Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bästa precisions kalibern för högvilt?

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Jag börjar planera för ett framtida köp av bössa och har fastnat för Blaser R 93. Kommer tyvärr bli en dyr historia, men där har man en bra möjlighet att plocka fram det man vill ha. Den typ av jakt jag utför mest är pusch och vakjakt och jag vill därför ha en stadig bössa med bästa möjliga precision för allt högvilt i sverige. Kommer också köpa till en bra kikare.

R93 Semi Weight (Tjockare tyngre pipa)

Pipa 65cm - Alternativt, Fluted Barrel - 19 mm muzzle diameter.

"broad, handy forearm" (Om möjligt, det är samma framstock som på Safari modellen.)

http://www.blaser.de/R-93-Semi-Weight.125.0.html?&L=1

Nu är frågan vilken kaliber man ska ha för detta?? Vilken är den mest ultimata kalibern för en sådan bössa?

Kan tillägga att jag idag har en Sauer 202 i 30-06 idag som jag sedan tänkte använda som drevjakts bössa med antingen ett Aimpoint eller Pistolsikte på.

Publicerat

338 och 300 wm skjuter oftast väldigt bra, sen finns det några som handladdar bra träffbiler i 9,3x62.

Publicerat

Har själv en blaser r93 luxus i kaliber 300 win mag och denna kaliber skjuter otroligt bra träffbilder. Har även en blaser r93 i kaliber 338 win mag och även denna skjuter klart godkända träffbilder, dock ej lika tätt som 300:an.

Publicerat

Tack,

300 WM var det som var planerat. Hade dock ingen erfarenhet av den precisions mässigt. Då blir det nog en sådan. Jag räknar med 6 månaders leveranstid, så jag tänkte beställa så jag får den innan nästa jakt säsong börjar. Sauer 202 får duga denna säsong också.

Publicerat

Du lär bli nöjd ;D.

Mvh Kolja

Publicerat

Jag har en Luxus i 9,3 62 som skjuter kanon den också. Jag var inne på att köpa semipipa men efter att ha känt o klämt på en försvann den ideen direkt. DEN VÄGER AS !!! Då jag använder R93:an till jakt vill jag inte ha ngn blyklump. Jag tog istället standardpipan på 57,7cm. Har en Varipoint 3-12*56T monterad och med detta ekipage vill jag hålla nere vikten så mycket som möjligt.

Var själv lite interesserad av 300WM men valde tillslut 9,3 då jag ville ha en "klubba" till svin och älgjakten.

Publicerat

Hej, det är en intressant frågeställning som du kommer med. För att jag skall kunna komma med några tankar och råd är det lite information jag saknar.

Kommer du att använda bössan till mindre vilt än klass1 vilt? Jag tänker då främst på rådjur..

Det känns som att du funderar på att skaffa dig en långhållsracer? Vilket är det längsta håll du kan tänka dig att skjuta klass 1 vilt på? Jag frågar inte för att jag har tänkt komma med några pekpinnar utan helt enkelt för att det påverkar valet av kaliber.

Handladdar du eller är det köpeammunition som gäller?

MVH

Henrik

Publicerat

Jag hade satsat på redan befintligt vapen..men det är jag det :D

Publicerat

Jag tycker min sauer 202 9,3x62 skjuter bra. Upp till 200 meter.

Publicerat

Glöm ej WSM kalibrarna. Skulle jag börja om i dag och äga bara 1 studsare skulle det bli 270WSM. Med tanke på att du ämnar behålla din 30-06 som drevjaktsbössa så skulle jag satsa på kombinationen kraft och kulbana tillsammans med högförstorande glugg där förvisso 300WM platsar också men alltid kännts overkill för mig.

MVH

Publicerat

Tack för alla svar. Kul att få verifierat, det man hoppats på.

Hittade faktiskt bössan precis som jag vill ha den. Det var här på forumet som "KungCarl" la in bild under diskussionen "rekyl.."

Jag har lånat hans bild för att visa på ett ungefär vilken bössa jag vill ha, även om jag med säkerhet kommer välja en lite "billigare" variant...

Bildkatalogen var full... så det gick inte att bifoga bilden. Se länk nedan i stället.

http://jaktsnack.se/index.php?topic=710.30