Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Apporteringsvilt Trut och kråka?

Featured Replies

Publicerat

Tja!

Blev kontaktad av SSRK (Svenska Spaniel och Retriverklubben) i Östersund tror jag det var.. De behövde vilt till ett prov i11-12 augusti, mest kråka men även trut. Jag lovade att försöka skjuta ihop så mycket det gick åt dem och även kolla runt lite om fler möjligheter. Såvitt jag fattade så kunde de köra till Sundsvall för att hämta, var väl typ 20 mil eller något, har ingen koll på geografin.

Tror man utan problem kan få 20 kronor per levererad fågel men jag kollade inte några priser med tjejen jag surrade med så den summan är enbart en höftning. Så är det någon som jagar kråka och trut i dessa trakter? Försök frys viltet i fint skick och kontakta mej så ska jag försöka organisera detta..

En grej.. var försiktiga med viltet vid jakten! Kråkor avfångade med hagelskott på 10 meter eller kortare ska inte säljas, fågel som körts över eller landat i något äckligt på tex en soptipp ska heller inte levereras. Det är alltså folk som ska handskas med detta vilt efter leverans.. Skjuter ni en massa fågel då det regnar så är tipset att hänga/lägga dem på tork innan de åker ned i frysen. Vid frysningen så viker man in skallen och näbben under en vinge, på så sätt går inte plastsäckarna sönder och fåglarna tar mindre plats.

Någon som kan hjälpa till här?

Mvh!

Publicerat

Sorry at jag inte kan hjälpa dig i detta fall då det blir lite långt för mig. :-

Men jag skulle vara tacksam för tips om hur man kan gå till väga för att få fåglar sålda. Det känns ju lite onödigt att kasta in fåglarna till räven när man vet att dom kan komma till bättre användning.

Publicerat
  • Författare

Pice of a cake!

Vart bor du?

Leta upp din avdelning av SSRK på ders hemsida.. ssrk.se eller vad de kan heta. Därefter mailar du den som ser ut att vara viltansvarig och finner du ingen sån så maila första bästa som hör hemma i din närhet. Skaffa en rymlig frys och hiva ned viltet vartefter så kommer de och hämtar.

Vet att både Weimaranerklubben och Vorstehklubben köper vilt även.

Mvh!

Publicerat

Är det stora mängder med fågel dom behöver? ska ut i helgen.Har ca 9 mil till Sundsvall.

Mvh Peter

Publicerat
  • Författare

Nej inte så många... 100 kråkor och lika många trut  ;D ;D

Men har du nära så spar allt du skjuter, lovar dej att du finansierar din plugg och en del mil med försäljning av vilt!

Mvh!

Publicerat
Tja!

Blev kontaktad av SSRK (Svenska Spaniel och Retriverklubben) i Östersund tror jag det var.. De behövde vilt till ett prov i11-12 augusti, mest kråka men även trut. Jag lovade att försöka skjuta ihop så mycket det gick åt dem och även kolla runt lite om fler möjligheter. Såvitt jag fattade så kunde de köra till Sundsvall för att hämta, var väl typ 20 mil eller något, har ingen koll på geografin.

Tror man utan problem kan få 20 kronor per levererad fågel men jag kollade inte några priser med tjejen jag surrade med så den summan är enbart en höftning. Så är det någon som jagar kråka och trut i dessa trakter? Försök frys viltet i fint skick och kontakta mej så ska jag försöka organisera detta..

En grej.. var försiktiga med viltet vid jakten! Kråkor avfångade med hagelskott på 10 meter eller kortare ska inte säljas, fågel som körts över eller landat i något äckligt på tex en soptipp ska heller inte levereras. Det är alltså folk som ska handskas med detta vilt efter leverans.. Skjuter ni en massa fågel då det regnar så är tipset att hänga/lägga dem på tork innan de åker ned i frysen. Vid frysningen så viker man in skallen och näbben under en vinge, på så sätt går inte plastsäckarna sönder och fåglarna tar mindre plats.

Någon som kan hjälpa till här?

Mvh!

Japp...skrev ett inlägg i SSRK Norrbottens gästbok om att jag har apportvilt att sälja.

/Fredde

Publicerat
  • Författare

Det var som fan!!

Varje höst så kommer det en knippe norrlänningar ned och är med och apporterar på ena stället där jag hålls.. Kollade in SSRK Norrbotten och hittade genast en av dessa galningar  ;D ;D Skrev ett mail till honom och flaggade för att du hade vilt, får se om han har ngn koll på sin mail. Han är en skjutgalen störtskön norrlänning med oral inkontinens  ;D ;D

Mvh!

Publicerat

En tanke bara .....

Har man en jakthund, visst kan man skjuta sitt eget apportvilt då.

eller är det så att hundsportarna har tagit befälet över hundklubbarna totalt.

Själv har jag haft hund i över 20 år utan att behöva köpa ett enda vilt (inklusive RÄV).

Har däremot sålt en heldel till klubben, tyvärr var det inte uppskattat eftersom att hundarna på provet aldrig hade apporterat trutar som spydde lax efter det ca 200 m långa spåret.

Har dom aldrig varit med om jakt så kanske det inte är så lätt, vad vet jag??????????????????????

Publicerat

Nu är alla fåglar i min frysbox tingade...en kvinna kommer och köper alla imorrn ;D..tydligen vill hon boka fler fåglar :D

Du har PM Hippen :D

/Fredde

Publicerat

Nu skall jag lägga in ett inlägg som berör försäljning av vilt eller fisk.......

Nä. föresten jag skiter i det..onödigt att skaffa sej ovänner i onödan..

Sälj på bara,kom bara ihåg att ni handlar med före detta levande ting...

Ähh !!! Skiter i om ni blir förbannade !!! Detta forum är väl inte en plats där man vitt och brett talar om at man handlar med lik !!!! Är det så ,så spyr jag nästan...

Ahh...kom på att varenda ICA eller Konsum affär också handlar med likdelar ????????

Nåja..kanske jag inte skall hetsa upp mej så mycket !!!

Jo för fan..jag gör det ändå !!

Publicerat
Nu skall jag lägga in ett inlägg som berör försäljning av vilt eller fisk.......

Nä. föresten jag skiter i det..onödigt att skaffa sej ovänner i onödan..

Sälj på bara,kom bara ihåg att ni handlar med före detta levande ting...

Ähh !!! Skiter i om ni blir förbannade !!! Detta forum är väl inte en plats där man vitt och brett talar om at man handlar med lik !!!! Är det så ,så spyr jag nästan...

spy bara inte på datorn...gå till muggen istället :-*....

bara av ren nyfikenhet: vad gör du med de kråkor du skjuter då??....apport-tränar du med stövaren?...ger du bort dom...eller ve o fasa...du kastar väl dom inte på en åtel?? :o

/Fredde

Publicerat
spy bara inte på datorn...gå till muggen istället :-*....

bara av ren nyfikenhet: vad gör du med de kråkor du skjuter då??....apport-tränar du med stövaren?...ger du bort dom...eller ve o fasa...du kastar väl dom inte på en åtel?? :o

/Fredde

Att jaga för förtjänst eller idag fiska för förtjänst är en snikenhet som inte passar bland sportutövarna,många gånger har vi diskuterat detta på forumet ang.skogshönsen !!!

En del skiter i detta, andra tar illa vid sej.. Jag lixom bara tycker att man inte skriver om att man säljer fåglar,det rimmar lika illa som om man säljer fiskar man fångat.. 8)

Angående de kråkor eller skator jag tar livet av skriver jag inte på ett publikt forum om var de tar vägen...

Vissa kan ta anstöt serru.... 8)

Publicerat
Att jaga för förtjänst eller idag fiska för förtjänst är en snikenhet som inte passar bland sportutövarna,många gånger har vi diskuterat detta på forumet ang.skogshönsen !!!

En del skiter i detta, andra tar illa vid sej.. Jag lixom bara tycker att man inte skriver om att man säljer fåglar,det rimmar lika illa som om man säljer fiskar man fångat.. 8)

happ...ja, jag har då inga som helst problem med att sälja fågel...tur vi är olika ;) ;D

Men du...du är då en konkurent mindre :-* :-* ;) ;D

Publicerat
Men du...du är då en konkurent mindre :-* :-* ;) ;D

Japp eller Jepp...det är jag......

Publicerat
  • Författare

Lugna dej nu Telge  ;D

Jag skulle ha jagat oavsett om jag hade avsättning för viltet eller ej och givet detta så känns det helt ok att ta viltet till vara. Sen är det tveklöst väldigt uppskattat att köra iväg 80 hela torra och fina trutar till ett jaktprov, känns som ett vettigt sätt att handskas med viltet. När man senare på höstarna ser några provhundar gå på riktig jakt och fungera bra så har man ju själv på något litet litet hörn bidragit till detta.

Finns en del jägare även bland köparna ibland och initialt tyckte jag det var knepigt, klantiga jägare i bästa fall, slöa i sämsta fall. Men det är ju samtidigt som så att inte alla har tillgång eller kunskap för den här typen av jakt. Hellre då köpa vilt och träna än att inte träna alls.

Mvh!

Publicerat

Hipshot,du har mail.

Mvh P

Publicerat
  • Författare

Ok.. ska sparka igång min burk och kolla, sitter nu på ett tonårsrum och provkör fjortisens dator  ;D

Mvh!