Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Att skicka ett vapen

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Det är så att jag ska på intensivkurs för min examen den 16aug och får således inte köpa ett vapen nu.

Jag har hittat en fin bössa som är lite av en drömbössa för mig, och det är ett enastående pris på den och risken att bössan är såld när min licens är klar den 19aug är rätt stor.

Min gode vän som har en platts kvar i sin vapengarderob erbjuder sig att köpa bössan sålänge och sedan sälja den till mig när jag har fått min examen samt licens på vapnet.

Min stora fråga är att vapnet i sig är 50mil bort och jag tänkte fråga, går det att skicka ett vapen från en privatperson till en annan? hur går man till väga, samt vad säger lagen? jag förstår att man isåfall måste skicka vapnet i 2 delar men hur går det till, måste man skicka med typ dhl eller hur gör man?

Vapnet ska självklart inte nudda mina händer förens jag har licens, men jag har lovat att tareda på hur frakten av vapnet till köparen ska gå till.

Det går ju att åka att hämta det men min vän som ska köpa bössan har inte direkt tid att sitta och åka 50mil enkel resa för att hämta bössan, och jag kan inte tänka mig att t.ex jag som inte har licens får åka och hämta bössan och säljaren skickar slutstycket?

Välldigt tacksam för svar!

MVH Andreas

(ps. om tråden ligger fel kan väll någon vänlig moderator flytta den till rätt plats ds.)

Publicerat

;D Hej ajV.. å välkommen till jakt sidan!.. de är inget märkvärdigt alls!.. skickas som rekomenderat bara!.. dom vet på posten exakt hur de går till!...

Lycka till me din "nya" bössa!..

mvh ThomasMamre!...

Publicerat
  • Författare

Tjenare!

Har idag ringt till farbror blå, fick bli en tant i stockholm och hon visste nog inte riktigt vad hon pratade om, men som jag förstod det hela så ska man kunna skicka iallafall men enligt henne så skulle det bli svinnlande summor :P

Har pratat med posten och det var inga problem, man fick skicka det som värdetransport så var det ingen fara (ca 350kr...)

Men nu till frågan, hur ska man göra med licencen? ska man lämna in ansökan nu och sen när allt har gått igenom skicka upp kopia på licens samt legitimation eller hur ska man göra? vapnet kan ju inte skickas fören licensen helt har gått igenom?

Tacksam för svar!

woohooo snart är drömbössan min :D

MVH Andreas

Publicerat
Tjenare!

Har idag ringt till farbror blå, fick bli en tant i stockholm och hon visste nog inte riktigt vad hon pratade om, men som jag förstod det hela så ska man kunna skicka iallafall men enligt henne så skulle det bli svinnlande summor :P

Har pratat med posten och det var inga problem, man fick skicka det som värdetransport så var det ingen fara (ca 350kr...)

Men nu till frågan, hur ska man göra med licencen? ska man lämna in ansökan nu och sen när allt har gått igenom skicka upp kopia på licens samt legitimation eller hur ska man göra? vapnet kan ju inte skickas fören licensen helt har gått igenom?

Tacksam för svar!

woohooo snart är drömbössan min :D

MVH Andreas

de räcker med licensen!.. fast du måste ha orginalet!.. kopia vill dom inte ha!.. när din licens ansökan har gått igeom får den gamle ägaren en papper osså!.. att bössan bytt ägare!... då kan han skicka den till dej!..

Mvh ThomasMamre!..

Publicerat

Givetvis måste du ju skriva vad det är för en bössa nu när du skriver ord som "lite av en drömbössa" m.m  :o

MVH/Jocke :)

Publicerat
  • Författare

hehe mja det är väll ingen värstingbössa men för mig som är fruktansvärt svag för helstock så blev valet ganska uppenbart :P

Steyr Mannlicher .308 helstock

Min käre vän har en likadan dock i 30-06 och dom skotten jag har provat med den har varit underbara, en perfekt bössa för mig, riktigt smidig  bössa! visst är det egentligen en hundförarbössa men den funkar nog minst lika bra på smygjakt på rådjur och vak på gris :)

Publicerat

;D.. helstock e snyggt!.. jävligt snyggt!..... ska ja någon gång köpa en nu stuttsare!.. så blir de helstock!..

hoppas de går bra!.. å den blir din!..  ;D

mvh ThomasMamre!.. .

Publicerat
Vapnet ska självklart inte nudda mina händer förens jag har licens,

Yeah right!  ;D

Publicerat
  • Författare
Yeah right!  ;D

nääää alddddddrig  ::)

blir nog att skriva lånepapper så man kan få åka ut på uppsynsjakt ganska snart efter bössan är här :P

tror dock inte att bössan hinner komma innan jag fått min examen, tar ju en stund med licenserna nu under semestertiderna :(

Enligt posten så var det i alla fall inte några problem att skicka bössan, får å i 2 paket och som "värdetransport" skulle kosta ca 300kr och då har man den dagen efter samt försäkrad upp till 40kkr :)

Publicerat
;D.. helstock e snyggt!.. jävligt snyggt!..... ska ja någon gång köpa en nu stuttsare!.. så blir de helstock!..

hoppas de går bra!.. å den blir din!..  ;D

mvh ThomasMamre!.. .

Här har du den !!!!!!!

http://www.blaser.de/R-93-Stutzen.155.0.html

• 2 weeks later...
Publicerat
Hej!

Det är så att jag ska på intensivkurs för min examen den 16aug och får således inte köpa ett vapen nu.

Jag har hittat en fin bössa som är lite av en drömbössa för mig, och det är ett enastående pris på den och risken att bössan är såld när min licens är klar den 19aug är rätt stor.

Min gode vän som har en platts kvar i sin vapengarderob erbjuder sig att köpa bössan sålänge och sedan sälja den till mig när jag har fått min examen samt licens på vapnet.

Min stora fråga är att vapnet i sig är 50mil bort och jag tänkte fråga, går det att skicka ett vapen från en privatperson till en annan? hur går man till väga, samt vad säger lagen? jag förstår att man isåfall måste skicka vapnet i 2 delar men hur går det till, måste man skicka med typ dhl eller hur gör man?

Vapnet ska självklart inte nudda mina händer förens jag har licens, men jag har lovat att tareda på hur frakten av vapnet till köparen ska gå till.

Det går ju att åka att hämta det men min vän som ska köpa bössan har inte direkt tid att sitta och åka 50mil enkel resa för att hämta bössan, och jag kan inte tänka mig att t.ex jag som inte har licens får åka och hämta bössan och säljaren skickar slutstycket?

Välldigt tacksam för svar!

MVH Andreas

(ps. om tråden ligger fel kan väll någon vänlig moderator flytta den till rätt plats ds.)

Be han skicka den med bussgods och slutstycket i ett brev så gjorde jag frakten blev bara 166 kr. Du får hem orginal licensen+en kopia då är det bara skicka kopian till säljaren så skickar han bössan sen