Publicerat Juli 15, 200718 yr Är det någon på forumet som bedriver uppflogsjakt på skogsfågel? känns som man går förbi stora mängder av fågel.nån som har tips? har inte möjlighet till att skaffa hund annars hade man gjort det för längesen mvh / jordbo
Publicerat Juli 15, 200718 yr Jag har bedrivit denna jakt vid ett flartal tillfällen uppe i Jämtland. Vi testade en gång med en stående fågelhund men hade inte så stor nytta av han då skogsfågeln brukar springa iväg på backen istället för att stå som ex. ripa. Hunden stod och när man kommenderade avance reste fågeln typ 50 m därifrån ;D Enda chansen är väl om man hela tiden håller sig max 3 meter från hunden i söken vilket är omöjligt. Vi gick helt enkelt över till att gå på rad väldigt sakta vilket gav utdelning....men jag måste medge att man skulle ha haft nytta av 1000 timmars skeet träning för detta ändamål...Jag skjuter mest nordisk och automat trapp men det skall vara skeet för att förbereda sig för dessa "stridsplan". Jag har även kommit med i ett lag uppe i forsmark....där skall det finnas ganska bra med skogsfågel så vi får se hur sesången blir..
Publicerat Juli 15, 200718 yr Jag jagar skogsfågel på uppflogsjakt...tyvärr var det inte ens en tredjedel så effektivt att knalla runt själv och hoppas på det bästa som när man skaffade en vovve som hittade fågeln. Vi höll på i en massa år att gå hit å dit, kors å tvärs på marken i hopp om att stöta fågel...blev inte många skott avlossade ...sen skaffade jag hund, en Tollare...och han funkar i princip som en spaniel i skogen...han jobbar "under pipan", dvs han springer inom hagelhåll och söker av området framför mig...nu efter jag skaffade vovven är det fågelkontakt varje gång man är ut.... Men om du inte kan skaffa hund så ring en massa jaktpolare, och så går ni i "skyttekedja"...dvs, ni går på rad med 10-15m mellanrum, då täcker ni in ett betydligt större område. Annars, om du är själv är ett hett tips: SMYG, smyg så tyst du bara kan...hör fågeln hela tiden var du är så känner den sig tryggare i.o.m att den har stenkoll på var du är och när den hör att du är nära då löper den undan istället för att flyga upp...men smyger du kommer du dels närmare fågeln, och dels så kommer fågeln att flyga upp istället för att löpa undan... /Fredde
Publicerat Juli 15, 200718 yr Precis som du säger så känns det som att man promenerar "förbi" fåglarna. Detta är absolut ingen lätt jaktform, vara på allerten hela tiden. Det är många gånger man lyckats skrämma upp fågeln dock ca 30m framför sig inne i tätskogen. De är när man gått och "indianjagat" hela dagen och bara skrämt fåglarna utom skott håll som man börjar fundera på en stående hund. Men givetvis så har även denna jaktform get goda resultat, men det vore mycket lättare med en hund! Mvh
Publicerat Juli 15, 200718 yr Visst går det att jaga effektivt utan hund med men det är inte alls lika roligt sen är det lätt att det blir många skadeskjutningar med. Jag känner några jägare som är väldigt duktiga på att indianjaga och dem brukar skjuta nästan lika mycket fågel som oss med hundar så visst går det om man är duktig skytt samt att det är viktigt hur man går i skogen. Själv jagar jag med finnspets bra mycket roligare samt ganska effektivt med en bra hund och kanske viktigaste av allt att min träff % brukar ligga runt 95%
Publicerat Juli 15, 200718 yr Författare För mig har det hänt många gånger att på väg fram till bilen då man laddat ur så flyger fåglarna ur skotthåll från vägen bara några meter från bilen..alltid lika snopet ofta har man inte en chans till skott heller. man får vara rätt snabb..inget siktande
Publicerat Juli 15, 200718 yr Det e som mest effektivt att indianjaga i början på säsongen tycker jag. Nuförtiden jagar jag med hund, stående, vilket även där e effektivare i början på sässongen. Att fåglarna inte skulle trycka i skogen e blaha, de handlar bara om hur duktig hunden är på att trycka fast fågeln. Men de va inte de den här tråden handla om. Jag har märkt på mina marker att där de finns lite större glesare hål i skogen, om 5x5m, sitter ofta skogshöns o äter. Även i skogskanterna av hyggen e bra platser ibland. Men smyg o hittar du fågel på ett ställe finns de ofta där fler ggr. Min första säsong med indian/uppflogs jakt hade jag ca 15 fåglar framför pipan. Säsongen efter de hade jag hundvalp o MKT dåligt med fågel. I år kan vara ett kanonår att indianjaga! SKITJAKT PÅ DIG/-ER!!!
Publicerat Juli 15, 200718 yr Författare var ute och kuta nyss på motions-slingan och rätt som det var hoppade en hel kull järpar fram. såg välvuxna ut för att vara så här tidigt men roligt att se iaf