Publicerat Juli 15, 200718 yr Hej! Går i hundköpar tankar sedan en tid tillbaka. Tänkte höra om någon här på forumet har någon erfarenhet av rasen Weimaraner? Mvh
Publicerat Juli 15, 200718 yr Specificera lite mer exakt vad du vill veta så är det lättare att svara........
Publicerat Juli 15, 200718 yr Helt klart en intressant ras men jag tycker den är på tok för stor, vill inte ha hästtrailer till jaktbilen
Publicerat Juli 15, 200718 yr Författare Specificera lite mer exakt vad du vill veta så är det lättare att svara........ Jag vet nästan ingenting om rasen alls. Mer än att de är en Stående fågelhund : Hur upplevs rasen i allmenhet? Lättlärd? Hur är den som jakthund? Eftersöks hund? Vad för typ av människa skaffar en weimaraner? mvh
Publicerat Juli 15, 200718 yr Jag har en tvåårig tik. Weimaranern är en duktig jakthund men tyvärr är det lite fel typ av människor som skaffar rasen här i Sverige. Det är inte jägare i samma utsträckning som tex vorsteh-folk. Detta har gjort att jaktegenskaperna hos den svenska weimen inte är så jätteimponerande överlag, självklart finns undantag och duktiga uppfödare inom rasen även här men man bör vara ytterst noggrann i sitt val av uppfödare/kull. Rasen har inte något sök av jätteformat, själv tycker jag den är ypperlig för skogsfågeljakt. Min går jättebra i skog, är en duktig spårhund som jag hoppas ska kunnas använda till eftersök på klövvilt med lite mer träning och erfarenhet samt är en supermysig familjehund. Men som det alltid är med "små" raser så är det inte ett lika säkert kort som om man skaffar sig en vorsteh tex. Men som sagt, är man noggrann i sitt val av uppfödare och kanske tom överväger att importera en valp (från förslagsvis tyskland) så ökar chanserna betydligt för att du ska få en jaktmaskin!
Publicerat Juli 15, 200718 yr Hej!Går i hundköpar tankar sedan en tid tillbaka. Tänkte höra om någon här på forumet har någon erfarenhet av rasen Weimaraner? Mvh Här lite länkar att läsa till att börja med. http://www.eniro.se/query?hpp=&ax=&...;what=web_local Lycka till med Ditt nya ev. hundköp!
Publicerat Juli 15, 200718 yr Jag vet nästan ingenting om rasen alls. Mer än att de är en Stående fågelhund :Hur upplevs rasen i allmenhet? Lättlärd? Hur är den som jakthund? Eftersöks hund? Vad för typ av människa skaffar en weimaraner? mvh Jag instämmer i det som skrivits tidigare. Har själv bara erfarenhet av rasen från jaktprov fjäll och har där inte blivit imponerad. Tror också precis som det nämnts tidigare att du måste vara noggrann med vilken uppfödare du väljer om du vill ha en jaktduglig Weimaran. Du får rapportera till oss när det blir hundköp och vad det blir för ras
Publicerat Juli 15, 200718 yr Författare Jag instämmer i det som skrivits tidigare. Har själv bara erfarenhet av rasen från jaktprov fjäll och har där inte blivit imponerad. Tror också precis som det nämnts tidigare att du måste vara noggrann med vilken uppfödare du väljer om du vill ha en jaktduglig Weimaran.Du får rapportera till oss när det blir hundköp och vad det blir för ras Okej, jepp jag ska lär nog komma med massvis med frågor när jag skaffar min första Stående. Men jag avvaktar och se vad det blir, försöker nu hitta den hunden som troligtvis kommer passa mig bäst, samt försöker jag lära mig så mycket som möjligt om träning och dressyr. Mvh
Publicerat Juli 16, 200718 yr Okej, jepp jag ska lär nog komma med massvis med frågor när jag skaffar min första Stående.Men jag avvaktar och se vad det blir, försöker nu hitta den hunden som troligtvis kommer passa mig bäst, samt försöker jag lära mig så mycket som möjligt om träning och dressyr. Mvh De e inte utan att man blir lite nostalgisk. Satt själv i de funderingarna för drygt 3 år sen. Jag slutade med en Breton o de har jag inte ångrat en sekund. Åtm inte när allt gått som de ska De e lätt att läsa sig förstörd då många säger raka motsatser till varandra. Lycka till o glöm inte bort att Breton e nr:1 av stående fågelhundar
Publicerat Juli 16, 200718 yr Författare De e inte utan att man blir lite nostalgisk. Satt själv i de funderingarna för drygt 3 år sen. Jag slutade med en Breton o de har jag inte ångrat en sekund. Åtm inte när allt gått som de ska De e lätt att läsa sig förstörd då många säger raka motsatser till varandra. Lycka till o glöm inte bort att Breton e nr:1 av stående fågelhundar Hehe Vi får se vad det blir, men Vorsteh är som fina P.S hur gåre med filmerna? kommit iväg ännu? Mvh
Publicerat Juli 21, 200718 yr Författare Jag har en tvåårig tik. Weimaranern är en duktig jakthund men tyvärr är det lite fel typ av människor som skaffar rasen här i Sverige. Det är inte jägare i samma utsträckning som tex vorsteh-folk. Detta har gjort att jaktegenskaperna hos den svenska weimen inte är så jätteimponerande överlag, självklart finns undantag och duktiga uppfödare inom rasen även här men man bör vara ytterst noggrann i sitt val av uppfödare/kull. Rasen har inte något sök av jätteformat, själv tycker jag den är ypperlig för skogsfågeljakt. Min går jättebra i skog, är en duktig spårhund som jag hoppas ska kunnas använda till eftersök på klövvilt med lite mer träning och erfarenhet samt är en supermysig familjehund. Men som det alltid är med "små" raser så är det inte ett lika säkert kort som om man skaffar sig en vorsteh tex. Men som sagt, är man noggrann i sitt val av uppfödare och kanske tom överväger att importera en valp (från förslagsvis tyskland) så ökar chanserna betydligt för att du ska få en jaktmaskin! Vars köpte du din Weimaraner ifrån?
Publicerat Juli 21, 200718 yr Vars köpte du din Weimaraner ifrån? Du har PM med lite tips på olika kennlar.
Publicerat Juli 26, 200718 yr Har själv varit intresserad av att skaffa mig en weimarner. Men börjar luta mot vorsteh mer och mer istället. Har läst att bra weimaraners ska vara duktiga skogsfågelhundar och eftersökshundar samt ha rovdjursskärpa. Men är det någon som vet hur weimaranerns tassar, uthållighet och snabbhet är i jämförelse med kh Vorsteh?
Publicerat Juli 26, 200718 yr Men är det någon som vet hur weimaranerns tassar, uthållighet och snabbhet är i jämförelse med kh Vorsteh? Kan bara svara för min egen hund och hon har inte haft några som helst problem med tassarna på något underlag. uthållighet och snabbhet är lite svårt att jämföra. En hund med mycket motor har bra uthållighet!
Publicerat Juli 26, 200718 yr artemis: hur klarar din hund vinterkyla? Har hört att de ska ha rätt tunn päls.
Publicerat Juli 26, 200718 yr Vi har bott i Övertorneå tills nu då vi precis flyttat till Umeå så vinterkyla är hon vad vid. Det är inga som helst problem så länge hon är i rörelse, då klarar hon sig ner till typ -25-30. Är hon stilla dock så krävs det ett täcke när det är runt -10-15.