Publicerat Juli 14, 200718 yr Ja jag vet att det blir många olika värderingar/tyckande på min fråga men ack så matnyttigt ändå för mig. Hade tänkt ägna mig åt lite toppfågeljakt samt något rådjur kanske. Vad jag tänkte på vad för kulvapen skulle ni "sikta" in er på. Har en sako 222 på g, men vet inte riktigt ännu. Lite tips och råd är välkommet. mvh
Publicerat Juli 14, 200718 yr Varför inte en 243:a lite tyngre kula och verkar skjuta väldigt tätt, det är absolut inget fel på 222 men på lite längre håll över 200m så tror jag mer på en 243:a, själv har jag en 6,5x55 för ändamålet, tycker det är en bra kaliber på rådjur och med helmantlat så gör den inte bort sig på fågel heller om det skulle dyka upp något tillfälle.
Publicerat Juli 14, 200718 yr Håller med Pertan ;D....En .243:a skulle va klockren. 90grains lapua scenar eller 80grains Hornady FMJ är bra kulor till toppfågel, scenaren har jag inte testat själv, men hört att den ska funka bra....Dock är en .243:a kinkig med ammon,det är väll dess enda nackdel som jag kan komma på för tillfället... Till rådjur är det också en ypperlig kaliber, rådjuren skjuter jag med Nosler partition 85grain...har skjutit ett rådjur med den kulan, utgångshål som en femkrona och bocken gick ca 15m...obetydlig köttförstöring. rekomenderar .243win om du vill ha en kaliber till det mesta klass2 viltet, finns massor med kulor om du ska handladda...den skjuter flackt och med god precision när man väl fått till en laddning som bössan gillar...som sagt,den är kinkig med ammon. /Fredde
Publicerat Juli 14, 200718 yr En kaliber som inte är kinkig är 30-06, den skjuter på 100m jämna träffbilder på ca 17 tum :o ;D med all ammunition ;D ;D : Kunde inte låta bli, det är nog värmeslag ;D
Publicerat Juli 14, 200718 yr Själv hade jag valt en kaliber ur .224-familjen men det beror på att deras egenskaper passar mig och min jakt bäst. Att tänka på vid skytte med .222 eller .223 är att kulbanan är väldigt flack ut till som Pertan skriver strax bortom 200m sen faller kulan som en gråsten. Tex min egen .223 skjuter max fyra cm högt till fyra cm lågt mellan 0-230m,på 300m skjuter den över 30cm lågt. /Micke
Publicerat Juli 14, 200718 yr Själv hade jag valt en kaliber ur .224-familjen men det beror på att deras egenskaper passar mig och min jakt bäst./Micke Har du någon hemkokad variant typ 6,5-06 6,5-284 eller vad de nu kan heta?
Publicerat Juli 14, 200718 yr Har du någon hemkokad variant typ 6,5-06 6,5-284 eller vad de nu kan heta? Nej jag menar .224=5,6mm , tror du tänker på .264=6,5mm Fast en .264 Win Mag hade jag inte tackat nej till /Micke
Publicerat Juli 15, 200718 yr Med risk för att verka tråkigast på forumet så måste jag nämna och rekommendera den gamla hederliga 6.5X55. Patronen med bättre egenprecision än dom flesta andra patroner. Laddad med Lapua 7 eller 8 grams Scenar eller Norma 8.42g Diamond Line får du mycket bra långhållsegenskaper och dom slår TÄTT! Kulorna har hög ballistisk koefficient vilket gör att dom håller hastigheten och klarar vind bättre än .224 och 6mm kulor. Och dom finns fabriksladdade! För rådjursjakten använder du en 7-8 gram tung kula med hög BC som t.ex Nosler eller Barnes TSX. Norma har t.ex en laddning med 7,8 grams Nosler Ballistic tip. Den är bra på rådjur så länge inte hastigheten är för hög. Laddad med rätt kulor så utklassar den gamla 6,5:an alla uppskrämda varmintkalibrar på långa avstånd. mvh Danne
Publicerat Juli 15, 200718 yr Nej jag menar .224=5,6mm , tror du tänker på .264=6,5mmFast en .264 Win Mag hade jag inte tackat nej till /Micke Får skylla på torrkokning i huvudet ;D
Publicerat Juli 15, 200718 yr tack för era svar, varför jag har 222an på gång är att den är billig av brosan. Men samtidigt så är det lite onödigt att lägga pengar på något som jag inte kommer bli nöjd med i slutändan. Billig eller ej. Får fundara lite till, ni får gärna ge mig mera matnyttig info och erfarenheter. mvh
Publicerat Juli 15, 200718 yr Remington 700 BDL i 8 mm rem. mag, och Husqvarna 1900 i .308:a org. Ej ny produktionen från Antoni Zoli.