Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Info om 6mm br alternativt xc

Featured Replies

Publicerat

Jag går i vapen funderingar. Vill ha en klass 2 bössa som skjuter mycket bra och där det finns lite långhålls kapacitet. Äger en 22lr, 22k hornet och en 6,5-06 utöver det så har jag 3 hagelgevär varav 1 som minne.

Jag vill byta ut horneten mot en 221 rem fireball, kanske en remington fabriksbössa. Men sedan vill jag ha ett vapen för höstjakten på orre och vårjakten på bäver. Min klass ett bössa är en tung skapelse på +5kg som visserligen skjuter bra men väger lite för mycket för rörlig jakt. Dessutom är det lite otrevligt att slänga iväg 140 grains kulor mot bar himmel i 970m/s. Dom går mycket långt. På bäver är det också lite overkill med en 5,5 gramskula som inte går bra under 950m/s. Jag känner att jag vill utöka min garderob med ett vapen till och då en 6 mm eftersom den är mindre vindkänslig än ett vapen i .224 cal. Jag kan dessutom ladda med allt från 55grains till 105 grains kulor och få ett flexibelt vapen för mindre vilt som räv och bäver samt fågel på avstånd upp till 250m. Frågan är då: Går det att få 6mm br att mata från magasin utan krångel? Finns det någon här som har erfarenhet av kalibern? Vad har ni byggt på eller köpt för vapen. Vem anser ni mest lämpad att genomföra bygget = tips på bästa smed!? Vad ska jag välja för räffelstigning? Lägg gärna ut någon bild som godis! Får jag avslag kanske jag avvecklar min lr och skaffar ett 22 luftgevär istället för övning.

Publicerat

har skickat dig ett PM...

Glömmde att kopiera delar av det och klistra in här. men men, huvudsaken är ju att du får läst det ;)

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare

Det ska enligt jaktvapenguiden vara möjligt att få en zoli studsare i 6mm br som fabriksbössa. Någon med erfarenhet av det vapnet här?  Mekanismen är ju tydligen en huskvarna 1900 låda som byggts om. Bössan kostar ju närmare 20 tusen så det kanske blir billigare med ett custombygge i allafall. Var ute på jaguargruppens hemsida och även på zolis och där stod inte ett ord om någon br men å andra sidan så fungerade inte deras länkar heller.

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Jag söker nu licens på en sako A1 i 6mm ppc. Går det att göra en 6mm br på den eller är slutstycksbotten för liten? Det var inget överpris och med det som följer med så blir inte priset högt för själva vapnet. Två pipor medföljer och jag undrar om det går att riva om det ena patronläget till en br. Räffelstigningen är enligt uppgift 1/14 och det begränsar kulvikterna som fungerar ganska drastiskt. Pipbyte eventuellt i framtiden.

Publicerat

Här finns allt du behöver veta om 6mm br  ;D

http://www.6mmbr.com/index.html

Mvh.

Publicerat
  • Författare

Nu väntar jag på licensen. Orrjakten är snart på topp och då hoppas jag att jag hinner få allt färdigt till dess

Publicerat

En PPC i 1/10 = en jaktmaskin!

Skjuter kulor upp till 95gr med mycket bra resultat.

Publicerat
  • Författare

Det var det jag tänkte mig. En border eller shilen eller något sådant med stigning 1/10 och rostfritt.

Publicerat
  • Författare

Nu är licencen strax klar. Fattades några saker i ansökan. Glömde skriva under. :-[ Då tar det längre tid. Väntar med spänd förväntan på att få den nya leksaken. Det var många år sedan det hände något i vapengarderoben. Får se när jag kan använda bössan på riktigt.

Publicerat

Tjena!

Jag har kollat stigningen den är 12" i original pipan och 14" i varmint pipan.

Visst känns det nästan lite vemodigt att sälja denna tjäderdräpare men jag lider av denna vapenbytar sjuka så nu går jag och väntar på mina nya leksaker det blev en Remington 700Vssf II i 22-250 samt att jag beställt en extra 6mm BR pipa hos en smed ;D

Publicerat
  • Författare

Med det otroliga flyt man har så har hon som har hand om licenserna (the one and only) blivit förkyld. Jag har varit in med alla data som fattades men jag kunde inte skriva under papperen.  :( Blir att vänta till veckan då. SUCK!

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Nu har jag skjutit ett antal skott. Efter att ha slitit håret av mig i funderingar om varför den inte sköt tätare har jag tagit fram dremeln och slipat bort bäddmassan framför rekylklacken så att den bara ligger an bakom och under. Testet som följde höll på att ha fått huvudet att lossna i jätteleendet som följde. Tätaste träffbilden mätte 6mm cc på 80m tre skott. Hål i hål! Trots den kassa skjutbänken vi har som inte ger det minsta stöd för höger armbåge så satt varenda serie ihop med två av skotten och det var för att armen halkade av bänken som det tredje satt ca 20 mm till höger och ovanför. Det lyckades tillslut med sista serien. Bössan skjuter hål i hål med hornady fmj och 201 krut.  ;D 8)

Publicerat

Grattis!

Och jag ska byta stock på min BR och se ifall den skjuter tätare. Dock är jag ganska så nöjd med dom 18 - 22mm som jag skjuter kontinuerligt med den så det är inte anledningen till att jag bytar stock igenteligen. Men det är ju helt klart en bonus ifall det skulle gå vägen med lite bättre presition :)

Grattis till små och och fina träffbilder!

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare

Jag ska åka upp på banan någon dag när inte dimman ligger tät. Ska se om sakon skjuter på samma ställe i så fall kommer den att bli en av mina favoriter. Måste kronografskjuta den också för att se vad farten är. Tyvärr så är snart solen borta från horisonten i en månad så det brådskar då kronografen inte fungerar i polarmörker och -30. Jag tror att slumpen var på min sida den här gången. Jag kan skjuta från 55 till 80 grains kulor i ppc,n och därifrån tar 6,5-06 an över. Kalibern smäller mer än vad jag trodde att den skulle göra. Mera än en 222 rem i allafall och en 6mm br borde leva om ytterligare lite till. Jag ska försöka snickra ihop en kolv till den här då det är en vänsterkolv på en högerbössa. Kanske får tid till det i vinter om det blir ytterligare en operation. :'(

Publicerat
Nu har jag skjutit ett antal skott. Efter att ha slitit håret av mig i funderingar om varför den inte sköt tätare har jag tagit fram dremeln och slipat bort bäddmassan framför rekylklacken så att den bara ligger an bakom och under. Testet som följde höll på att ha fått huvudet att lossna i jätteleendet som följde. Tätaste träffbilden mätte 6mm cc på 80m tre skott. Hål i hål! Trots den kassa skjutbänken vi har som inte ger det minsta stöd för höger armbåge så satt varenda serie ihop med två av skotten och det var för att armen halkade av bänken som det tredje satt ca 20 mm till höger och ovanför. Det lyckades tillslut med sista serien. Bössan skjuter hål i hål med hornady fmj och 201 krut.  ;D 8)

Det låter fint!

Var själv fundersam på bäddmassan som jäst ut lite under pipan men tyckte bössan sköt fullt tillräckligt som det var så jag bara jagade med den.

Jag fick inte till lika fina träffbilder med 201 utan körde mest med 133 har du testa båda?

Publicerat
  • Författare

Nej Jag har en burk som är nästan 20 år gammal. Sist jag öppnade den så pös det ut ett brunrött moln som luktade nitröst. Vågar inte använda den burken. Ska skaffa en ny vid tillfälle men vihtavouri gick inte att få tag i när jag var till piteå sist. Dom påstod att det var krångel från leverantörer.

Publicerat
  • Författare

Nu har jag testat bössan igen. Dom satt på samma ställe. Träffbilden har inte flyttat sig någonting. Tar med den ut imorgon på premiärtur men bara som reserv om jag får några närmare lägen. Har ju inte en aning hur mycket kulan sänker på 200 tex. Jag har skjutit in med 4 cm överslag på 100. Borde vara rätt exakt på ca 180 men så länga jag inte vet så chansar jag inte. Här finns ju inte någon tvåhundrameters bana som är öppen. Inskjutning av toppvapen sker därför lite överallt i grusgropar och där det går. Svagt av kommunen att inte ordna så att alla som behöver ska kunna skjuta på säkra godkända banor utan är hänvisade till någon sten i skogen.