Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad har ni för stående hundar ?

Featured Replies

Publicerat

Jag har två korthåriga Vorsteh.

Orrbyskogens Casper snart 6 år ( kallar han NIRO )

och

Vargvilans Erax 2 år.

Jag trivs väldigt bra med dessa hundar som fungerar utmärkt på fjället och i skogen.

Niro är även en utmärkt vattenapportör till sjöfågeljakten, Erax har inte fått pröva på denna jakt ännu, men till hösten ska han med.

De är otroligt lugna och fina familjehundarpå alla sätt.

Publicerat
Jag har två korthåriga Vorsteh.

Orrbyskogens Casper snart 6 år ( kallar han NIRO )

och

Vargvilans Erax 2 år.

Jag trivs väldigt bra med dessa hundar som fungerar utmärkt på fjället och i skogen.

Niro är även en utmärkt vattenapportör till sjöfågeljakten, Erax har inte fått pröva på denna jakt ännu, men till hösten ska han med.

De är otroligt lugna och fina familjehundarpå alla sätt.

Och till hösten ska han få släpa lite tunga fåglar ;) ujuj, vilka nackmuskler han kommer att få efter några dagar här.....

Publicerat

Jag har en Weimaraner som jag jagat med i 10 år. Tyvärr så har jag taget henne ur aktiv tjänst nu, så hon ligger mest på soffan och snarkar, men hon skulle nog klarat ytterligare en vända på fjället.

Nackdelen med min hynda Spökhundens Nanna (Nanna) och de andra weimaraner jag kommit i kontakt med under jakten är att de har en tendens att vara lite trånga i sitt utsök. Detta brukar bli lite bättre ganska fort, men ändå. Däremot så funkar det ju kanon när man är i skog och snår. Ska lägga ut lite bilder när jag får min nya scanner. Kan svara lite på frågor omkring min erfarenhet runt rasen om någon är intresserad.

Publicerat
  • Författare

Weimaraner verkar vara en intressant hund.

Har sett dessa vid några tillfällen på hundutställningar, vackra och ståtliga hundar.

Hur många uppfödare finns det i landet ???

Publicerat

WoW, sicken fråga....... Jag vet när jag köpte min fanns det kanske en handfull, nu har jag ingen aning. Gick ur klubben tidigt då jag fann att deras syn på rasen och dess framtid inte stämde med min. De ville då se rasen som mer sällskapshund än jakthund och då tackade jag för mig. Nu för tiden vet jag inte riktigt hur klubbens syn på rasen är. Pratade dock med en trevlig uppfödare i Umeå (tror jag det var, norröver ialla fall) på Elmia förra året som satsade heljärtat på jakten. Jag kan även rekomendera den uppfödare där jag köpte min hynda, då jag vet att han avlat vidare på Nannas syster som jag sett jaga.

Publicerat

Jag har en Strävhårig vorstehtik på dryga 2 år. Landinarnas Ester "Sita"

Jagar både i skog och på fjäll med henne och vid sjöfågeljakten får hon agera som apportör.

Går även lite viltspår och lydnadsprov med henne för skojs skull. Detta är mitt första strävhår

(men absolut inte det sista!) och tycker att hon har artat sig ganska bra med tanke på min

begränsade kunskap om jakt över stående fågelhundar.

Nedan finns en bild från en blöt jakttur med henne....

post-4-1104832294_thumb.jpg

• 4 weeks later...
Publicerat

Pointer

• 2 weeks later...
Publicerat

2 svartingar och en vit (settrar)

• 1 month later...
Publicerat

Hej!

En eng. setter. Har haft två. Jag fick ta bort modern innan jul, så nu är det bara dottern kvar.

• 6 months later...
Publicerat

Kleiner müsterländer.....

post-96-1129148685_thumb.jpg

Publicerat

....och nu är det två igen sedan en tid tillbaka som Du kanske vet och har sett.

Publicerat
Kan svara lite på frågor omkring min erfarenhet runt rasen om någon är intresserad.

Hej MacMacon jag undrar hur weimaranern är i jämförelse med en vorsteh? Hur klarar de vinterklimat? Har hört att de ska både ha rovviltsskärpa och vara duktiga spårhundar, stämmer det?

Publicerat

[glow=red,2,300]Breton![/glow]

7 månader o på full upplärning/dressyr!

Publicerat

stående fågelhundarnas F1= Pointrar

Publicerat

Tre tikar. En Ungersk Vizla på 9 år och två Kh Vorsteh 2 år respektive 8 månader gamla. Tänk att det kan vara så roligt att lägga all siin lediga tid på det här.

Nu kan man jaga nästan hur mycket man vill..

Publicerat

En strävhårig vorstehtik, 3 1/2 år. Min första hund, så henne är det synd om...

Skämt åsido, vi lär av varandra.

Det skulle kännas fel att inte ha vorsteh nu när man väl har, så jag funderar på uppföljaren.

Tänkte mest fågeljakt med den jag har, men mina marker håller för lite fågel för att det ska bli riktig succé. Fr.o.m. i höst inriktar vi oss på det allbruk som rasen ämnats till.

• 2 weeks later...
Publicerat

Vi har två strävhåriga Vorsteh (och en Springer Spaniel). Dessa använder vi till allt från ripa till älg.

Det är synd att Vorsteh-klubben i Sverige ska ha dessa hundar i facket "stående fågelhundar" när

de är framtagna för att jaga allt. Aveln går åt fel håll på de Svenska hundarna, så vi kör med en

Tysk/Dansk och en heltysk Vorsteh.

Vorstehn är en suverän hund i nästan alla avseenden. Trevligt psyke, robust och rolig att jaga med.

Publicerat

Var och hälsade på en kompis som har jaktmark vid Kungsör i går. I vanliga fall så använder jag mina hundar i Norrlands skogarna där vilttätheten är en annan. Hursomhels så började dagen med att jag gick igenom en såt med min Dansk/Ungerska/Engelska/Svenska Ungerska Vizsla och svenska KH Vorsteh. Vi hade föhållsskyttar som stog och väntade och jag hade med bössan om de skulle stå för nån fasan... tyvärr ingen lycka här trots alla nationaliteter inblandade  :-

Efter det så blev det en större såt så jag fick stå på pass när vi hade en basset griffon och en Wachtel som skötte arbetet. Drevdjuret klarade sig precis men var förbi och visade sig för 4 passkyttar.  :o

Såt nr3 blev mer lyckad. Wachteln fick chansen igen. Först hände absolut igenting på 25 minuter och sen blev det ett upptag och en räv sköts som stänk djur och ett kid på drevet. Geten och det andra kidet släppte vi vidare och avbröt såten.  ;D :D

Så drog 3 jägare vidare till nästa område. Vizlslan och Vorstehn fick chansen igen för nu gick vi i efter en kantzon på en å. Hundarna skickades in och vi gick utanför... Först markerade Vizlan vilt ute i vasskanten och efter lite om och men så lättade en and, men inget skottläge  :- Sen efter en 30 minuter så står Vorstehn efter åkerkanten. När vi kommer närmare så hör vi ett ilsket kacklande från en fasantupp. Vi går fram och reser tupen tre skott avlossas och tuppen dimper i backen. Vizslan passade på att smitta förbi i efterrsöket  ::) Vi vet ännu inte denna dag vem som är ansvarig för tuppens död  ???

Hundarna får söka vidare varefter get och killing stöts ut på 50 m håll och efter några minuter till en bock på 40 m håll. Där var det nära. Själv var jag glad att hundarna stannande så fort de kom ut till åker kanten...

Ja så kan det gå i småbrutna trevliga jaktmarker... även med Vorster och Vizsla som i vanliga fall bara ser skogsfågel och ripa.

• 1 month later...
Publicerat
Hej MacMacon jag undrar hur weimaranern är i jämförelse med en vorsteh? Hur klarar de vinterklimat? Har hört att de ska både ha rovviltsskärpa och vara duktiga spårhundar, stämmer det?

Alltså... Den erfarenhet jag har är att eftersom Weim. har en ganska klen päls ofta fryser i riktig kyla, men att detta som mewd alla hundar lätt åtgärdas med ett täcke vid vila. Jag har dessvärre aldrig jagat med någon vorsteher och kan inte riktigt utala mig om eventuella likheter eller skillnader i jakten.

De är formedabla spårhundar och används även av vissa polisstyrkor för just detta ändamål, samt att de naturligtvis då har lätt för blodspår i skog och mark.

Har aldrig själv använt min hund för jakt efter rov, men hon har varit duktig på att visa mig när vi passerat eller varit i närheten av björn.

• 4 weeks later...
Publicerat

jag har en 5årig ungersk vizsla och en portugisisk pointer som är 6månader :o  henne hämtade vi i portugal i somras.

i henne ser jag en stående fågelhund som har allt.

konstigt att inga andra fågelhundsantusiaster i sverige har fått upp ögonen för denna rasen.

jag ska sätta in en bild på henne , hon är  vad jag vet den första perdiguero portuguesen i sverige.

hälsn. bonita

• 1 month later...
Publicerat

Är uppvuxen med Korthårig Vorsteh, men sedan blev det Breton och det bytet har vi aldrig ångrat. Jag har nu en snart 6årig bretontik. (förhoppningsvis blir det valpar efter henne under kommande år och då behåller jag en valp ;D!) Så snart är det två tikar i huset hoppas jag!

Bretonen är en minst lika bra jakthund som en vorsteh, men den är betydligt smidigare att ha som hemmahund och har inte samma täv som en Vorsteh. Det är en stor hund i liten förpackning helt enkelt....helt perfekt enligt min åsikt! ;)

Publicerat

[/img] ..och här är dom på Kalixälvens is.