Publicerat Juli 25, 200718 yr Nu har jag fått hem min nya Varipoint i 3-12*56T. Bytte från den gamla modellen som hade belysningsreglaget uppepå tuben bak till den nya med sidoreglage. Denna har även automatisk inställning av ljusstyrka på ljuspunkten samt Lotutec coating på linserna. Den har helt klart en smidigare utformning än den äldre modellen. Varma rekommendationer om ni går i kikarsiktestankar. Torsbohandels håller kanonpriser om man jämför med andra handlare.
Publicerat Juli 25, 200718 yr ;Ddå får man gratulera till den nya kikaren då!... kul du e nöjd!.... ;D mvh ThomasMamre!..
Publicerat Juli 25, 200718 yr Författare Hej Mats ! Torsbohandels tar 15700kr för den nya Varipoint 3-12. Annars har jag bara sett priser mellan 17-19000kr hos andra handlare. Torsbo verkar inte annonsera ut ngn prislista innehållande dessa.
Publicerat Juli 25, 200718 yr 18.400 :- hos Jaktia enligt broschyren som hängde med SvJ som kom idag. 2700 kr är rätt mycket pengar (även för en som har råd att hosta upp 15 lax för en glugg... ) Hur funkar "Automatisk justering av styrkan"? Mäter den omgivande ljus? Funkar det bra? Vad väger termosen? /Må
Publicerat Juli 25, 200718 yr Författare Hej du ! ha ha "Termosen" väger 605 gram i utförande utan skena. Automatisk justering av ljusstyrkan baseras som du skrev på omgivande ljus men manuell inställning är givetvis också möjlig. Jag fick hem den i förrgår så jag har inte hunnit testa denna funktion ännu. Har faktiskt hunnit hitta ett litet "men" med den jämfört med den gamla.. Jag använder MAK montage på min Blaser och om man monterar Zeissen så långt bak det går för att nå bästa ögonavstånd så tar justeringsvingen på MAK montagen i belysningsreglaget. Detta kan ju lösas på 3 sätt; 1. Fila ner ca. 2-3mm på justeringsvingen på MAKèt (rekommenderas!!) 2. Flytta fram kikarsiktet ca. 1 cm 3. Hosta upp 3200:- och köpa Blaser orginalmontage När vi pratar om priser kan tilläggas att Karlssons Jakt i Enköping tar 2400 kr för MAK medans lågpris Torsbo endast tar 1995 kr....Också där ganska stor skillnad på pris. Blaser orginalmontage kostar hos de flesta handlare runt 3800 kr men även där "knäcker" Torsbo med slående 3200:- Jo Zeissen kostar en hel del men enl. mig så lägger jag hellre mycket pengar på kikaren än själva studsaren, för den jakten jag bedriver ser jag optiken som viktig. Nu skall jag ju inte klaga då jag nyligen köpt min drömbössa dessutom....Men ,som antagligen de flesta på detta forum, gillar man ju jaktprylarna nästan lika mycket som själva jakten i sig.
Publicerat Juli 25, 200718 yr Om du kör enligt alt. 2 kan du ju alltid kapa kolven motsvarande cm, så får du samma perfekta ögonavstånd som innan... Meddela gärna din uppfattning om auto-funktionen när du testat kikarn ett tag. Vore intressant. Själv ska jag stoppa några tusingar i kollegans ficka när han åker till US i september, så han kan köpa nåt amerikansk sikte för en bra peng. ;D /Må
Publicerat Juli 26, 200718 yr Författare Ja BigJim, det är första tanken som slår mig efter att ha köpt en Luxus kolv ;D ;D ;D Alla ideer är bra utom de dåliga
Publicerat Juli 26, 200718 yr Vilken modell är du ute efter i US ??? Den jag har spanat på är Leopold VX3 4.5-14x50 30 mm-tub till 6,5:an. Finns på Basspro 679$ och dollarn sjunker nu ;D /Må
Publicerat Juli 26, 200718 yr Författare Ja man kan ju tjäna ett par slantar om man lyckas med bedriften att slippa tull, moms m.m
Publicerat Juli 28, 200718 yr Den jag har spanat på är Leopold VX3 4.5-14x50 30 mm-tub till 6,5:an. Finns på Basspro 679$ och dollarn sjunker nu ;D/Må BigJim: jag kan annars rekomendera Trijicon Accupoint 2,5-10x56, den kostar ca 9700:- här i sverige men over there så kan man få den för drygt 5000:- mvh jocke
Publicerat Juli 29, 200718 yr HAr kikat på den. 764$ på Cabelas och de har butik där kollegan ska. Men jag är ute efter lite större förstoring och inte nödvändigtvis så stort objektiv. /Må