Publicerat Juli 17, 200718 yr God morgon Sailor Boy! På grund av den ringa vikten på en kipplauf har jag två konkreta förslag för kikarsikte, det ena är ett Swarovski AV 4-12x50 som på grund av sitt smidiga utseende passar bra på lite mindre vapen. Med det alternativet får du ett bra skymningssikte trots att vikten hålls nere vilket givetvis är gynnsamt för balansen. Det andra alternativet är ett 2.5-10x42 som är mitt personliga favoritsikte, det personifierar den svenska lagomheten på ett bra sätt i mina ögon. Beroende på fabrikat Zeiss eller Swarovski kan det skilja lite grann på vikt och tillbehör men båda två är riktiga kanonalternativ i mina ögon. Lev väl och hälsa fjordbabianerna :-*! Henrik
Publicerat Juli 17, 200718 yr Hej på er i sommarvärmen!! :Har en Kipplauf på G i den utmärkta .30R Blaser. Om jag slår till så har jag tänkt använda den till vakjakt på dovvilt+älgkalv+rådjur. I den ordningen. Och till smygjakt på "allt"! Har lite problem med att fundera ut lämpligt kikarsikte och där tänkte jag ni forister kunde bidra!! :-* Bäst vore förstås två sikten: en 6x42 till smygjakt och en belyst 3-12x56 till vak. Men vad skall jag ha för kompromiss ??? ??? MVH Jim När man har en sån smidig bössa som en kipplauf så bör man sattsa på en smidigt sikte för att utnytja konceptet fullt ut. Köp därför minsta möjliga sikte för normaljakten (pursch) och möjligen kompletera med en 8X56 för ansitz. Leupolds kikare är oftast lätta så en 2,5-8X32 eller nåt kan vara ett alternativ om man kan tänka sig en amerikan. Annars har Swarre & Zeiss sikte i likartade storlekar m lyse & 42 glugg vilket räcker till allt utom nattvak.
Publicerat Juli 17, 200718 yr Nu får du inte sabba konceptet! Du har valt en enskottare till det mesta då bör du nog skaffa en lätt 6x42 helia eller något liknande, kom inte med en variabel på en sån bössa då har du ljugit för dig själv.
Publicerat Juli 17, 200718 yr Jag är ingen större vän av enskottare, men jag förstår din tanke på smidighet och då skulle det vara synd att sabba smidigheten med ett variabelt glorör, då jag försöker sätta mig in i jaktformen så ska det inte fipplas och justeras så mycket utan från 0-80m är det bra öppna riktmedel som gäller och sen en enkel 6x42 med bra optik för övrig jakt upp till 250m. För samma typ av jakt har jag valt en Sako Varmint med ett glorör som man kan urskilja pälskvaliten på över 1000m, lätt och smidigt ibland och ballt och häftig ibland, det är helt smaken som avgör, för småvilt har jag en kombi utan glorör, den täcker det mesta inom 200m och är mycket lätt och smidig. Jag tänkte lätt och enkel på sin enskottare, inget annat, sen varför du önskar dig en får du nog övertyga över en brasa och pure malt någon gång
Publicerat Juli 18, 200718 yr Satsa på en ny diavari 5-15x42 i 1' = låg vikt och smidigt utförande + rimlig kostnad. MVH
Publicerat Juli 18, 200718 yr MKJ!Bytte en sådan mot en Diavari V 1,5-6x42 för någon månad sedan!! :-[ Argh, kikarsiktenas högvilt no1 WHY ??? ??? ???
Publicerat Juli 23, 200718 yr Nya Swarovskin i 1,7-10X42 torde vara det ultimata allroundsiktet i mina ögon..Även om det inte är speciellt estetiskt tilltalande, men det är ju en annan femma..
Publicerat Juli 24, 200718 yr Nu kastar jag mig in i denna tråd också !! Håller med Doenitx ang Swarre Z6. Jag har alltid haft Zeiss men efter att ha tagit en snabb titt i Z6 1-6 är jag helt SÅLD !!!!! Vilken grymm kikare, vilket vidvinkel synfält !!!...tråkigt att priset i Sverige är lika GRYMT !! På opticsplanet.com i USA får man dessa för 14000:- men i Sverige ligger väl dessa på 21000:- Finns det ngt kikarsikte som är värt 21000 kronor ??
Publicerat Juli 24, 200718 yr Zeiss Varipoint 2,5-10*42 till salu på blocket !! ngt dyrt kanske... http://www.blocket.se/vi/12509692.htm?ca=11_s
Publicerat Juli 28, 200718 yr Här kommer en liten delrapport och om vindarna är med mig så lutar det mot att min Kipplauf skall toppas med en liten nätt Zeiss Diavari 5-15x42 med RM 4!! Klapp, klapp klapp, en klok man