt stavat ??). Förvånansvärt att småkultingar kan överleva att bli födda mitt i smällkalla vintern som de onekligen gör på många håll pga oseriös utfodring.

Kan nog behövas. Man skulle ju få vissa funderingar om man helt plötsligt såg vildsvin här uppe helt plötsligt, och det inte finns några andra på vägen upp. ;D

Publicerat

Här har Vi men lite långt att åka och hämta dom. ;) ;D

http://www.blocket.se/vi/12608436.htm?ca=1_7_s