Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Klass 2 bössa!

Featured Replies

Publicerat

Sååå mina vänner!.. nytt projekt på gång fråm mej nu!... fundilerar lite på en klass 2 bössa!...  :D.. vill ha en riktig sniper bössa!.. fort å rakt ska den gå!... tänkte till vak å smyg jakt!.. den ska vara liten å smidig!.. gärna syntet...

böss val!.... å amo???...  8)

va har ni för förslag!...  ;D

Mvh ThomasMamre!...

Publicerat

Titta på en 6mm br. Samma fart som en 22-250 med lätta kulor, mindre vindkänslig. Flera rekord slagna både på 600 och 1000m. Liten rekyl. Bra urval av kulor. Inte lika elak mot pipan som en 243 win. Lite mer pulver än en ppc men kanske lite sämre egenprecision. Kulor från 55-107grains i stort utbud. Finns fabrikshylsor och köpesammunition. Jag håller på med att göra en närmare titt på ett eget bygge jag också. Vem som ska få bygga och på vad samt alla övriga frågor. Min garderob är nästan full men jag tycker mig vara i behov av ett klass 2 vapen jag också.

Publicerat

Våga vara lite tråkig ;D 6,5x55 med 120 grains kulor. Bättre klass 2 finns inte ;)

mvh / Matti

Publicerat
fort å rakt ska den gå!... tänkte till vak å smyg jakt!.. den ska vara liten å smidig!.. gärna syntet...

böss val!.... å amo???...  8)

Kanske en sån här då den klarar alla dina krav, kaliber .243 eller .223.

http://www.ruger-firearms.com/Firearms/FAP...37&return=Y

Rätt pris,bra mekanism, tryckena har rykte om sig att behöva trimmas när de är nya,annars inget negativt.

/Micke

Publicerat

Jag är inne på mattis bana :D  finns väl typ 25 fina och BILLIGA 6,5:or på blocket..

Publicerat
Kanske en sån här då den klarar alla dina krav, kaliber .243 eller .223.

http://www.ruger-firearms.com/Firearms/FAP...37&return=Y

Rätt pris,bra mekanism, tryckena har rykte om sig att behöva trimmas när de är nya,annars inget negativt.

/Micke

Hell yeah! Som Micke påpekade, trycket behöver fixas till en aning...och sen vill jag utfärda en liten, liiiten varning för stocken....rena rama lek-o-hobby kvallan på den :-....känns styv å bra när den sitter på bössan...men hade lös den från min pang (300WM) och den är lite "sladdrig" :-....finns utbytes för en rimlig peng dock, så oroas icke! :-*

Sen Thomas min vän, en 22-250 tror jag skulle va nått för dig! Fort och rakt som tusan 8)..alternativet är en .243win (som jag alltid tipsar på i princip)...med en 55grs kula i 243:an är du uppe i 1200m/s å sniffar....dock med rätt förkortad livslängd på pipan :-

Själv kör jag med 70grs Speer TNT till räv och kråkor, den lunkar fram i drygt 1000m/s, ger ett "stabilt" intryck på viltet som står i vägen 8) ;D

Nils förslag är också ett vettigt val....6PPC alt. 6mmBR....då har du precition som är svårslagen dessutom, därmed inte sagt att 22-250 och .243win skjuter dåligt...inte alls....

Svåra val detta, jag vet ;)

/Fredde

Publicerat

och jag drar mitt strå till stacken och proppsar på 6mmBR  8)

Bättre klass 2 har jag svårt att tänka mig, men det är ju jag det. Och kravet är att du handladdar, men det gör du väll?

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare
och jag drar mitt strå till stacken och proppsar på 6mmBR  8)

Bättre klass 2 har jag svårt att tänka mig, men det är ju jag det. Och kravet är att du handladdar, men det gör du väll?

MVH/Jocke

nopp handladdar ej!.. så de skulle vara bra om de fanns amo i butik till den bössan ja ska köpa!..

mvh!...

Publicerat

Hej,

om du har som krav att bössan skall skjutas med handladdat finns det i mina ögon inte så många alternativ.

Det självklara valet blir 22-250 som är både snabb och hyffsat lätt att få användbar precision från.

243 win har förvisso ett bra urval av fabriksladdningar men den kan vara riktigt svår att få bra precision från och om du är hänvisda till fabriksladdningar hade jag inte vågat chansa.

Så för mig blir det enda riktiga alternativet 223 rem med tanke påkravet på fabriksammunition.

MVH

Henrik

Publicerat

ska du ha en rakpetare så helt klart en 22-250 remington..kolla lite på robsoft om nån vapentönt tänkte komma fram hur han blev knäckt när min kalle gustav med orginal delar knäckte hans påkostade med allt från pipor till vad som helst :D han hade en 6mm,,stödet var dåligt lät det haha han brukar vara kul att påmina när man får läge

så mitt val igen skulle vara enkelt,,rävar har dött på en bra bit över 200meter för bössan inga köttslamsor som vissa gillar..billiga skott typ remington hålspets ala 20st kosta 130kr på vapencentrum ume.. sen hur länge en pipa håller känns oviktigt eftersom man skjuter max 40skott om året med den,eftersom jag tycker det äre lite så där att panga kråkor som sitter i träd med sånna bössor när hus finns i närheten,då funkar 22an bättre å säkrare,,jooooo sa jag man får ha ljudjanne på dom oxå :D

Publicerat
Våga vara lite tråkig ;D 6,5x55 med 120 grains kulor. Bättre klass 2 finns inte ;)

mvh / Matti

Så tänkte jag också och köpte en på försommaren

Publicerat

Syntet???

Sako vixen 222rem.

Publicerat

En Tikka M65 Continental 6,5X55 med en syntetstock från McMillan eller HS Precision och ett benstöd från Harris eller Versa-pod..En bra glugg därtill så har du en svårslagen kombination...

Publicerat

Om du känner att du sällan skjuter på mer än 200 meter klarar en .222:a av allt som den lagligen får göra, och lite till. Det FINNS smartare val rent ballistiskt (6mm PPC, 6,5x55, .223 etc etc) men inget du kan köpa på Granngården i Tierp. Möjligen .243Win men då är det bra mycket bättre med en 6,5x55 direkt.

Publicerat
En Tikka M65 Continental 6,5X55 med en syntetstock från McMillan eller HS Precision och ett benstöd från Harris eller Versa-pod..En bra glugg därtill så har du en svårslagen kombination...

Instämmer till fullo med detta recept. Jag lurar själv på en pjäs enligt ovanstående...  ;D

// gAsToN

Publicerat
men inget du kan köpa på Granngården i Tierp. Möjligen .243Win men då är det bra mycket bättre med en 6,5x55 direkt.

Never underestimate Granngården Tierp :-*

Alltså, en 222 är ingen långskjutare, en 22-250 är ren varmint pjäs, 6mm kalibrarna nämda försvinner pga ammotillgång.

Kvar är .223 eller 243W om detta finns en hel tråd där Hipshot och Mauser battlar vilt. Bra underhållningsvärde och alla kända och okända fördelar kommer på bordet. ;D

MVH

Publicerat

Fy fan.. Så sjukt sugen på en rapp klass 2:a nu.. Nirvana vore en Sako 85 243 WSM typ.. Var iväg på rävjakt här för några dagar sen och det var verkligen supersegt att sitta där med sin 308 som man är tvärkass på att skjuta med på avstånd över 150 meter.. Så vidrigt då man haft en klass två tidigare där man med lätthet faktiskt sköt minst 100 meter längre med samma säkerhet som med sunk klass 1:an.. Visst går det att öva upp förmånga osv men det känns inte ens nästan motiverat att ge sig i kast med ett sånt projekt när man en gång vant sig vid en rapp 243:as födelar  :'( :'( :'( :'(

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Fy fan.. Så sjukt sugen på en rapp klass 2:a nu.. Nirvana vore en Sako 85 243 WSM typ.. Var iväg på rävjakt här för några dagar sen och det var verkligen supersegt att sitta där med sin 308 som man är tvärkass på att skjuta med på avstånd över 150 meter.. Så vidrigt då man haft en klass två tidigare där man med lätthet faktiskt sköt minst 100 meter längre med samma säkerhet som med sunk klass 1:an.. Visst går det att öva upp förmånga osv men det känns inte ens nästan motiverat att ge sig i kast med ett sånt projekt när man en gång vant sig vid en rapp 243:as födelar  :'( :'( :'( :'(

Mvh!

den där sako 85:an 243 är något jag tittat lite på!... har juh samma bössa "typ".. fast 75:an 308 å är supernöjd!.. va vet du mer om den Hippen???...

MVh

Publicerat

Dessvärre/lyckligtvis ingenting, rätt glad över att jag inte var på Elmia för då hade jag haft svåra problem med impulskontrollen  >:( :- :'(

Mvh!

Publicerat

Jag har en 220Swift och den är RAK... finns fabriksladdat från Norma och säkert flera. Snabbaste .224 kalibern om jag inte minns fel... Rävar springer inte långt ;)