Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Måste jag låta pipan svalna helt?

Featured Replies

Publicerat

Hej! Jag har ju då börjat handladda, och har redan skjutit ca 100 smällar :D Men, sist vi var på banan för att pröva lite mer laddningar så, gick det väl inge vidare tyvärr, fick dock en 3-skottare under centimetern som jag ska labba vidare med... men sen slog det mig att man kanske måste låta pipan svalna mellan varje "laddsteg"? Nu så lät jag pipan gå ner till ca 45 grader.. Farsan var ju så hungrig så vi hann inte skjuta färdigt alla skott ::) Alltså, ska jag låta pipan bli helt "kall"? mvh Micke

Publicerat

Varför ska du laborera mer när du fått treskottare under 1cm?

Publicerat
  • Författare

Laborera kanske var fel term men jag måste prova med femskottare oxå(tycker jag iaf ;D)

Publicerat

Ska inte komma med pekpinnar - slarvar själv.

Försöker hålla 2 minuter mellan skotten, då brukar pipan klara en handpåläggning utan problem. Dessutom finns det en gräns för hur många skott en pipa tål innan rengöring (på skjutbanan). Försöker hålla en gräns på 18 skott - slarvar där oxå ibland ::)

Det blir fel ibland när många laddningar och bössor ska "motioneras". DET ÄR KUL ATT SKJUTA!!!

Raggarö

Publicerat

Jag kan inte ta på min pipa efter ett par treskotts-serier. Den blir grymt varm. (Sauern 9,3x62)

Måste vänta en bra stund imellan.

Hur ofta rengör du mellan serierna?? Och hur? (Hur noga)

Publicerat
  • Författare

Min pipa blir inte alls så varm(222an) man kan ta i den utan problem. Innan jag åker till banan gör jag rent med lappar o solvent samt drar igenom med bronsborste, sen drar jag igenom en lapp med olja, och sen en torr lapp. På banan drar jag med en bore-snake mellan byte av kula, alltså efter ca 15 skott. tack! Mvh micke

Publicerat

Ok. Tack.

• 1 month later...
Publicerat

En handduk över pipan och lite t-sprit som får dunsta kyler fort ner en pipa om man har bråttom.

Publicerat

sponant tycker inte jag det verkar vara en bra idé att kyla pipan med tsprit när man provar ut precisionsserier, detta p.g.a. att om pipan kyls för snabbt och ojämnt så kan värmeskillnaderna i metallen göra så att pipan "svängs" lite. Vet inte hur mycket detta kan vara men det är något jag kan tänka mig kan uppstå, låter man dock värmen jämna ut sig efter nerkylning en stund borde problemet vara borta.

Publicerat

Jag vet att bänkskyttarna håller på med detta. Några indränkta lappar genom loppet så tar det ner värmen också.