Publicerat Juli 18, 200718 yr Har funderingar på att träna och sen förhoppningsvis avlägga förliggarprov med tiken(Charma) jag har (dels för min egen skull, för att jag tycker det vore kul ,men även för själva meriteringen givetvis). Hon har två GAS redan men har visat "förliggartakter" både i den praktiska jakten samt i provgryt. Jag tänker som så att skulle hon inte nå enda fram som sprängare så kanske man kan få henne till förliggarchampion åtminstone... eller, om man ska vara riktigt optimistisk, så kanske hon lyckas greja båda championtitlarna. Det jag ställer mig frågande till är om det kanske fortfarande är för tidigt att börja träna henne som förliggare, om det finns risk att man tränar bort rörligheten (vilket jag definitivt inte vill i dagsläget, det är ju framförallt räv jag vill jaga om det går). Ska jag kanske ge henne en jaktsäsong till på räv? Hon blir två nu & har endast ett fåtal grytjobb på räv i bagaget & har väl inte imponerat särskilt vid dessa egentligen -en sprängd räv hittills samt en, enligt mig, mycket bra insats på en skabbis. Därefter har det varit lite si & så tycker jag vid ett par tillfällen, har varit svårt att avgöra om hon överhuvudtaget fått kontakt, om det hängt på modet eller om hon inte kommit fram ordentligt i grytet vet jag inte. När det handlat om grävling har det däremot inte varit några tveksamheter alls (vi har dock inte grävt för henne än) & det är väl också lite därför jag funderar på att försöka meritera henne som förliggare framöver, om hon kanske inte har riktigt det som krävs för en sprängare. Anna
Publicerat Juli 18, 200718 yr jag tror nog du ska köra mer med tiken,,man får så lite jakt på räv men får man lägen ska man satsa järnet,för har dom sprängare i grunden kan man nog gräva lite när hunden blir lite äldre,,man vill juh ha rörligheten i hunden som du säger,men 2 år är lite ungt för att ge upp..3år är juh när dom är riktigt färdiga enligt många med mig,sen att dom funkar som 2åring är en annan sak..kör året ut å försök få tag på så mycke jaktillfällen för hunden så ser man,,har man ungefär 10 rävar som hunden jobbat med vet man inte mycke min hunds mormor är dubbel janne i båda och är bättre som föreliggare än sprängare men spränger oxå,men jagar man bara räv å ser grävling som en bisyssla är det lätt val ;D
Publicerat Juli 18, 200718 yr Författare Det låter absolut vettigt det du säger, det blir nog till att ge henne åtminstone kommande säsong också. Hon är ju inte ens uppe i hälften av 10 så .Det är ju räv jag vill jaga som sagt, om vi nu inte skulle råka stöta på något annat i grytet då...
Publicerat Juli 18, 200718 yr har samma fundering som du med att låta han få jaga annat än räv,men utan stövare som får man ta sin bondjakt å jaga dom få rävar som ligger inne vid tur,sen ta en och annan grävling fast de tar emot
Publicerat Juli 18, 200718 yr Om du ändast är ute efter räv med din hund,så är ju sprängare det absolut roligaste jakten. Så kör med den som sprängare ...för med åren så blir dom mer och mer föreliggare. Är det däremot grävling och mårdhund.... så är ju föreliggare att rekomendera....det blir liksom effektivare !