Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Någon som har erfarenhet av GråWachtel ??

Featured Replies

Publicerat

Hej

Jag funderar på att införskaffa en GråWachtel... Har varit och kollat in valparna. Mor och Far till valparna är genuina jakthundar med erfarenhet av allt klövvilt inkl gris. För mamman är det fällt 4 älgar och hon har stött upp ett antal rådjur.

Pappan är mer grisjägare men även annat klövvilt. Psyket hos båda föräldrarna var mycket bra. Båda har använts i eftersök.

Mamma GråWachtel

Pappa Wachtel

Min tanke med hunden är både som backupp till min labbe vid eftersök och sedan även till jakt.

Tackar på förhand för alla svar.....

Micke

Publicerat

Hej

Jag har ett antal GråWachtlar i min bekantskapskrets och de flestafungerar mycket väl. En gråwachtel jagar i princip allt och har såväl stötande, drivande som ställande egenskaper. Upplever dom lite onödigt envisa ibland jämfört med exempelvis renrasig Wachtel och kräver ett mycket handfast management och mycket tid och intresse.

Tycker du skall ställa dig dessa frågor innan du bestämmer dig.

- Vilken jaktform är min primära dvs gris, rådjur eller kanske älg.

- Hur mycket jakt kan jag erbjuda min hund dvs storlek på mark, vilttillgång och tid hos dig själv.

En gråwachtels jaktsäsong är 4 månader Okt-sista Jan. En ren Wachtel kan bli en bra fågelapportör, bra spårhund och duglig stöthund för allt förekommande klövvilt. Detsamma gäller om du köper dig en terrier där jakten börjar redan i Augusti med grytjakt och slutar sista feb.

Har du mycket tid och jakt under dessa 4 månader är gråwachteln ett bra val, är du som en annan mer benyttjad av en så lång säsong som möjligt för hunden borde du välja Wachtel eller Terrier.

MVH

Publicerat

Mkj!....

varför den skilnaden??... mot en Wachtel!... ???... är de grå hunds generna som tar över??... är en renrasig Wachtel mer lämpligt om man vill ha en allrund hund???..

mvh Mamre!..

Publicerat

Svårt att säga exakt varför men det är ju allmänt kännt att om du korsar två raser med olika arbetssätt får du lätt en jaktidiot. En gråwachtel som driver rådjur i en timme är inte heller så etiskt, detta sker sällan med en rensasig Wachtel då den har ett större kontaktbehov med sin förare generellt. En gråwachtel som apporterar är det inte heller så gott om liksom gråwachtlar som min wachtel går lös i trädgården utan att sticka.

MVH

Publicerat
:D.. oki tack!.....
Publicerat

Med terriern jagar du till 15:e mars eller mer norrut till den 15-e april  ;) Bara en liten passus  ;)

Publicerat
  • Författare

Hejsan

Efter att ha intervjuat en del ägare till gråwachtel och även läst en hel del om denna blandning. (Även om raserna för sig) Så bestämdes det idag att det blir någon av valparna..... Nu till en annan fråga vilken skall jag välja?? Jag har en favorit, men vi är fler i familjen så vi får se var det hamnar. Då dessa valpar är mer wachtel än grå. 75% W och 25% Grå.

Det blir dock en tik...

Klyscha

Hunder blir väl vad den tränas till !!!! Sådan ägare sådan hund

Vilken än det blir så kommer vår nya familje medlem nästa helg.... Jag slänger ut en bild.

Tack för inläggen

Micke

Publicerat

;D.. Toppen vännen!... ser fram mot din nya familje medlem!.. hon låter toppen när vi talat på tele!!...  ;D

lycka till me den nya!... å du vet va ja finns fall de är något!...  ;)

mvh ThomasMamre!..

Publicerat

Att köpa hund är en chansning, det kommer man aldrig ifrån. Dock går det att minimera risken att få en dålig jakthund. Att köpa blandraser är ett större risktagande än att köpa från väl framavlade linjer av etablerade raser.

Detta är det vanliga snacket man får höra när man diskuterar blandraser. Jag tror däremot att risken för att få en dålig hund kan minimeras om man tar en valp från föräldrarhundar som parats tidigare. Ring runt till ägarna av valparna från den tidigare kullen och få referenser. Jag gjorde så till min grå/wachtel. Han är ännu bara 12 månader, så att han har inte börjat sin jaktliga bana på riktigt än, men jag upplever honom som mycket lovande.

När jag köpte en blandras karelare/wachtel för några år sedan var jag inte alls lika noggrann. Jag köpte grisen i säcken och fick en hund därefter. Nu går hon hemma hos mor som sällskapshund :-

Jag skulle nog också låta bli att köpa en blandning i andra led. Den sk. blandraseffekten är avklingad och kontrollen över avkommans egenskaper är liten.

Publicerat

Ska bli intressant att följa era grå/wachtel. Är lite intresserad av en sådan som komplement till min Wachtel. Men man är ju nyfiken det här med om dom skallar på drevlöpan och hur ihärdiga dom är på rådjur mm.

• 11 months later...
Publicerat

Jag har en gråwachtel på 4½ år. Funkar bra på gris som tanken var när jag skaffade honom. Älg har han gjort många fina arbeten med men inget skjutet för honom. Främst beroende på fel djur. Roligt med restriktioner när man har unghundar :P .

Men gris har de blivit ganska många. Han har ett klokt sätt att jobba med pumba, han har aldrig blivit skadad eller så. Sen kommer det negativa med blandraser. Nu när man lagt ner så pass mycket jobb som man ändå gör med injagning och lydnad och allt annat som tillkommer när man har hund så är det inte kul att inte ha någon valp efter honom.

Publicerat
Hejsan

Efter att ha intervjuat en del ägare till gråwachtel och även läst en hel del om denna blandning. (Även om raserna för sig) Så bestämdes det idag att det blir någon av valparna..... Nu till en annan fråga vilken skall jag välja?? Jag har en favorit, men vi är fler i familjen så vi får se var det hamnar. Då dessa valpar är mer wachtel än grå. 75% W och 25% Grå.

Det blir dock en tik...

Klyscha

Hunder blir väl vad den tränas till !!!! Sådan ägare sådan hund

Vilken än det blir så kommer vår nya familje medlem nästa helg.... Jag slänger ut en bild.

Tack för inläggen

Micke

Välj den valpen som påminner mest om en spets är mitt råd. Har hafft 2 kullar spets/wachtelkorsningar och kan se att dom valpar som är och påminner om spetsar har funkar bäst som alljagare. Har även en unghund grå/wachtel själv och hon påminner enbart om sin mor som är gråhund, den lilla har redan jagat älg,gris och dov är dock inte så intresserad av rå men det är jag bara glad för. Saga som hon heter är även godkännd på Calle Ekströms björnprov

Publicerat

mickemicke du får gärna höra av dej till mej om det är nått du undrar över tele 0706025506

Mvh Daniel

Publicerat
Ska bli intressant att följa era grå/wachtel. Är lite intresserad av en sådan som komplement till min Wachtel. Men man är ju nyfiken det här med om dom skallar på drevlöpan och hur ihärdiga dom är på rådjur mm.

mats_bengt jag kommer nog ta en kull grå/wachtel valpar nu i vår om det passar med löptider osv. Refferenser från valpköpare kan lämmnas

Mvh Daniel

Publicerat
mats_bengt jag kommer nog ta en kull grå/wachtel valpar nu i vår om det passar med löptider osv. Refferenser från valpköpare kan lämmnas

Mvh Daniel

Tack för tipset men det blir nog en ren spets som det ser ut passar vår jakt lite bättre.

Ps. Hur gick det med parningen Wachtel/Laika har funderat och velat många gånger.

mvh\mats

Publicerat
Tack för tipset men det blir nog en ren spets som det ser ut passar vår jakt lite bättre.

Ps. Hur gick det med parningen Wachtel/Laika har funderat och velat många gånger.

mvh\mats

Jo det gick bra.Det blev 6 små monster och då menar MONSTER, dom va väldigt orädda o välldigt socialla precis som en bra valp ska vara. Jag hade en valp kvar en vecka då en av valpköparna inte kunde hämta o den lilla 8 veckors valpen spöa ordagrant gummans dpbbermansvalp som är 14 veckor. Dom dök på grisskinn när dom va 6 veckor o det drog o slet dom bara i så jag hoppas o tror att det blir trevliga jakthundar av dom

• 8 months later...
Publicerat

Jag lyfter tråden.

mickemicke

Hur går det med hunden?

mvh Jocke

• 8 months later...
Publicerat
Hej

Jag funderar på att införskaffa en GråWachtel... Har varit och kollat in valparna. Mor och Far till valparna är genuina jakthundar med erfarenhet av allt klövvilt inkl gris. För mamman är det fällt 4 älgar och hon har stött upp ett antal rådjur.

Pappan är mer grisjägare men även annat klövvilt. Psyket hos båda föräldrarna var mycket bra. Båda har använts i eftersök.

Mamma GråWachtel

Pappa Wachtel

Min tanke med hunden är både som backupp till min labbe vid eftersök och sedan även till jakt.

Tackar på förhand för alla svar.....

Micke

Med risk för att vara lite out of date: Hur har det gått för dig? Jag har väldigt bra erfarenheter av gråwachtlarnas arbetssätt. Jag var lite sugen på en ny kombination och har nu skaffat en wachtel/vit älghund som jag har alla förhoppningar om att han ska bli bra!

Om du köpte en hund, så berätta gärna hur det gick! Alla erfarenheter är bra (vissa dyrköpta...).

Karl