Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Urika . patronerna hakar fast i pipkanten

Featured Replies

Publicerat

Som rubriken lyder, när den matar upp skottet med "tungan och slutstycket ska trycka in skottet i pipan så lägger sig patronen snett och fastnar mot pipkanten. Händer bara vissa gånger och har blivit mindre ju fler gånger jag skjutit med bössan.  nån som vet hur det ska fixas. skickar helst inte in bössan till sega sako! tack på förhand //Jordbo

Publicerat
  • Författare

ingen som vet?

Publicerat
Som rubriken lyder, när den matar upp skottet med "tungan och slutstycket ska trycka in skottet i pipan så lägger sig patronen snett och fastnar mot pipkanten. Händer bara vissa gånger och har blivit mindre ju fler gånger jag skjutit med bössan.  nån som vet hur det ska fixas. skickar helst inte in bössan till sega sako! tack på förhand //Jordbo

kastar ut en gissning....Smuts någonstans?....någonting sitter löst (tapp eller bult)....vad är det för typ av ammo, plast eller papphylsa?

/Fredde

Publicerat

Jag vet. Det där problemet har inget med vapenvård att göra.

Jag hade samma problem själv och det som har hänt är - 90% säkert eller mer - är att "tungan" (eng: carrier) som matar upp patronen då den poppat ut ur magasinet har blivit böjd. Det räcker med ett par bråkdelar av en millimeter för att det skall gå åt helvete - detta är Urikans svaga punkt. Troligen ett fabrikationsfel. Den raka "carriern" som Urikan har sålts med i Sverige är borta i USA - för många reklamationer. Till att börja med hade Urikan en krokig carrier, sedan bytte man till den raka och det har man gått ifrån åtminstone i USA, hur det är i Sverige vet jag inte.

Jag åkte med min Urika direkt till Sakos verkstad i Västberga och ställde mig och såg på när smeden bytet till en krokig modell från en 390. Fungerar finfint sedan dess.

Vill du få mer kött på benen, gå till www.shotgunworld där denna sak avhandlats sedan hedenhös :-))

1. www.shotgunworld ¨

2. Välj search

3. skriv orden - carrier bent urika - och välj "search for all"

Det ger dig ett antal trådar där folk i sin situation frågar varför deras patroner hamnar på sniskan, och snälla och trevliga herrar som jag talar om att carriern är sned.  ;D

Ditt problem är så gott som löst. Plåga Sako Sweden att ge dig en ny carrier, installera den själv för att spara tid, och voila! Du har en übermysig halvautomat som du kommer att ha såååå mycket roligt med.

Publicerat
  • Författare

tack för hjälpen!  :) brorsan hade samma problem med sin urika så han skicka in den men det tog 3 veckor för nåt man fixar på en bråkdel av en sekund :D bara att be jakt och trofe i boliden snacka med sako så får man kanske en ny. Har ju garantin kvar så!

mvh/ Jordbo

Publicerat

Hmm var det med böjd eller rak lyft som vi fick eldavbrott på svensexan Bengt?

;D ;D

Mvh!