Publicerat Juli 30, 200718 yr Hej Vapenvåndan är över för den här gången! Som ni säkert märkt har jag varit inne lite då och då och snurrat om en hundförarbössa utan att kunna bestämma mig för vad jag vill ha. Så sonen och jag tog bilen idag på morgonen upp till Torsbo Handels. Tanken var väl att köpa en studsare hade funderat på det mesta typ R93 KR1 202 T3 och vad nu alla modellbeteckningar som finns. Hade väl även till en början lite funderingar på en automat men dessa har försvunnet efter som jag mest går som hundförare vid grisjakter och man vill nog vara säker att bössan smäller plus att jag är värdelös på vapenvård. Här nedan kommer en lite redogörelse varför vissa bössor försvann under dagens lopp och vad det till slut blev. Allt utfört av en som varit helt korkad och ointresserad av vapen, men blivit lite smittad av att hänga här på sidan och därmed lite klokare kanske! Var ganska säker på en Sauer 202 med syntet och kort pipa allt för att spara vikt! Finns dessutom i kalibern 8x57 vilken jag tycker är rätt optimal för mina ändamål. Kanske ännu hellre hade tagit en 9.3x57 men dessa tillverkas ju inte längre! Bra bössa osv. Men gillade inte säkringen , kändes lite avigt att vara inne jämte avtryckaren osv. Gick vidare till en Blaser R93. Tycker man nästan får tänderna utslagna när man repeterar plus ett bökigt magasin. Kommer inte heller överens med säkringstangenten när man ska osäkra säkert en vanesak men ändå. Hittade en Merkel KR1 mycket trevlig bössa men vad händer när det kommer barr , is mm i omladdningsmekanismen. Den jag tyckte bäst om var en Tikka T3 men den har ingen rolig kolv och finns inte i 8x57 och en 9,3x62 tror jag blir olidlig i en så lätt bössa, är redan skotträdd! Sen har man ju läst lite om kvalitetsproblem osv. Sen klämde jag lite på Merkels nya dubbelstuddsardrilling dels är den väldigt dyr plus leveranstid osv sen är den trots allt klumpigare än det jag valde. Ja vad blev det jo en Merkel 141 E 8x57JRS. Första gången jag tog i bössan kändes det rätt, så jädra fint den passade mig. Sen var där redan bra öppna riktmedel vilka jag kommer att använda enbart till en början. Kändes som att slänga upp min Silver Hawk. Sen att den kort och lätt gör ju inte saken sämre. Sen får man vad jag tycker är bra en säker vapenhantering på köpet, ett brutet vapen är ju alltid säkrast. Nu kan man ju som hundförare när man kommer fram till en passkytt bryta vapnet i god tid osv. Ps. Ska kanske tilläggas att sonen hela tiden har sagt att det blir en dubbelstudsare “för pappa du kan inte låta bli”! Där ser man barnen är värst! Mats
Publicerat Juli 30, 200718 yr Grattis till ett fint vapen! Här får du lite bekräftelse: http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=206599
Publicerat Juli 30, 200718 yr Författare Provlyfter ni är risken mycket stor att ni trillar dit. Jag gjorde misstaget tyvärr ;D
Publicerat Juli 30, 200718 yr Jag gjorde misstaget tyvärr ;D visst e de härligt med misstag!... ;D ;D ;D.... mvh
Publicerat Juli 30, 200718 yr Wow..!!! Blir lite avis faktist Grattis till en pang du förmodligen alltid kommer trivas med
Publicerat Juli 31, 200718 yr Grattis Mats, en riktigt fin bössa. Tror Henrik har en exakt lika dan, vad skall du ha på toppen? MVH
Publicerat Juli 31, 200718 yr Författare Tror Henrik har en exakt lika dan, vad skall du ha på toppen? Har suttit och läst lite trådar under dagen där han avhandlar just den bösssan och han verkar ju nöjd så då borde den duga till mej! Tänkte be jobbarkompisen som åker till USA var och varannan månad ta med en Meopta 1-4 verkar ju fortfarande vara prisvärt därborta. Sen är den förberedd för Mak vridfäste. mvh
Publicerat Augusti 1, 200718 yr Författare Kommer ska bara få hem den. Var inne hos licenstanten med papperna i måndags och redan igår ringde hon om en grej. Det är nämligen så att jag skriver över två bössor på sonen (skåpet är fullt) och då stämde inte piplängden på 9.3x57 för vi har låtit korta den. Så förmodligen är licensen redan på gång (tänk vad lite charm kan påverkar det kvinnliga könet) ;) MVH
Publicerat Augusti 8, 200718 yr Författare Fick licensen igår och idag var jag i Torsbo och hämtade bössan. Tog med mig tvillingarn och åkte en runda till Lager 157 ligger bara en mil från Torsbo, så samlade man lite pluspoäng. Lager 157 är en affär som säljer märkeskläder billigt och tvillingarna är två 18-åriga tjejer Snacka om julafton att få hem bössan ;D Köpte två askar Oryx enligt Torsbo har Norma slutat med Alaska i den här kalibern. Ska man övningsskjuta mycket får man nog börja handladda, 550 kr för en ask. Får nog börja titta efter lite grejer! Han även skjutit några smällar ikväll och hon presterar nog vad som är tillräcklig, bara den som håller i skaftet sköter sig. Rätt svårt med de öppna riktmedlena då dessa är rätt grova, får nog försöka skaffa en kikare för att kunna utnyttja bössan fullt ut.
Publicerat Augusti 11, 200718 yr Den ser ju mycket fin ut! Hoppas att den snart börja betala av sig också.