Publicerat Augusti 3, 200718 yr Funkar gör den självklart.. nu kommer nog många tycka att den är absolut för klen.. och visst.. det är väl inte det manligaste.. Men fungerar gör den
Publicerat Augusti 3, 200718 yr Egentligen handlar det om att köpa ett vapen som ska funka för älg, vildsvin, rådjur, hjort i sveriges närområde, men även för viss jakt i afrika då jag vet att jag ska dit. Dock ej högvilt typ buffeljakt i afrika. Men vill helst inte köpa en extra bössa bara för att jag åker till afrika. Håller på att reka lite och 308w verkar vara ganska allround. Därav frågan.
Publicerat Augusti 3, 200718 yr Hej. jag har sett att det finns ganska många som använder tex 30-06 i afrika på antilopjakt och det funkar fint, 308 skiljer sig inte så mycket från 30-06 så jag tror att du kan använda den utan problem. mvh jocke
Publicerat Augusti 3, 200718 yr Beror ju helt på vad du ska skjuta. Till antiloper är det mer än nog. The big five är det lagstadgat krav på minimum 375
Publicerat Augusti 3, 200718 yr ok, tack. Big Five blir det inte. Men skulle vara bra om det gick till det mesta där under. Antiloper blir det garanterat. Möjligen Kudu, men vet inte hur pass hårdskjuten den är.
Publicerat Augusti 3, 200718 yr ok, tack.Big Five blir det inte. Men skulle vara bra om det gick till det mesta där under. Antiloper blir det garanterat. Möjligen Kudu, men vet inte hur pass hårdskjuten den är. Jag sköt min med 6,5:an och den tog inte ett steg efter det. Oryx o Gnu kan vara lite hårdskjutna. En 308:a med en 11,6 grams kula torde dock göra ett bra jobb på dem. Kudu ,oryx , red hartebeest och gnun är ungefär i storlek med en kronhjort. Vuxna handjur ligger på mellan 175-275 kg