Publicerat Juli 18, 200718 yr Börjar så smått förbereda mig för duvor och änder som inte är mer än en månad bort. En viktig ingrediens är ju då apportören och detta specifika fall min Wachtel. Lurade utanför torken i går och sköt ett par duvor och skator som apporteringsvilt för träning. Har tränat mycket apport med honom med döa ting som bollar, pinnar och på senare tid också med dummykastare. Går klockrent både på land och i vatten. Bra så långt. Men, när bollarna byts mot en död fågel vill han inte längre trots att vi gör på samma sett. Han letar upp fågeln, lyfter upp den i munnen och spottar ut den och återvänder ??? ??? Blev nästa grå i skallen i går kväll och fick bryta innan jag blev förbannad. Vad gör jag för fel? Varför apporterar inte hunden fågeln? Hunden är 14-15 månader. MVH
Publicerat Juli 18, 200718 yr Det här är jag inte så hemma på men jag vet en teori om att man kör på fågel tidigt så går det lättare, annnars blir det leksakshämtning, tiken jag hade på fågel apporterade första pippin 5mån gammal och sen varr det bara köra på.
Publicerat Juli 18, 200718 yr Författare Jo, men hunden apporterade ju kråkor i våras ??? Klart är att mången tennisboll är kastad sedan i mars (framförallt av andra) men ändå. MVH
Publicerat Juli 18, 200718 yr Vänj hunden på fågel från scratch igen! Så här hade jag gjort: 1. Sätt hunden brevid dig och kör in fågeln i munnen. Låt han inte släppa den! Gör detta tills han garanterat sitter med den i munnen tills du säger "loss", eller vad du nu säger. 2. Låt han gripa den från handen, och inte släppa sedan tills kommando kommer. 3. Gör det samma som ovan, fast från backen. Viktigt är att punkt 1 verkligen sitter, då släpper han inte fågeln innan kommando! 4. Utöka avståndet på backen tills det blir en "normal apport". Och beröm när han gör rätt, gäller alla ovanstående punkter. Milt missnöje när han gör fel. Viktigast av allt är pukt 1. Vad som än händer får han inte släppa apporten! Och om han gör det, kör in den i munnen igen fort som f-n och beröm när den är på plats igen. Hade samma sak på min unghund. Apporterade glatt tills han en dag bestämde sig för att leta upp apporten, men inte ta den i munnen. Det blev att börja om från början igen, men det gick mycket snabbare att komma tillbaka "på banan" igen jämfört med den tid inlärningen tog första gången. Så gjorde jag, det fungerade på min jycke i alla fall.
Publicerat Juli 18, 200718 yr Kan hunden greppa och hålla på kommando? I så fall sätt hunden, sätt fågel i munnen, backa ett par meter och kalla in. Släpper hunden så är det ett snabbt "nej" och in med fågeln igen. Upprepa och öka avstånd efterhand. Kör även rena håll fast övningar separat från apporteringsträningen. Ett annat bra sätt att vänja hunden vid vilt är att köra mycket vattenapportering. Tendensen att krångla med viltet brukar inte vara så stark när hundne är i vatten.
Publicerat Juli 18, 200718 yr Författare OK, tack skall ni ha för råd. Har infört leksaksförbud för andra (framförallt min far och bror som ränner här på gården och kastar grejor åt han i ett kör.) Skall försöka skjuta några fräsha fåglar på EM, dom gamla blir inte så najsa efter 25-30 kast. Återkommer med resultat. MVH
Publicerat Juli 18, 200718 yr Sen kan du köra i vatten, där vill jyckarna inte spotta utan fågeln kommer hem. Lyckas där och beröm så in i helvete typ.. Mvh!
Publicerat Juli 19, 200718 yr Jag har också haft problem med apporten men arbetat bort det genom att inte göra annat än att träna momentet att hålla fast. Lägger helt enkelt saker framför honom, små som stora. Fåglar, vedträn, dummies och annat. Att tvinga hunden är nödvändigt om man ska vara säker på att hunden utför arbetet. Momentet att söka efter diverse saker är inläst sedan tidigt men att sen leverera på ett korrekt sätt kräver mer lydnad. Har nu kunnat gå vidare och kombinera dessa två moment. Lycka till! Erik
Publicerat Juli 19, 200718 yr Författare Hmm, denna resa blir längre än jag trodde :- Konstigt att det kan vara så stor skillnad mellan en fågel och en dummy. Apporten på leksaker är klockren men på fågel är det svårt fortfarande, tror nästan han tycker det är äckligt med fåglar i munnen. Sköt en "skadad" : morkulla i hagen igår kväll med hunden fot. På apport sticker han, söker upp och kommer tillbaka tomhänt, vilket aldrig sker med en dummy. Ägnade sedan 30 minuter att få honom att hålla den, gick sådär även om han höll den slut. Vi får se vad vi får ihjäl ikväll och träna med. MVH
Publicerat Juli 19, 200718 yr Du kan ju prova och sätta fågelvingar på en dummy så att det blir en liten smidig övergång från dummy till fågel. Sen tycker jag 30 minuter låter som en lång tid när det gäller att träna på att hålla. Bättre att köra många korta pass så hunden inte hinner tröttna. Skönt att du kunde förkorta lidandet på den stackars skadade morkullan förresten! ;D
Publicerat Juli 19, 200718 yr Nu vet jag inte vilken inlärningsfas du haft med dummyn, lek eller tvångsapportering? Jag har haft stora bekymmer med min unghund, då han från början vägrade ta upp något i munnen, så då gick jag över på tvångsapporten. Sätt hunden brevid dig och tag i örat på hunden, sätt fågeln mot munnen och vrid samtidigt på örat så hunden känner ett obehag, tryck då in fågeln i munnen och släpp örat med mycket beröm, samtidigt som du är beredd att korrigera med ett lätt tryck mot underkäken då hunden vill spotta ut fågeln. Till en början låter du hunden ha fågeln i munnen bara korta stunder, för att sedan utöka tiden lite åt gången och lär hunden redan nu vad loss är. Hunden kommer till en början hata denna träning, men kommer efterhand att börja ta fågeln utan att du behöver ge den ett obehag. Efterhand kommer den även att tycka att denna träning är kul och då kan du gå vidare med inlärningsfasen. Felet väldigt många gör är att hunden förknippar ordet apport med lek, men när du vill att den ska apportera något som den inte gillar vägrar den. Ordet apport är ett kommando du som förare kräver att hunden ska utföra och då spelar det ingen roll vad det är den ska hämta. Tycker du ska pröva detta efter att du först testat den mjukare vägen som Rosen beskriver. Lycka till
Publicerat Juli 19, 200718 yr Hmm, denna resa blir längre än jag trodde :- Konstigt att det kan vara så stor skillnad mellan en fågel och en dummy. Apporten på leksaker är klockren men på fågel är det svårt fortfarande, tror nästan han tycker det är äckligt med fåglar i munnen. Sköt en "skadad" : morkulla i hagen igår kväll med hunden fot. På apport sticker han, söker upp och kommer tillbaka tomhänt, vilket aldrig sker med en dummy.Ägnade sedan 30 minuter att få honom att hålla den, gick sådär även om han höll den slut. Vi får se vad vi får ihjäl ikväll och träna med. MVH Ja, det kan ta ett par veckor. Men det kommer nog att fungera om man är noga med att varje fas sitter innan man börjar på nästa. Tror jag, trallala. Om inte, testa Segers metod. Den fungerar garanterat, men tar lite tid den med. Och man måste vara noga med timingen mellan obehag o beröm. Lycka till!
Publicerat Juli 20, 200718 yr Att fästa fågelvingar på apporten provade jag också! Om det är bra eller dåligt vet jag inte men som Seger skriver är apport-kommandot är ett kommando som indikerar att ngt skall utföras precis som sitt eller ligg. Att träna in ngt under lekartade former kan äventyra hundens uppfattning i varför den faktiskt gör ngt. Pga av ditt kommando eller för att det för tillfället är roligt. Ngr personliga reflektioner kring hundar!
Publicerat Augusti 13, 200718 yr Hej Hur går det med apporteringen MKJ, har ungefär samma problem med min wachtel Har kört en del i vatten med fågel och det funkar bra har även testat att fästa kråkvingar på en dummy och det funka det med. Sen har jag inte kommit längre, tror det är viktigt som någon skrivar att man går långsamt fram. mats
Publicerat Augusti 14, 200718 yr Sen är det lite som så att det måste trilla ned en liten polett i deras skallar tror jag.. Min wachtel är arbetsnarkoman när det gäller apporteringen, han sitter och tittar på mej med bedjande blick och är fullkomligt berädd att hämta vad jag än kastar eller skjuter ;D Egenligen synd att man inte apporterar mer med honom faktiskt.. Fattar jyckarna bara att de får jobba om de sköter apporteringen så lär det fungera. Sen tror jag att om jycken är allt för bångstyrig så tvinga jycken. Peta in en fågel i munnen, gärna en mindre äcklig typ sjöfågel av någon sort, och tvinga jycken att bära denna under hela hundpromenaden! Droppar jycken så in med pippin igen.. Promenaderna är kul och förhoppningsvis så fattar de att de får hänga med om de bär på vad det nu än är som husse pular in i munnen. Sen vatten, mycket vatten jobb och beröm i mängd då de kommer in med fågeln. That´s all for now, nu ska Hishot sova! Mvh!
Publicerat Augusti 14, 200718 yr Sen tror jag att om jycken är allt för bångstyrig så tvinga jycken. Peta in en fågel i munnen, gärna en mindre äcklig typ sjöfågel av någon sort, och tvinga jycken att bära denna under hela hundpromenaden! Droppar jycken så in med pippin igen.. Promenaderna är kul och förhoppningsvis så fattar de att de får hänga med om de bär på vad det nu än är som husse pular in i munnen. Tror lite på detta med, har varit betydligt tuffare mot honom då han vägrat och det funkar bättre och bättre. MvH