Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vulkan

Featured Replies

Publicerat

2 vulkan kulor tagna ur 2st små grisar. cal 308w

trident1452

Publicerat

Hmm vet inte om jag är trög men precisera lite vad du menar...

Publicerat

Skule säkert varit med en bild som inte följde med ordentligt, försökte lägga in en bild här om dagen men det gick inte alls, något bildminne som verkar fullt :-

Publicerat

Jag misstänkte det också.. ;D

Publicerat
  • Författare

Jag kan inte lägga ut bildern (126kb) Det står så här.

Uppladdningskatalogen är full. Försök med en mindre fil, eller kontakta en administratör.

ps

Har följt uppmaningarna.

Trident

Publicerat
Jag kan inte lägga ut bildern (126kb) Det står så här.

Uppladdningskatalogen är full. Försök med en mindre fil, eller kontakta en administratör.

ps

Har följt uppmaningarna.

Trident

Det här problemet har diskuterats i flera andra trådar.

Jag lägger in ett citat här ifrån en av dessa!

Tills Mats har fixat problemet så kan jag rekommendera er att ladda upp era bilder på photobucket och sen länka dom här!

Photobucket är gratis och hittas här: http://photobucket.com/

Högerklicka sen på bilden du laddat upp på photobucket och kopiera url:en och skriv sedan [ i m g ] DIN URL TEXT HÄR [ / i m g ]  (Du behöver inte skriva [ i m g ] [ / i m g ]  utan det finns en knapp som gör det åt dig, det är knappen under det snedställda i:et.)

Det är lite krångligare så här men ändå ett bättre alternativ än att inte lägga in några bilder alls! 

[ i m g ] [ / i m g ] Ska skrivas utan mellanrum!!! Men för att visa er hur man gör så var jag tvungen att lägga till lite mellanrum så inte koden försvinner!

Publicerat
Det här problemet har diskuterats i flera andra trådar.

Jag lägger in ett citat här ifrån en av dessa!

Jag har inte heller kunnat lägga ut några bilder på jaktsidan dom senaste dagarna fats dom har varit runt 40 - 60 kb. >:(

Publicerat
Jag har inte heller kunnat lägga ut några bilder på jaktsidan dom senaste dagarna fats dom har varit runt 40 - 60 kb. >:(

Nej , det verkar inte som om någon kan det eftersom det inte finns mer plats i mappen bilderna läggs upp i! Men man kan ju uppnå samma resultat som att ladda upp bilderna här genom att göra som jag skrev tidigare. Det må vara lite krångligare, men bättre än inga bilder alls!  :P

Publicerat
Nej , det verkar inte som om någon kan det eftersom det inte finns mer plats i mappen bilderna läggs upp i! Men man kan ju uppnå samma resultat som att ladda upp bilderna här genom att göra som jag skrev tidigare. Det må vara lite krångligare, men bättre än inga bilder alls!  :P

Ja, det går bra att göra så också. Har inte provat ännu. :D

Publicerat

Normala bilder av en vulkankula

Mvh Anders Hj

Publicerat
  • Författare

ok.Men detta var ju smågrisar 22-25 kg slaktade.Borde det inte bli genomslag på det korta avståndet (40m) Tänk om man skjutit på farfar nasse. ???

Trident1452

Publicerat
ok.Men detta var ju smågrisar 22-25 kg slaktade.Borde det inte bli genomslag på det korta avståndet (40m) Tänk om man skjutit på farfar nasse. ???

Trident1452

Dethär är min åsikt om vulkan och andra liknade kulor

1 Kulan är totallt kas

2 Varför använda en dålig kula när det fins bätre

Kulan var en gång i tiden en relativt bra kula (bland dom bätre på sin tid)

Men sedan norma ändrade dom och tog bort stålmantlen så är det inget anatt än en kula som inte ska användas till mer än papälgen

När dom tillvärkar en sådan kula så har man en kopar hylsa som man säter en bly stav i och präsar den sedan till den färdiga kulformen

När den sedan träfar grisen så exspaderar den och koparhylsan är öpen igen

Och blyet kan där med flyga utt Därför att det inte är låst till mantlen på kulan

Och när blyet har släpt fån kulan fagmenters det Vilket gör att det stanar fortar och far iväg åt alla olika riktnigar

Har man otur och träfar ben med en sådan kula så så kan den totallt fragmenteras och skadesjutningen är ett faktum >:(

Tillsist två frågor till er som änvänder liknade kulor

1: Är det av snålhet eller oförstond för att ni inte vet bätre som ni anväder kulor av vulkan typ ??? ???

2: Om svaret är nej och nej på fråga ett så förklara varför ni inte använder en bätre kula när det fins ???

Mvh Andrs Hj

Publicerat

1: Är det av snålhet eller oförstond för att ni inte vet bätre som ni anväder kulor av vulkan typ ??? ???

2: Om svaret är nej och nej på fråga ett så förklara varför ni inte använder en bätre kula när det fins ???

Mvh Andrs Hj

Dom kanske inte vet det du vet om den kulan ;).....

och nej...jag använder inte heller Vulkan ;)

Mvh!

Publicerat
Dom kanske inte vet det du vet om den kulan ;).....

och nej...jag använder inte heller Vulkan ;)

Mvh!

Anledningen att jag stäler frågan är att det fins dom som vägrar att använda något anat :o

Så det vore intresant att få veta vad dom anser är så bra med den  ;) ???

Mvh Anders Hj

Publicerat
  • Författare

Det är faktiskt en kompis som har använt dessa. Jag använder mega nu (3006)men provade vulkan i början av kärriären då i en 300wm.

Men kulan sköt inte tätt i den bössan så det blev att jag gick över till oryx. Hann aldrig skjuta något vilt med 300wm+vulkan kombinationen. Undrar hur det hade blivit?

Men så värst billig kan jag nog inte hålla med om att vulkan kulan är.

laupa mega kulan är nog billigare än vulkan och den har alltid funkat fint för mig.

Andreas

Publicerat
Dethär är min åsikt om vulkan och andra liknade kulor

1 Kulan är totallt kas

2 Varför använda en dålig kula när det fins bätre

Jag kan redogöra för hur jag resonerar då Vulkan är min absoluta favortikula 8)

Det är definitivt inte av snålhet jag använder den utan för dess perfekta egenskaper!

Jag vill ha kulor som öppnar snabbt och avger huvuddelen av sin energi i bägge lungpaketen under stor splitteravgång för maximal sårskada och blodtrycksfall.

Har skjutit åtskilliga hjortar och älgar med Vulkan i 9,3x62 med önskat resultat varje gång,inget haveri alls vilket ofta hävdas är det vanligaste.

En kula som börjar öppna på väg ut ur djuret är lika verkningsfull som en helmantel,har provat flera hårda kulor genom åren med flera fall av dålig effekt,läs långa flyktsträckor och trassliga eftersök.

Stor köttförstöring är inget negativt enligt mig utan ett bevis på bra effekt.

Jagade tex förra säsongen med RWS brenneke TIG i min 7x57R vilket inte är en bondad kula,den var alldeles för hård för min smak och har till den här säsongen skjutit in kombin med RWS H-Mantel där halva kulan garanterat ska splittras upp initialt :D i bägge lungpaketen.

Bra kulor är inte de som har bäst restvikt,bra kulor är de som ger kortast flyktsträcka enligt mig.

/Micke

Publicerat

Micke,

jag vet sedan tidigare diskussioner att du gillar Vulkan och Tyska splitterbomber 8) eftersom du har gjort det valet med öppna ögon har jag all respekt för det.

Andra jägare har andra preferenser och föredrar "hårdare" kulor typ TSX som ger mer penetration, mindre köttförstöring och som regel något längre flyktsträckor.

Ytterligare andra vill se en så stor expanderad diameter som möjligt i kombination med hög restvikt t ex Oryx, detta sker på bekostnad av penetration och ibland riktningsstabilitet enligt min erfarenhet.

Det som är viktigt att förstå är att allt hänger ihop (att du vet om detta Micke är uppenbart men kanske är det någon annan som är intresserad av mina slutsatser efter ett hyfsat antal fällda vilt under 20 års tid).

Sammanhangen är egentligen rätt så enkla men jag gör ändå ett försök att förklara dem;

• [li]Restvikt och expanderad diameter hänger intimt ihop med penetrationspotentialen, ju högre restvikt kulan har desto större är penetrationspotentialen, mot en djup penetration talar en stor expanderad diameter(en kula som Oryx som när den funkar expanderar till 2-2.5 ggr ursprunget får begränsad penetration).[/li]
    [li]Köttförstöring och kort flyktsträcka hänger också någorlunda tätt samman, undantaget träffar i CNS där det inte spelar någon roll vilken projektil du använder. Rent generellt ger de kulor som expanderar våldsamt t ex Vulkan (eller den i latinska länder så hyllade Norma plastspets) kort flyktsträcka men ibland stor köttförstöring. Givetvis är detta beroende på var skottet sitter en Vulkan i bogen gör oftast att djuret ligger på platsen men innebär också att stora delar av bogen måste kasseras. [/li]
    [li]Dessutom har som alla vet hastigheten stor betydelse, det är inte helt enkelt att optimera en kulas uppträdande i alla förekommande anslagshastigheter. Vissa kulor som till exempel Nosler Partition eller TSX har ett ganska stort spann i vilket de fungerar som de "skall" medan andra kulor som till exempel vanliga blyspetsar har en tydlig övre gräns där risken för kulhaveri ökar markant.[/li]
    [li]Ytterligare en faktor att väga in är den valda kaliberns effekt i förhållande till viltet, som ett exempel kommer jag att skjuta 85 grains vanliga blyspetsar i min 6x45 på rådjur utan att jag väntar mig några som helst problem men då är utgångshastigheten ca 850 m/s. Om jag istället skulle laddat 85 grains kulor i en 243 win (vilket inte kommer att hända eftersom jag inte hyser några varmare känslor för den patronen) så hade jag helt säkert valt en TSX. När jag skjuter älg med 150 grains kulor i min 308 win så använder jag numera alltid TSX men i min 9.3x62 går det bra med i stort sett vilken blyspets som helst.[/li]

Så när folk frågar "Vilken kula är bäst till min 30-06?" så finns det minst lika många svar som det finns jägare...

Ännu har vi inte ens diskuterat hur vi vill att en kula skall uppföra sig och även där finns det en lång rad parametrar som skiljer mellan olika jägare.

• [li]Vill du ha genomslag eller ej? Genomslag underlättar ett eventuellt eftersök men det kan samtidigt ha extra risker för en ev hund. Själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att avlossa ett skott utan att VETA var hunden finns men jag vet att många hundförare helst ser att kulan stannar i viltet. Detta resonemang kan fungera på renodlade älgjakter men på blandjakt är det svårt att hitta en kula som garanterat stannar i ett rådjur men som ändå klarar av att att expediera ett vildsvin på ett bra sätt.[/li]
    [li]Vad är viktigast, liten köttförstöring eller kort flyktsträcka? Även svaret på den frågan varierar så klart beroende på markens storlek och skyttens egna preferenser. Djur som man inte hittar alternativt hittar efter ett långt eftersök står enligt mig för den allra värsta köttförstöringen.[/li]
    [li]Skjutavståndet spelar också in, om du vill ha en kula som klarar av att både träffa och ha bra effekt på längre håll så påverkar det också valet av kula.[/li]

Sammanfattningsvis skulle jag vilja påstå att alla kulor som är förutsägbara är BRA kulor, om du vet hur kulan kommer att reagera när den träffar har du alla möjligheter att välja rätt, men en kula vars uppträdande i viltet varierar kraftigt är enligt mitt sätt att se det helt olämplig.

Ta det för vad det är värt!

Henrik

Publicerat

Har egentligen inte så mycket att tillföra tillämnet förutom att jag håller med Mauser om en hel del och uppskattar Henriks analys kring den reella problematiken. Jagar idag med 4 kulor varav Vulkan faktiskt är en av dem just för sin oerhört säkra penetration och förmåga att avge energin i kroppen  istället för bakom i oexpanderad form som jag flera ggr upplevt med Oryx i kal.30. Vulkan är fortfarande en kula med hög status utomlands, bl.a. i Tyskland där den konkurrerar med RWS TUG blyspets (ej TIG)som den mest använda på klövvilt som hjort och gris. Kulan är också omtyckt för sin goda precision i de flesta vapen. I min dbs är Vulkan den ända kulan (fabriksladdat) som samskjuter bra och så är det för många andra också.

Tycker iofs att det finns bättre allround kulor generellt än Vulkan min nyvunna kärlek Woodleigh som erbjuder mycket okonventionella kulvikter. Vill man ha något hårdare är valet RWS TIG.

MVH

Publicerat

Alltså Henrik...RESPEKT!

Jag menar du har aldrig funderat på att skriva en bok i ämnet?

Ett mer uttömmande svar får man leta efter!

/Micke

Publicerat

Tyvärr var mitt svar långt ifrån uttömmande utan jag vill bara poängtera att olika kulor kan vara optimala i olika situationer. Att fråga vilken kula som är den bästa jaktkulan är precis som att fråga vilken som är den bästa jakthunden....

Däremot är det viktigt att veta hur den kulan man använder för tillfället kan förväntas uppträda när den träffar vilt. I varje fall för mig påverkar det valet av riktpunkt, ett av de extremaste exemplena på detta är min gamle jaktliga mentor som sköt sina bockar med en 85 grains sierra varmint kula som lämnade pipan på hans 6.5x55 med nästan 1000 m/s. För att det skulle fungera sköt han bara på bockar som stod i rak bredsida och där han kunde vara säker på att sätta skottet i spjälstaketet, han säger att han aldrig fick genomslag och trots ett mycket stort antal bockar var den sammanlagda flyktsträckan 0m. Skulle han däremot satt skottet i bogen kan man nog räkna med en ful skadeskjutning. I hans fall (som var ute i skogen över 300 dagar om året) visste han precis var han hade sina bockar och stod de inte perfekt så sköt han inte!

En del älg som jag har skjutit med TSX i min 308win har stått på lite dryga håll (+150m) och då har jag kostat på mig att sätta kulan i bogen (dels för att få lite extra marginal och dels för att älgen inte skall lämna platsen) även om jag träffat i bogleden har köttförstöringen varit helt OK. Jag skulle däremot inte vilja skjuta en älg i bogen med 300 mag och 2180 grains Vulkan eftersom jag föreställer mig att köttförstöringen då skulle bli en helt annan (jag har i o f s inte provat  ::))

Som sagt om du bara känner din kula och den uppträder förutsägbart finns det en massa olika varianter som fungerar.

I den senaste Handloader har John Barnsness varit i Nya Zealand och skjutit en hel del vilt med Bergers VLD kula vilket uppenbarligen fungerat alldeles förträffligt. Innan han åkte hade han testat en del av dessa kulor och kommit fram till att de gav en våldsam expansion men att denna samtidigt var fördröjd och inte började förrän efter 4-5 cm vilket innebar att den våldsamma expansionen skedde inne i lungpartiet med förutsägbart resultat ;D. Kanske är det den nya "bästa kulan", men för att vara säker på sin uppfattning får man väl skjuta ett par kritter och dra sina egna slutsatser.

Lev väl och skjut rakt!

Henrik

Publicerat

Tack Henrik för mycket lärorika svar! Detta var mycket som fick mig att tänka på ett helt annat sätt än tidigare.

Sen gillar jag liknelsen skarp vad gäller kula/hund.

Hund för vissa situationer och vilt, samma för kula!

//Tack från en novis i ämnet!  ;D

//Roggman66