Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Benelli Argo i 9,3x62

Featured Replies

Publicerat

Jag funderar på en Benelli Argo i 9,3x62. Är det någon som har erfarenheter av denna pang, goda som dåliga?

Hur bra skjuter den? Jag har hört att den skjutit illa i tester, jag har också hört att det bara gäller de tidigare exemplaren (men det låter ju som det vanemässiga säljsnacket :( ....).

Benelli påstår att det medföljer en Picatinny Rail (åtminstone "over there") - skymmer den Battuesiktena månne? Är rätt så sugen på et fäste av den typen, eftersom det verkar ge riktigt låga montage som inte skymmer öppna riktmedel. Hmm...

MVH

/HerrBerg

Publicerat

vet inget om bössan men sätter du ditt ett vanligt leupold qr fäste så skymmer det dom öppna riktmedlen :S

Publicerat

Har inte känt på någon Argo men de flesta andra halvautos jag klickat/skjutit med har haft bedrövliga trycken.

Var du inte inne på att bygga om en gammal HVA 640 förut?

Min 649 blev kanonbra,totalpris för ombyggnad inklusive en beggad Pecar 4-10x45 blev ganska precis 10 000:-

Publicerat
  • Författare
Har inte känt på någon Argo men de flesta andra halvautos jag klickat/skjutit med har haft bedrövliga trycken.

Var du inte inne på att bygga om en gammal HVA 640 förut?

Min 649 blev kanonbra,totalpris för ombyggnad inklusive en beggad Pecar 4-10x45 blev ganska precis 10 000:-

Jag var förvisso inne på det, men sedan klämde jag på en Argo hos någon vapenmånglare. Och bössan viskade saker i mitt öra med en sockersöt röst när jag gjorde en anläggning... "bry dig inte om att jag har ett sopigt trycke modell hagelpang, du och jag och Loke skall ha det fiiiiint tillsammans". Hur bössfan kunde veta att min Bayrare heter Loke kan jag inte begripa. En bekant var ofin nog att antyda att denna honungslena röst bara existerade i mitt eget huvud, men det skulle ju i så fall innebära att jag vore knäpp och så är ju inte fallet.  ;D ;D ;D

Jag har inte bråttom med detta inköp dock, det blir ju en ny pang om det blir en sådan - och fabriksnya pangar kan man ju köpa precis när man vill. Jag kan alltså ligga lågt och vänta på att någon kränger en drömbössa för en struntsumma åt mig!

Publicerat

He He den där rösten har jag också hört men till skillnad från dig faller jag genast till föga och befriar min alltförlätta plånbok från de sista sedlarna för att få frid i sinnet.

Livet är för kort för att vänta på det där kanonerbjudandet(om man inte åker till uppsala förståss ;))

• 5 months later...
Publicerat
  • Författare

Tjoho! Det blev ingen Benelli Argo, jag hittade en lätt begagnad (3 år) Sako Battue i kaliber 9,3x62 i stället! De där "baguetterna" är ruskigt fina och de öppna riktmedlena får man rysningar av. Sätter dit en Meopta 1,5-6x42 och kanske också en Aimpoint som mest legat och skräpat i hyllan hittills. Ngra dussin allsköns plugg, och en hög hylsor, tillika med en box Norma 285gr Oryx kommer också med i paketet.

Hoppas nu bara att licenskvinnan hos polisen är rask i vändningarna. Det vore mysigt att skjuta in denna "lillkanon" under julhelgen.

MVH!

/HerrBerg

Publicerat

Lysande :D välkommen till 9,3x62-träsket med en riktig bössa.

Den kommer att göra sig bra som dommarklubba på min och hippens .224-.243 race i sommar!

/Micke

Publicerat

Somna om Mr Mauser!

Kan förövrigt meddela att gluggen om "Konsulenten" har på sin Baugette är grym! Han har en Swarre med 42 öppning och jag provtittade lite i den ikväll vid foderplatsen och vart otroligt imponerad faktiskt!

Har en tes här.. Allt tjafs om 56-gluggar vid vildsvinsvak är fjantigt! Man klarar sig gott med en vanlig 42 glugg om den håller hög kvalité! Det man ska satsa på däremot är en bra handkikare..

Att han sen yrade om att han inte såg tillräckligt bra när nassen äntligen kom beror nog mer på att han tyckte att Hipshot skulle skjuta då Hip lagt ned mest tid på foderplatsen  ;D

Mulade således en 70-kg galt ikväll.. och överväger att byta min 56 Zeiss mot en 42 Swarre... Baugetten behövdes inte, räckte med en fjantig Finnligt i .308 och en 165 grains Interbond. Hmm lyfta över Zeissen på .243:an för att fostra den kaxige Mr Mauser och köpa en Swarre till Finnlighten månne?

Ok ha i åtanke att Hip sänkt ett antal alökfjoiu eller vad den nu hette den där rökiga wiskeyn men detta bara för att klara den superkraftiga doften av tjära som nasse hade i pälsen :-) Fan, har tvättat mej noga men trots det så luktar det tjära som fan här och nu!

Fast samtidigt, så länge som jag saknar glugg på .243:an så slipper jag tampas med Mauser...

HerrBerg.. är verkligen 9,3 en vettig kaliber givet ditt tänkta syfte med bössan? Det lär ju bli en del snas (rådjur) och annat oknytt.. är faktiskt lite skeptisk/avundsjuk välj själv till denna din tanke..

Nope, dags att sova!

Mvh!

Publicerat

Ser ut som om du haft en trevlig kväll Hogshot.

Hade förut en Zeiss 1,5-6x42 och håller med dig här kunde inte se någon anledning att byta upp mig i objektivdiameter,såg hur bra som helst på barmark bara det var lite måne/frost.

Det kanske även är så att du kommit upp i min respektingivande ålder och därför inte längre kan tillgodogöra dig fördelarna med ett 56-objektiv ;D

Ett tips till den tunga baksmällan du kommer att ha idag.Under magen på galten så sitter det en liten påse med två kulor i,svälj ner dom med lite vatten så blir du pigg som en mört(har jag hört).

Smaklig måltid :-*

/Micke

Publicerat
  • Författare
HerrBerg.. är verkligen 9,3 en vettig kaliber givet ditt tänkta syfte med bössan? Det lär ju bli en del snas (rådjur) och annat oknytt.. är faktiskt lite skeptisk/avundsjuk välj själv till denna din tanke..

Vaknat nu??? :-) Rådisar dör väl av en 9,3:a, det är väl inte mycket att säga om den saken. För övrigt är det ju inte så mycket rådisar i mitt liv nuförtiden.

Publicerat

PS. Jag tycker också att min Z 1,5-6x42 funkar bra till vakjakt, men med tex min 3-12x56 kan jag ha högre förstoring och se lika bra, så man kan utnyttja ett större objektiv, dock bara om skotthållen blir lite längre... Grisvak brukar inte vara fallet men rådjur... Sköt för några veckor sedan ett rådjur på ca (långt håll...) med min Sako 6PPC och Z 6-24x56. Tack vara gluggen kunde jag ligga på nästan 14ggr förstoring trots att det var bara några minuter kvar av skjutljuset... Hade inte funkat med 6x42!

Publicerat

Mr Mauser, du har nog missuppfattat det här med optik ruskigt mycket.

Du kan utnyttja även en 72 mm lins till fullo om du bara skruvar upp förstoringen.

MVH Håkan

Publicerat

Japp Rätt så Håkan, Micke har missuppfattat det mesta i tillvaron därom råder inget tvivlel  ;D

Men visst har ni rätt Håkan mfl.. på större avstånd så är det trevligt med större glugg då man kan vrida på mer förstoring.. Satt och siktade på ett rådjur på 150 meter i måndags kväll och jag såg det gott och väl i 12ggr förstoring. Det hade jag nog inte gjort med en 42 glugg.. jo just det, det var 2 minuter efter tiden så att säga typ 62 minuter efter solens nedgång!

Men ska man vaka nasse på åtel så krävs ingen monsterglugg. Avståndet är väl känt och allt detta.. inte heller fullmåne är något krav. Dock, ett rysligt bra hjälpmedel är en byggstrålkastare på taket.. nej alltså belyst hårkors! Fruktansvärt trevligt!

Ska se till att HerrBerg får de där lite längre passen på vår gemensamma jakt i mitten av januari förövrigt  ;D ;D de passen där man tidvis med en hårt laddad .243:a kan känna sig lite kort i räckvidden...

Mvh!

Publicerat
Mr Mauser, du har nog missuppfattat det här med optik ruskigt mycket.

Du kan utnyttja även en 72 mm lins till fullo om du bara skruvar upp förstoringen.

MVH Håkan

Ingen fara Håkan ;) lite internt mellan mig och Slipshot bara.

/Micke