Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rävchampions....

Featured Replies

Publicerat

En liten disskussionsfråga kanske.....

Det brukar disskuteras om den effektivaste rävhunden verkligen är den som får full pott på prov efter prov eller är det den som kör ner den efter en kvart.

När jag säger att min tiks far har rävchampions i hela stamtavlan.....

Brukar jag mötas av kommentaren ....: -Dom vallar väl bara räven....

Är det så ? Eller spelar marken mera roll ? Mina(s) ;) rävar går ofta i gryt.

Det viktigaste för en stövare oavsett villebråd är ihärdighet vid slagarbetet....och tapptarbetet.

Att inte släppa för fort helt enkelt......

Då skjuter man vilt och kan acceptera sämmre skall eller löshet....

Allt enligt party-Peter.

Publicerat

En rävstövarägares mardröm är en hund som driver ner rävar efter en kvart....tror ingen rävstövar ägare vill ha en sådan. ;)..för då räven gått i gryt så är ju det hela över. :-

Publicerat
En rävstövarägares mardröm är en hund som driver ner rävar efter en kvart....tror ingen rävstövar ägare vill ha en sådan. ;)..för då räven gått i gryt så är ju det hela över. :-

Vafalls, hade inte du terrier? Andra skulle nog säga att det är då jakten börjar ;) ;D

Publicerat

Nää jag kan nog hålla med, en rävjakt är som bäst efter en tids drev  ;D grytjakten kommer lite som grädda på moset. I alla fall för mig som inte har stövare (ännu)  ;D

Jag har bara jagat med 2 rävstövare. En ren Schiller som hittar och tar upp helt suveränt, drev på timmen till ca 4 sedan gryt eller långskjuts (Normalfallen)

Den andra är en blandning Foxhound/Hamilton med den vet jag inte vad det är som gör att räven kryper in direkt inom kvarten  ::) Det är inte så kul när man ställ ut och sen ommobilisering. Den hunden har ett skall som får skogen att vibrera samt är skarpsprungen som satan.

Nä ett drev på ca timmen sen antingen avslut med skott på ddrevet eller i gryt DET är perfekt för mig  ;D .

//Roggman66

Publicerat

vet inget om stövare bara jagat med dom ;D men känns som en rävstövare för mig är utsöket,vara ihärdig i spåren,kunna selektivt arbeta efter bästa slagen ::) och att den driver ner efter en 15min är inge kul i hundägar ögon,men jävligt kul som jägare med en het terrier :D men själv klart får det gärna ta nån timma innan räven vill ner,då har alla gjort ett bra jobb när räven hänger på väggen ;)

sen om det skulle finnas hundar med bra å sämre skall som gör att räven går i gryt vet jag inte,men märk att hundar med korta ben men grovskall får ner räven bättre än kortbenta med dubbel pipa typ drever å tax..

sen är väl det bara tur när man får ner räven efter en timma istället för 7 ;D

oj glömmde,en champion ska kunna hålla i hela trettonhelgen om det ska vara så..dom ska juh vara lite extra än vanliga drivande..

Publicerat

Som passkytt fördrar man givetvis en som inte kör ned räven i grytet för fort. Sen när vi jagar räv brukar vi ställa passkyttar på alla kända gryt i närheten vilket säkert gör att räven håller sig ovan jord lite längre. Sen tycker jag det går ned fortare för hanhundarna, kanske dom oftare är lite mer skarpspungna! Stod och passade i vintras då en finnstövartik drev i över en timme framför mig på en yta om max 20 ha, såg räven passera en flygbana fyra gånger alla i för långt håll.

Publicerat
Vafalls, hade inte du terrier? Andra skulle nog säga att det är då jakten börjar ;) ;D
Precis  ;)...men det var ju inte det frågan handlade om. ;)

Hade man en sådan hund så är det ju ett absolut måste att ha grythund...och av dom jag känner som håller på med rävstövare så har kanske 30 % av dom grythundar.

Och det absolut roligaste sättet att skjuta räv på är ju efter ett fint drev. ;D

Att skjuta räv som gått i gryt...känns ju lite som "dopning" eller som ett nödväntigt ont. ;)

Publicerat
oj glömmde,en champion ska kunna hålla i hela trettonhelgen om det ska vara så..dom ska juh vara lite extra än vanliga drivande..
Kan bara hålla med där... ;)
Publicerat

Jo jeg må si Partys at jeg har fundert på samme saken selv.

En perfekt jakt for meg er støverlos på 30-60 minutter for så at reven går i gryt. Frem med grythunden og avslutter den der. Veldig moro å skyte reven for støveren , men har man en støver som aldri jager inn reven blir det veldig ineffektivt her hos oss. Selv om støveren jager reven fort så er det ikke alltid reven går inn , men da får man bedre skuddsjangser. Dette fordi granplantefeltene hos oss er veldig tette , jager støveren sakte kan det bli støverlos i timesvis uten at du engang får se reven da den bare går rundt og rundt inne i de tette plantefeltene.

Nå er det ikke alle grytene her som terrieren får reven ut heller , det er faktisk ikke alle grytene hunden får kontakt med reven.

Publicerat
En liten disskussionsfråga kanske.....

Det brukar disskuteras om den effektivaste rävhunden verkligen är den som får full pott på prov efter prov eller är det den som kör ner den efter en kvart.

När jag säger att min tiks far har rävchampions i hela stamtavlan.....

Brukar jag mötas av kommentaren ....: -Dom vallar väl bara räven....

Är det så ? Eller spelar marken mera roll ? Mina(s) ;) rävar går ofta i gryt.

Det viktigaste för en stövare oavsett villebråd är ihärdighet vid slagarbetet....och tapptarbetet.

Att inte släppa för fort helt enkelt......

Då skjuter man vilt och kan acceptera sämmre skall eller löshet....

Allt enligt party-Peter.

Man kan ju knappast förstå sådana personer som ifrågasätter att en hund som prov efter prov får topp poäng Inte skulle vara en bra rävhund. :-

Dom måste ju ha missat total vad en bra rävhund egentligen är. ;)

Och att någon ifrågasätter din tiksfars rävsläkte så bevisar att dom inget vet om rävhundar och rävhundsavel.  :o  För han har ju imponerande rävsläkte bakom sig... :)

Men jag tror inte det beror så mycket på hundarna om rävar kryper eller inte...utan jag tror att det är markerna och oxå rävarna.

Tror inte att din tik skulle få ner en räv på en kvart på våra marker...inte någon annan hund heller. ;) För här är rätt platt och lite gryten eller ställen som dom kryper på.Så dom håller igång hela dagen om dom så vill.(rävarna alltså).Det har ju jagats med åtskilliga rävhundar på våra marker allt från sämre till riktiga topphundar och det är nog mest föret för dagen som avgör om rävarna kryper eller inte. Var faktiskt med om att köra ner 4 rävar i gryte en dag (för några år sen) och alla derven varade i ca 15-20 minuter ...eller dom tog rakaste/närmaste vägen till första gryt. Och det berodde på föret...för den dagen så var det en lite skare på ca 20 cm lössnö,och skaren varken höll för rävar eller hundar vilket gjorde att rävens (skarklo) gjorde att den inte ville springa den dagen.

Svenska provregler prioriterar väl inte söket så bra som våra rävprov gör...vilket inte tar fram dom bästa rävhundarna.

För (nästan) alla stövare kan jaga räven fulltid (120 min) om dom får upp räven...men det är där som skiljer den riktiga rävhunden från andra sämre hundar.

En hund som kör ner rävar i gryt på 15-20 minuter skulle lätt klara en etta på prov här i finland...förutsatt att dom har det som behövs annars för att anses som en bra rävhund...dvs...bra,uthålligt sök,bra drevfart och flyt i drevet och framför allt att dom stannar vid grytet och markerar att räven krupit...det uppskatts högt här.

För det räcker med 80 minuters drev om hunden springer ifatt räven eller om rävar går i gryt och hunden visar/markerar att så är fallet...och då behöver man ju bara jaga ner fyra rävar gryt för att få full tid...dvs... topp poäng ;)

Publicerat
En rävstövarägares mardröm är en hund som driver ner rävar efter en kvart....tror ingen rävstövar ägare vill ha en sådan. ;)..för då räven gått i gryt så är ju det hela över. :-

Jeg tar gjerne en slik hund ;)

Men du har nok rett i at føret spiller en stor rolle om reven går under eller ikke. Men etter min mening så spiller hunden en minst like stor rolle om reven vil under eller ikke , iallefall her hos meg. Jeg har hatt hunder som jager reven jamt under bakken på halvtimen , mens andre støvere jeg har hatt gjør det aldri , eller aldri er vel å overdrive men en av hundene mine jaget kun en rev under bakken så jeg vet om sikkert. Og dette var en meget god hund både for å ta opp kalde spor , søke ut samt være iherdig i tapsarbeidet , han gav aldri opp.

Publicerat

En stövare skall absolut INTE driva räven under jord..... I alla fall inte förän jag skaffat terrier!!! ;D ;)

Nej men finns det nåt bättre än en räv som kommer smygande på snön när stövarn öser på för fullt...??? MAGISKT!! Trots att jag inte skjutit så många så ryser jag nästan när jag tänker på det... LÅNGA HÄRLIGA DREV VILL JAG HA!!!!

Publicerat
En stövare skall absolut INTE driva räven under jord..... I alla fall inte förän jag skaffat terrier!!! ;D ;)

Nej men finns det nåt bättre än en räv som kommer smygande på snön när stövarn öser på för fullt...??? MAGISKT!! Trots att jag inte skjutit så många så ryser jag nästan när jag tänker på det... LÅNGA HÄRLIGA DREV VILL JAG HA!!!!

Det är ju så...ju längre drevet gått destu häftigare är det att få skjuta räven. ;)
Publicerat
En stövare skall absolut INTE driva räven under jord..... I alla fall inte förän jag skaffat terrier!!! ;D ;)

Nej men finns det nåt bättre än en räv som kommer smygande på snön när stövarn öser på för fullt...??? MAGISKT!! Trots att jag inte skjutit så många så ryser jag nästan när jag tänker på det... LÅNGA HÄRLIGA DREV VILL JAG HA!!!!

Det låter i alla fall som den ultimata räv-jakten. :)

Publicerat

Min kompis Roger ringde just och sade att hans nya "rävdräpare" fyra månader idag...drev sin första räv :o...han är halvbror till min Ronja...så skall en blivande rävchampion börja...första drevet en räv!!! ;) Skall bli kul att följa denna valp i fortsättningen. :D

Tidiga rävdrev med valp...tycker jag är en stooor merit!!! ;)

  • 1 month later...
Publicerat
Min kompis Roger ringde just och sade att hans nya "rävdräpare" fyra månader idag...drev sin första räv :o...han är halvbror till min Ronja...så skall en blivande rävchampion börja...första drevet en räv!!! ;) Skall bli kul att följa denna valp i fortsättningen. :D

Tidiga rävdrev med valp...tycker jag är en stooor merit!!! ;)

I kväll ringde Roger och han hade skjutit sin första drevräv undan sin valp Stenåsens Boss ( 5 månader ) ;) Kanon start för valpen !!!
Publicerat

Det var inte illa en ny dräpare på g ;D

  • 3 months later...
Publicerat

Här på gotland så jagar vi flitigt räv med stövare,, grythund används knappt,, har räven krypit under så har den överlistat jägaren då lämnar man den till nästa dag,, vill säga att jag inte är emot grytjakt på något sätt men det är med drivande hund man upplever den roligaste jakten,, Har själv 2 kompisar med varsin ej renrasiga stövare som är rena räv hundar,, dom driver räven tills den gått i gryt,, händer ibland att dom tar räven med,, ofta så kommer dom i sällskap under jakterna o då blir det kämpigt för räven,, första räven sköts för tiken efter drygt 4 timmars jakt då var tiken 7  mån så det var en upplevelse.. Men rävjakt med drivande hund är otroligt spännande i alla fall,, synd att inte stövarna är rashundar så dom kunde gå på prov tycker jag bara  :(

Publicerat
Här på gotland så jagar vi flitigt räv med stövare,, grythund används knappt,, har räven krypit under så har den överlistat jägaren då lämnar man den till nästa dag,, vill säga att jag inte är emot grytjakt på något sätt men det är med drivande hund man upplever den roligaste jakten,, Har själv 2 kompisar med varsin ej renrasiga stövare som är rena räv hundar,, dom driver räven tills den gått i gryt,, händer ibland att dom tar räven med,, ofta så kommer dom i sällskap under jakterna o då blir det kämpigt för räven,, första räven sköts för tiken efter drygt 4 timmars jakt då var tiken 7  mån så det var en upplevelse.. Men rävjakt med drivande hund är otroligt spännande i alla fall,, synd att inte stövarna är rashundar så dom kunde gå på prov tycker jag bara  :(

Håller med dej...sånt är trist. Själv sätter jag stövarjakten främst oavsett om det är hare eller räv. Rävjakterna har sitt minus och det är jakterna under jord !!!!!! Känns inte som min grej helt enkelt,,,,

Publicerat

rävjakt är drev 1-2 timmar och sedan välkommen upp av en hagel smäll med en terrier efter sig,,sen att det är ren musik att lystna på rävdrev är få förunnat! jag är inte bortskämd med det och gillar grytjakten för mycket för kunna lyfta på hatten,,kanske när jag blir 70plus jag kommer göra så,men nu ligger rävarna ovan under eller mittimellan risigt till :D

Publicerat
rävjakt är drev 1-2 timmar och sedan välkommen upp av en hagel smäll med en terrier efter sig,,sen att det är ren musik att lystna på rävdrev är få förunnat! jag är inte bortskämd med det och gillar grytjakten för mycket för kunna lyfta på hatten,,kanske när jag blir 70plus jag kommer göra så,men nu ligger rävarna ovan under eller mittimellan risigt till :D

Vet Erik...... Försesten hade jag tänkt busa med din avatar,och din text..har testat flera kvällar nu men det vill sej inte...... Som det ser ut nu så är din hund du...om man får tro texten  ;D

Publicerat

någon som jagat med rysk stövare, alltså ruskaja gontjaja?

Publicerat
någon som jagat med rysk stövare, alltså ruskaja gontjaja?

bobban här på jaktsidan har en ryss, snacka med honom

Publicerat
någon som jagat med rysk stövare, alltså ruskaja gontjaja?
Ari...här på jaktsidan har en sådan ryss ...fråga honom oxå !

Här i Finland så finns det ju sådana...vad jag vet jagas det mest hare med dom. :-

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.