Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

uppstoppade djur

Featured Replies

Publicerat

måste ju finnas en hel del uppstoppade djur i era hem som trofeér, vore kul om ni kunde slänga in lite bilder på dem, ni som har. jag har lagt in mina djur under en av mina trådar i jaktdagboken, får försöka flytta över dem hit!

Publicerat

Enligt min fru är alla uppstoppade djur= lik = äckligt........... ;D

Så jag har endast Ehh !! En mård tror jag :D Vill du att jag skall ta ett foto på den.. ???

Publicerat

Vilket sammanträffande Telgetok!

Dock har inte jag någon fru ännu, men väl en flickvän som tycker att det är groteskt och vidrigt med uppstoppade "levande" djur i huset.

Nu är det då så att jag har bestämmt mig för att jag ska ha minst en fin bock (6:a eller större) bogmonterad, sedan vill jag ha en kronhjort alternativt en Sika i bogmontage också. och ett rådjursskinn framför den öppna brasan. Detta har jag tryckt hårt på att jag vill ha och hon börjar ge med sig nu som tur är lagom inför bockajakten  8)

MVH/Jocke

Publicerat

Stora bockar är svårt att hitta... Fruntimmer är AVSEVÄRT EXTREMT mycket lättare...

Tänk på det...

Publicerat

här är en del av mina uppstoppade djur.

post-763-1185825175_thumb.jpg

post-18-1185825175_thumb.jpg

post-18-1185825176_thumb.jpg

Publicerat

Massor av fåglar, många olika skinn bl.a svartbjörn. Jättestor krontrofe, 2 råbockar bogmont. Massor av horn av rå och dov. Allt är inte egenskjutet, jag gillar helt enkelt att inreda med den här typen av  detaljer.

Direkt i hallen möts folk av jaktintresset i familjen. På köks (matsal) väggarna finns det 6 6taggare rå + 2 dovspetsar. Får jag skjuta en skaplig älgtjur så åker stora tavlan ut och älgtrofeen ska på sin reserverade plats.

Jag har skjutit ett antal pinnoxar, 2 4-taggare och en 6:a. För smått.

I andra hallen massor av fåglar på hyllor och väggar.

Trappan upp svartbjörnsskinnet, den stora hjorttrofeen, mindre skinn och fåglar.

Étt rum på övervåningen inhyser massor av uppstoppade fåglar.

Utöver detta finns allt möjligt jag har hittat i naturen, vackra fjädrar, stenar, annat kuriosa. Ingen som kommer in missar budskapet. Här bor jägare och naturfolk.

Den som inte gillar att gå i vår ''likboa'' brukar inte bli en i vänkretsen heller.

Publicerat

Jag hoppas inte att mitt första uppstoppade djur ligger så långt iväg från verkligheten. Jag kanske är lite sjuklig, men i så fall på ett "fint" sätt enligt mig. Då jag vill stoppa upp, vad det än må bliva, det första viltet skjutet med min 6mmBR, är så extremt förtjust i denna bössan att första viltet kommer att krönas på väggen.

Nu efter att jag sett Ari´s bogmonterade rävar och grävlingar, vilket var rätt fint, så får det bli något sådant ifall det blir första viltet på lördag då det skall försöka skjutas en räv eller två.

MVH/Jocke

Publicerat
Jag hoppas inte att mitt första uppstoppade djur ligger så långt iväg från verkligheten. Jag kanske är lite sjuklig, men i så fall på ett "fint" sätt enligt mig. Då jag vill stoppa upp, vad det än må bliva, det första viltet skjutet med min 6mmBR, är så extremt förtjust i denna bössan att första viltet kommer att krönas på väggen.

Nu efter att jag sett Ari´s bogmonterade rävar och grävlingar, vilket var rätt fint, så får det bli något sådant ifall det blir första viltet på lördag då det skall försöka skjutas en räv eller två.

MVH/Jocke

Tråkigt om det blir en skabbräv :o 8) ;D :D

Publicerat

MVH/Jocke

Då kanske den ser ut så här?

P2250024.JPG

Eller så här?

P9010121.JPG

Eller så här?

P2250015.jpg

Eller så här?

t15s.gif

Säg till om ni önskar kontakt med konservatorn som gjort ovanstående. Så kan vi kanske greja ett pris...

Publicerat

Mycket snygga jobb din kompis gjort Bastard..

Skall lägga det på minnet ifall nån annan jag känner behöver hjälp..

En dråplig historia som nyss har hänt..jaja runt midsommras är väl nyss eller ??

Jag skulle städa upp i ett förråd vi har här hemma bland lite prylar som ännu inte blivit uppackade sedan vi flyttat in i nya huset för 2.5 år sen !!!!!  Snacka om att man är snabb ibland 8)

Jora,i denna säck hade jag skinn som endast var tanade och torkade hade lixom inte gjort nåt mer ,det brukar fixa sej ändå bara dom hänger lite luftigt på väggen annars.

Vad som hade hänt var att nåt jävla bevingat djur tuggat i sej alla mina fina skinn,det som fanns kvar var skinn som såg ut som dom fått skabb !!!

Gick omedelbart till soptunnan och slängde år,läs år  av fångst eller skytte !!!av skinn bestående av säkert 20 mårdar 15 minkar en del rävar och däribland den finaste räv jag nånsin skjutit >:(

Tur att det var runt midsommar så att det fanns medicin att tillgå denna mörka dag 8)

Publicerat
Enligt min fru är alla uppstoppade djur= lik = äckligt........... ;D

Så jag har endast Ehh !! En mård tror jag :D Vill du att jag skall ta ett foto på den.. ???

P2250024.JPG

Eller så här?

P9010121.JPG

Eller så här?

P2250015.jpg

Eller så här?

t15s.gif

Säg till om ni önskar kontakt med konservatorn som gjort ovanstående. Så kan vi kanske greja ett pris...

Ser ju bra ut montagen! :D

Publicerat
här är en del av mina uppstoppade djur.

Och dina ser ju också bra ut Ari! :D Vem är det som har gjort Dina montage ??? :D

Publicerat
Och dina ser ju också bra ut Ari! :D Vem är det som har gjort Dina montage ??? :D

Det är en kvinna i torneå,hon är väldigt duktig å tävlar inom det här med uppstoppning.

Publicerat
Det är en kvinna i torneå,hon är väldigt duktig å tävlar inom det här med uppstoppning.

Okej! Visst är det hon som annonserar i Era reklamblad som Vi också får. Köpguiden är det väl? :D Hur ligger hon till i pris? :D

Publicerat

Den som monterar ddjuren som jag visar är min farbror. Mycket duktig. Högre i pris än de flesta...

Men... Det är det värt...

Publicerat
Okej! Visst är det hon som annonserar i Era reklamblad som Vi också får. Köpguiden är det väl? :D Hur ligger hon till i pris? :D

Vet faktiskt inte hur hon ligger i pris mot andra men duktig är hon.

Enda som är att hon har väldigt lång väntetid :(

Publicerat
Vet faktiskt inte hur hon ligger i pris mot andra men duktig är hon.

Enda som är att hon har väldigt lång väntetid :(

Okej! :D

Publicerat

P2250024.JPG

Eller så här?

P9010121.JPG

Eller så här?

P2250015.jpg

Eller så här?

t15s.gif

Detta såg väldigt fint och trevligt ut. Hade varit trevligt om du ville hjälpa mig med lite kontakt med denna konservatorn.

på tal om uppstoppade djur. Är det någon som har en ritning eller riktigt bra förklaring på hur man lägger flåsnittet på en bock som skall bogmonteras?, i nacken på något vis har jag fått för mig? Som sagt en ritning (bild) säger mer än 1000 ord, så en ritning hade varit trevligt :)

MVH/Jocke

Publicerat

bered1.gif

Sådär skall du flå bocken för att det skall bli en GRYMT fin troffe.

Kika in på www.konservatorn.se

Han gör extremt bra jobb.  8)

Som tur är så är man ju släkt  ;D

Publicerat

Okej, Tackar!

Rådjur nummer 2 och 3 under jakttroféer var riktigt fina, mörka och fina horn!

Jag har en till fråga angående det här med flåning m.m av ett rådjur som skall bogmonteras. Hur skall man ta ur bocken om man skall flå den på detta viset? jag brukar ju skära upp halsen för att lossa struparna, hur kommer man runt detta bekymmret?

MVH/Jocke

Publicerat

Kolla på Dianas stigar, han tar bara ur tarmar i skogen lunga hjärta mm lämnar han kvar tills han är hemma. Förmodar att han lämnade kvar strupe också.

Publicerat

MVH/Jocke

Ett tips om du ska stoppa upp din första räv som du skjuter med nya bössan....skjut den för tusan inte nu i början på säsongen, ta det tidigast i slutet av oktober...men ännu bättre kring nov-december.Ungrävar skjuta tidigt på hösten ser förskräckliga ut.

Publicerat

hehehe :D jadu Kettukiller, det vare lite med glimten i ögat jag skrev det inlägget givetvis. Såklart ska det se bra ut det jag stoppar upp. Jag kommer ju inte sätta bogmontage på en spetsbock heller om det blir första viltet, utan det var lite med glimten i ögat som sagt.

Men om det faller något fint för den så kommer jag inte att tveka på att stoppa upp det, det var så jag menade mer.

MVH/Jocke