Publicerat Augusti 4, 200718 yr Hej! Jag har ju då börjat handladda, och har redan skjutit ca 100 smällar Men, sist vi var på banan för att pröva lite mer laddningar så, gick det väl inge vidare tyvärr, fick dock en 3-skottare under centimetern som jag ska labba vidare med... men sen slog det mig att man kanske måste låta pipan svalna mellan varje "laddsteg"? Nu så lät jag pipan gå ner till ca 45 grader.. Farsan var ju så hungrig så vi hann inte skjuta färdigt alla skott : Alltså, ska jag låta pipan bli helt "kall"? mvh Micke
Publicerat Augusti 4, 200718 yr Författare Laborera kanske var fel term men jag måste prova med femskottare oxå(tycker jag iaf ;D)
Publicerat Augusti 4, 200718 yr Ska inte komma med pekpinnar - slarvar själv. Försöker hålla 2 minuter mellan skotten, då brukar pipan klara en handpåläggning utan problem. Dessutom finns det en gräns för hur många skott en pipa tål innan rengöring (på skjutbanan). Försöker hålla en gräns på 18 skott - slarvar där oxå ibland : Det blir fel ibland när många laddningar och bössor ska "motioneras". DET ÄR KUL ATT SKJUTA!!! Raggarö
Publicerat Augusti 4, 200718 yr Jag kan inte ta på min pipa efter ett par treskotts-serier. Den blir grymt varm. (Sauern 9,3x62) Måste vänta en bra stund imellan. Hur ofta rengör du mellan serierna?? Och hur? (Hur noga)
Publicerat Augusti 4, 200718 yr Författare Min pipa blir inte alls så varm(222an) man kan ta i den utan problem. Innan jag åker till banan gör jag rent med lappar o solvent samt drar igenom med bronsborste, sen drar jag igenom en lapp med olja, och sen en torr lapp. På banan drar jag med en bore-snake mellan byte av kula, alltså efter ca 15 skott. tack! Mvh micke
Publicerat September 18, 200718 yr En handduk över pipan och lite t-sprit som får dunsta kyler fort ner en pipa om man har bråttom.
Publicerat September 23, 200718 yr sponant tycker inte jag det verkar vara en bra idé att kyla pipan med tsprit när man provar ut precisionsserier, detta p.g.a. att om pipan kyls för snabbt och ojämnt så kan värmeskillnaderna i metallen göra så att pipan "svängs" lite. Vet inte hur mycket detta kan vara men det är något jag kan tänka mig kan uppstå, låter man dock värmen jämna ut sig efter nerkylning en stund borde problemet vara borta.
Publicerat September 23, 200718 yr Jag vet att bänkskyttarna håller på med detta. Några indränkta lappar genom loppet så tar det ner värmen också.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.