Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Första gången jag jagar

Featured Replies

Publicerat

tänkte höra hur jag ska gå tillväga inför kommande toppfågeljakt... hade tänkt jaga uppe i stugan i tornedalen och jag tror det är sveaskog som äger den mesta marken runtomkring.. finns det jaktkort att lösa hos dom eller hur ska jag göra? Blir första gången jag jagar överhuvudtaget så jag är ju inte speciellt insatt ännu... tacksam för svar!

Mvh: Enbom

Publicerat
tänkte höra hur jag ska gå tillväga inför kommande toppfågeljakt... hade tänkt jaga uppe i stugan i tornedalen och jag tror det är sveaskog som äger den mesta marken runtomkring.. finns det jaktkort att lösa hos dom eller hur ska jag göra? Blir första gången jag jagar överhuvudtaget så jag är ju inte speciellt insatt ännu... tacksam för svar!

Mvh: Enbom

Ingår marken i ett Jaktvårdsområde el. Viltvårdsområde? Om den ingår i något dera så kan Du höra med ordf. el. sekr. el. om Du vet om någon annan privat markägare som jagar och han måste ju veta var han ska lösa jaktkort. Statligt jaktkort löser Du på posten första gången och va rädd om kvittot. Ha med Dig alla papper ut i skogen och va rädd om dom. Jag har mina inlåst i vapenskåpets brandsäkerhetsbox väl förvarat. Nästa år så kan Du skriva av licensnr. på baksidan av jaktkortet och ta med Dig licenser till polisen och få sign. samt stämpel så behöver man inte ha med sig licenserna.  :D Hör av Dig om det är några oklarheter.

Lycka till & skitjakt!

:D

Publicerat

jag har faktiskt ingen aning vadf det är.. men jag får höra mig runt lite... ska nog åka upp dit i nästa vecka så då får jag kolla... tack för svaret

Publicerat
jag har faktiskt ingen aning vadf det är.. men jag får höra mig runt lite... ska nog åka upp dit i nästa vecka så då får jag kolla... tack för svaret

Är det inte sådana saker (JVO och VVO) som tas upp när man läser jägarexamen nu för tiden ???

Publicerat

Visst är det det!

Någon sov visst under set kapitlet! ;)

Publicerat

kanske inte var heeelt vaken varje lektion... blir rätt trisst i längden när det enda läraren pratar om är älgjakt... enligt dom så är det bara det som är jakt... så man var ganska less där på slutet ;)

Publicerat
kanske inte var heeelt vaken varje lektion... blir rätt trisst i längden när det enda läraren pratar om är älgjakt... enligt dom så är det bara det som är jakt... så man var ganska less där på slutet ;)

Det kan jag mycket väl tänka mig. >:( Jobbigt med sådana lärare. >:(

Publicerat

jo det är ju det... men nu är det ju klart iaf.. mycket skönt... så nu väntar jag bara på licensen för 222an som jag köpt... tiden går så fruktansvärt sakta  :-

Publicerat
jo det är ju det... men nu är det ju klart iaf.. mycket skönt... så nu väntar jag bara på licensen för 222an som jag köpt... tiden går så fruktansvärt sakta   :-

Har Du hört Dig för med någon jägare/jaktansvarig på markerna ännu ??? På hög tid annars.

Publicerat
Det förstår jag mycket väl!!

Tyvär ganska vanligt va? :-

Lycka till med fågeljakten. Eller skit-jakt på dig snarare! ;)

Publicerat
Har Du hört Dig för med någon jägare/jaktansvarig på markerna ännu ??? På hög tid annars.

japp jag har varit upp å pratat med dom så dom skulle skriva ut gästkort till mig nu när jag far upp å samtidigt ska jag prata med den andra som har hand om jakten där... han var borta nu så när jag far upp så skulle jag få lösa årskort

Det förstår jag mycket väl!!

Tyvär ganska vanligt va? :-

Lycka till med fågeljakten. Eller skit-jakt på dig snarare! ;)

jo jag har pratat med flera som tycker samma sak så... trisst men så är det  :-

haha jo tackar tackar  ;)

Publicerat
japp jag har varit upp å pratat med dom så dom skulle skriva ut gästkort till mig nu när jag far upp å samtidigt ska jag prata med den andra som har hand om jakten där... han var borta nu så när jag far upp så skulle jag få lösa årskort

En fråga bara. Är Du markägarson el. boende i byn som vanligt fok och måste skaffa Dig en egen jakträtt som är någonstans runt 100 ha antar jag ??? Jag vet ju inte var i Tornedalen Du kommer ifrån. Dom flesta VVO brukar ha mellan 50-100 ha/jakträtt. Jag vet en som har 75 ha, en som har 150 ha samt en som har 200 ha. Själva har Vi 100 ha i Bondersbyn efter Kalixälven. :D

Publicerat
En fråga bara. Är Du markägarson el. boende i byn som vanligt fok och måste skaffa Dig en egen jakträtt som är någonstans runt 100 ha antar jag ??? Jag vet ju inte var i Tornedalen Du kommer ifrån. Dom flesta VVO brukar ha mellan 50-100 ha/jakträtt. Jag vet en som har 75 ha, en som har 150 ha samt en som har 200 ha. Själva har Vi 100 ha i Bondersbyn efter Kalixälven. :D

det är min styvfars Kusin som har marken där... vet inte riktigt hur mycket det är... jag ska fara upp snart igen så ska vi fara ut tilsammans å kolla... Det är också efter kalixälven, i Limingoån heter det... nån mil nedanför Narken

Publicerat
det är min styvfars Kusin som har marken där... vet inte riktigt hur mycket det är... jag ska fara upp snart igen så ska vi fara ut tilsammans å kolla... Det är också efter kalixälven, i Limingoån heter det... nån mil nedanför Narken

Okej! :D Jag tycker bara att det är konstigt att Du ska behöva lösa ett gästkort. :o Kolla upp det ordentligt bara med ordf./sekr. i VVO/JVO.

Har Du något foto så ta och släng in det här också. :D

Vi älskar foton här på jaktsnack. :D Björn, skogsfågel, fina fiskebilder m. m. :D

Lycka till och skitjakt på Dig!

Publicerat
Okej! :D Jag tycker bara att det är konstigt att Du ska behöva lösa ett gästkort. :o Kolla upp det ordentligt bara med ordf./sekr. i VVO/JVO.

Har Du något foto så ta och släng in det här också. :D

Vi älskar foton här på jaktsnack. :D Björn, skogsfågel, fina fiskebilder m. m. :D

Lycka till och skitjakt på Dig!

okejj.. ja jag måste nog kolla upp detdär lite närmare =)

det blir nog lite fiskebilder nästa vecka iaf... åker till Pärlälven över helgen så =)

Publicerat
okejj.. ja jag måste nog kolla upp detdär lite närmare =)

det blir nog lite fiskebilder nästa vecka iaf... åker till Pärlälven över helgen så =)

Kul! Det ser Vi fram emot. :D

Publicerat

Ser fram imot bilder här på denna sida älskar vi bilder  ;D