Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nu har det digtiala kikarsiktet kommit...............

Featured Replies

Publicerat

Nu har det digtiala kikarsiktet kommit med lcd-skärm och filmkamera kommit ut. :o

Vad ska man med ett sådant till ??? Häftigt kanske ja men köpa det skulle jag nog inte.

http://www.blocket.se/vi/12797940.htm?ca=11_s

Publicerat

Nej, en sådan skulle jag heller aldrig lägga pengar på..  :)

Publicerat

Snart kommer det väl sikte som säger om du siktar rätt och har rätt framförhållning oxå eller kanske skjuter bössan själv, så vi får köpa gevär utan avtryckare!  :D Börjar ju undra var gränser går för jakt och avlivning snart!

Men ändå... Skulle va kul att ha en inspelning av skottet, och blev det en skadeskjutning så kan en inspelning hjälpa!  :)

Publicerat
Men ändå... Skulle va kul att ha en inspelning av skottet, och blev det en skadeskjutning så kan en inspelning hjälpa!  :)

Faktum är att det skulle kuna vara väldigt användbart vid en skadeskjutning

Och jag ser ett avändnigområde till nämligen jägarexsamen

Efter skjutningen kan man gå tillbaka och se vad som var rät och vad som var fel

Man brukar ju säja att en bild säjer mer än tusen ord

Vad kan inte en film då säja

Sen ser jag ett litet problem till med dena

Beroende på hur bilden i kikaren visas?

Och om den visas som i en vanlig kikare så är det ju ok

Men om den visas som i en vidiokamra så är jag osäker på att det är lagligt att använda vid jakt

Då den kan klasas som djusförstärkare

Mvh Anders Hj

Publicerat
Faktum är att det skulle kuna vara väldigt användbart vid en skadeskjutning

Och jag ser ett avändnigområde till nämligen jägarexsamen

Efter skjutningen kan man gå tillbaka och se vad som var rät och vad som var fel

Man brukar ju säja att en bild säjer mer än tusen ord

Vad kan inte en film då säja

Sen ser jag ett litet problem till med dena

Beroende på hur bilden i kikaren visas?

Och om den visas som i en vanlig kikare så är det ju ok

Men om den visas som i en vidiokamra så är jag osäker på att det är lagligt att använda vid jakt

Då den kan klasas som djusförstärkare

Mvh Anders Hj

Tänkte faktiskt oxå på det, ett ljusförstärkande kikarsikte är ju som bekant inte lagligt! Men om själva kikardelen fungerar som vanligt men inspelningen har ljusförstäkning så skulle det nog fungera bra!

Publicerat

Jag sökte lite på nätet och det fins tydligen även en dag/natt varijant på dena

Vilket tyder på att bilden visas digitalt i kikaren

Enligt mit sät att tolka lagen så är inte dena laglig vid jakt

Varkan den för bara dag elller den för dag/natt

Men jag kan ha fel Jag tror det hänt en gång tidigare 8) ::) ;D

Mvh Anders Hj

Publicerat

Är tveksam till detta så jag kommer inte att köpa en sån.

Publicerat

Frågan är ju hur skottfast elektroniken är?  ;D Vidare så är ju de flesta kameror känsliga för fukt och temperaturväxlingar, så även jag ställer mig till de tveksammas skara.  :-

//Roggman66

Publicerat
Men jag kan ha fel Jag tror det hänt en gång tidigare 8) ::) ;D

Talesätt i norr: "Jag har bara haft fel en gång, det var när jag trodde jag hade fel" 8)

åter till kikarna...Har dom samma optiska och mekaninska kvalité som ett vanligt kikarsikte i samma prisklass så skulle jag iaf kunna tänka mig att köpa ett sånt där sikte...lätt!

Publicerat

Det är inget sikte jag skulle betala för men tänkt vad bra det skulle vara vid skadeskjutning, och för att inte tala om vad bra den skulle vara till jaktfilmer :D

Publicerat

Häftigt ju!!!

Ett sådant vill jag ha!

Publicerat

men tappar man inte fokus på målet efter skott? Om man tex skjuter på 200m så borde det ta 0,2-0,3 sek innan kulan träffar. Vad tror ni? Har man kvar kikaren på målet efter så "lång" tid pga rekylen?

Funkar det så blir jag då klart intresserad :)

Publicerat
  • Författare
men tappar man inte fokus på målet efter skott? Om man tex skjuter på 200m så borde det ta 0,2-0,3 sek innan kulan träffar. Vad tror ni? Har man kvar kikaren på målet efter så "lång" tid pga rekylen?

Funkar det så blir jag då klart intresserad :)

Du kan ju prova och då genom att skjuta från höften och kika på LCD-skärmen samtidgt. ;) ;D

Publicerat

äässssshh det är för lite pixlar och lite zoom !!

jag löste det med att tejpa kameran + optiken på blaser <!!!!! ;D ;D ;D ;D ;D

jag kunde inte låta bli! ;D :D

post-1220-1186593594_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Haha! Jag ser det! ;D Tok! ;D

Publicerat

Hmm vet inte om jag skulle fixa det där faktiskt.. inte på studsaren. Sett närbilder på älg som träffas av en kula och även om kulan sitter enligt jägarexamen osv så är det ingen trevlig syn. Vet tidningar som avstått från att publicera bilder från skottögonblick..

Minns ett smaldjur som jag sköt med rådjursstudsaren för några år sen. Bra träff, inga tveksamheter, men jag låg och såg rådjuret på 12 ggr förstoring hur det gick runt ett halvt varv i liggande ställning med skallen uppe titt som tätt... Kändes inget bra alls att se det.

Mvh!

Publicerat
Hmm vet inte om jag skulle fixa det där faktiskt.. inte på studsaren. Sett närbilder på älg som träffas av en kula och även om kulan sitter enligt jägarexamen osv så är det ingen trevlig syn. Vet tidningar som avstått från att publicera bilder från skottögonblick..

Minns ett smaldjur som jag sköt med rådjursstudsaren för några år sen. Bra träff, inga tveksamheter, men jag låg och såg rådjuret på 12 ggr förstoring hur det gick runt ett halvt varv i liggande ställning med skallen uppe titt som tätt... Kändes inget bra alls att se det.

Mvh!

Nää.orgier i död är aldrig trevligt... Dock händer det tyvärr även på jakter med mer närstrid som vid hageljakter som säkert alla vet. Själv har jag otaliga filmer i min skalle som ibland spelas upp i mitt medvetande fast jag inte vill,men dom finns kvar lixom ljuden..Inget jag vill ha film på dessvärre...

Publicerat

igentligen ska man ha en videokamera monterad längsfram på pipan och riktad mot jägaren !!  för att se alla ansiksutryck mm ,jag antar att man är inte vackert just innan älgen rådjur är på väg ut ur skogen !! ;D ;D

Publicerat
  • Författare
igentligen ska man ha en videokamera monterad längsfram på pipan och riktad mot jägaren !!  för att se alla ansiksutryck mm ,jag antar att man är inte vackert just innan älgen rådjur är på väg ut ur skogen !! ;D ;D

;D ;D ;D