Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

30 - 06 ammo för all slags jakt?

Featured Replies

Publicerat

En fråga till alla gammjägare här som varit med längre tid en jag vill säga. Skulle vilja ha tips på bra Ammu till min 30 - 06 har hemma nu Norma Jaktmatch till den men min fundering är. Vad för ammo är lämplig till från tjäder till typ Älg. Just nu har jag inget jaktlag eller så att jaga älg på. Men det kommer att bli andra jakter framöver. Så ni kloka bröder o sytrar på denna emenenta sida kom med tips på vad för ammu jag ska inhandla.

Publicerat

använd dina jaktmatch på tjäder ifall bössan skjuter bra med dom.

Sen kan du köpa en bra blyspets typ oryx så täcker du upp det mesta typ räv,bäver,älg, björn, mm mm mm

Mvh Tommy

Publicerat
  • Författare

Oki jo den skjuter bra med jaktmatchen.

Publicerat

Roben har så rätt så, jaktmatchen till pippifåglarna och hararna, halvmantel till det andra, Oryx är en bra kula, men det finns andra laddningar som är bra oxå, dock tycker jag nog att du får mest för pengen med Oryx

Publicerat

Hej hopp!

Har skrivit spaltmeter om om mina dåliga erfarenheter av 11,7g Oryx i kal .30. Förvisso i 308W, men dom är laddade i princip samma fart i bägge kalibrarna pga att kulan gör bäst jobb i den farten enligt Norma. ??? ???

Nog om detta från min sida, men läs i JJ om Rasmus Boström varför han övergav Oryx för Vulkan på Björnen. Håller med till 100%, kulan skall lämna sin energi i kroppen på djuret inte bakom i en stubbe eller i värsta fall i en hund.

Vulkan, Mega i konventionella vikter >13g och Woodleigh däröver får min röst.

En poäng med Oryx i 11,7 är att den ofta samskjuter med jaktmatchen för den bekväme.

MVH

Publicerat

Håller med MKJ !!! Mina erfarenheter av 11,7g Oryx i 30-06 är att de ofta "visslar" rakt igenom djurkroppen...Har varit med om detta både på gris o älg. De båda har bara tittat upp och lyssnat var ljudet kommit från (som det sett ut)...Givetvis har de lagt sig så fint efter ett tag men känslan gör ju att man vill skicka iväg ett "par" extra kulor för att vara säker då de inte har tecknat ngt alls.

Nu använder jag 18,5 grammare i min 9,3*62 och lider således inte av samma problem ;)

Publicerat
En fråga till alla gammjägare här som varit med längre tid en jag vill säga. Skulle vilja ha tips på bra Ammu till min 30 - 06 har hemma nu Norma Jaktmatch till den men min fundering är. Vad för ammo är lämplig till från tjäder till typ Älg. Just nu har jag inget jaktlag eller så att jaga älg på. Men det kommer att bli andra jakter framöver. Så ni kloka bröder o sytrar på denna emenenta sida kom med tips på vad för ammu jag ska inhandla.

Jag tror att jag skulle ha tagit Barnes TSX 168 gr. el. Swift A-frame i samma el 180 gr. ist för Oryx. Det jag har sett av Oryx så har den splittrats för mycket och haft alldeles för låg restvikt för att jag skulle ha något förtroende för den. :D Ca. 70 %. >:(

Publicerat

Även jag har fått dålig skottverkan med Oryx i min 3006 och farsan i sin 308. Han kör istället Woodleigh och jag Scirocco eller Nosler Partition. Rekomenderar ingen Oryx i kal 30. Kulan funkar olika bra i olika i kalibrar.

Publicerat
Även jag har fått dålig skottverkan med Oryx i min 3006 och farsan i sin 308. Han kör istället Woodleigh och jag Scirocco eller Nosler Partition.

Det ser ut så också på de expantionstester som Ni har gjort på robsoft att oryxen verka falla isär/splittras mer än andra bondade kulor.

Publicerat

Dock har Norma förbättrat sin Oryx avsevärt i 9,3mm, ser lovande ut men den är svenskt tråkig tycker jag :P

Nytt test ute nu! http://jaktsnack.se/index.php?topic=8333.0

Publicerat

Jag har bara erfarenheter av oryx i 6,5 och där har den fungerat bra :) håller med om att det finns mkt bättre kulor jag gav bara ett exempel!

Publicerat
Dock har Norma förbättrat sin Oryx avsevärt i 9,3mm, ser lovande ut men den är svenskt tråkig tycker jag :P

Nytt test ute nu! http://jaktsnack.se/index.php?topic=8333.0

Bra test herbert och bra skrivit om de olika kulorna. :D

Publicerat

roben...

Vad har du skjutit för vilt med din 6,5*55 oryx.?

Tex stora grisar eller älg.

Om du har det skriv gärna ite om skottverkan.

MVH........

Publicerat

vakjägaren. jag har skjutit två älgar med 6,5 oryx och båda har haft bra effekt. alla skott har suttit i huden på andra sidan eller gått igenom.. dom som har suttit i huden har varit bra uppsvampade.. har tyvärr aldrig mätt nån restvikt men älgarna har gått ungefär 50 meter.

Mvh.

• 4 weeks later...
Publicerat

Dom bästa jakt kulor jag använt till min 30-06 var failsafe och vulkan. Den förstnämda har jag dräpt det messta vilt med lagom hård så den svampar inte i onödan tex hare eller annat smått om man inte träffar ben. men i större vilt som älg och gris gorde den fina kanaler med genomslag med ett bra blodflöde som resultat. Och den lilla spränggranaten vulkan behöver väl ingen närmare beskrivning.

Publicerat

Till älg och björn använder jag thropy bonded den lämnade all energi i kroppen och satt med 308win oftast i skinnet eller strax intill, tyckte att älgen dog fortare med den kulan och kommer nog köra vidare på den, till småvilt så skulle jag välja någon billigare variant som samskjuter med övrig ammo du har.

Lapua mega körde jag med innan och använder naturalis till småviltsstudsaren

Publicerat

Jag har uteslutande kört Lapua Mega 12 gram i min 30.06 och har ingen aning om det är bra eller dåligt,eller rättare sagt om det finns bättre alternativ ;D

Brukar hälla i lite Vihtavuori N160 krut innan jag sätter på kulan.

Djuren brukar ramla ihop i alla fall !!! :D

Kunde iofs.vara rätt kul att få höra om det finns bättre alt.