Publicerat Augusti 4, 200719 yr Hello!!! Jag vet att det finns en del sådana här trådar redan men ingen som passade mig. 8) Det är så att jag ska köpa mig en ny bössa, kaliber grov. Den ska framförallt användas för drevjakter men även som lite all around bössa, gris, älg, hjort, etc. Och nu ska jag köpa ett sikte till denna bössa, dock vet jag inte riktigt vilket sikte som är bäst och vilken förstoring jag ska ha. Vill gärna höra lite egna erfarenheter etc. Jag har tittat lite på Trijicon Accupoint, nå? Äkta drevjakt bedrivs ju med öppna riktmedel men vill även kunna använda den till älgjakten etc. Måste därför finna ett sikte så jag kan samköra drevjakterna med lite "alljakt". Mvh!
Publicerat Augusti 5, 200719 yr Uppdaterade frågställningen lite. Märkte att den var lite udda, dock var jag väl lite trött igår när jag skrev det! :
Publicerat Augusti 5, 200719 yr Aimpoint löser många bekymmer Annars är nog Trijocon ett väl så bra alternativ, eller Mepota K-dot? Zeiss varipoint? osv.... Vad är det för bössa/kaliber du ämnar panga med?
Publicerat Augusti 5, 200719 yr 1-4x20, 2-7x32, 1,5-6x42, 3-9x40, 2,5-10x42/50 nån av dessa förstöringar bör ju passa ditt användningsområde. Jag hade satsat på en europeisk kikare. Har en belyst Swarre 2,5-10x42 som allroundsikte, funkar till allt... korthåll, långhåll, vakjakt, drevkjakt, smygjakt
Publicerat Augusti 5, 200719 yr 1-4x20, 2-7x32, 1,5-6x42, 3-9x40, 2,5-10x42/50 nån av dessa förstöringar bör ju passa ditt användningsområde. Jag hade satsat på en europeisk kikare. Har en belyst Swarre 2,5-10x42 som allroundsikte, funkar till allt... korthåll, långhåll, vakjakt, drevkjakt, smygjakt Kanon! Jag kände nämligen på ett Trjicion 42 häromdagen i vapenaffären. Jag gillar riktmedlet! Nu har jag iofs inte ägt någon Swarre. Aimpoint löser många bekymmer Annars är nog Trijocon ett väl så bra alternativ, eller Mepota K-dot? Zeiss varipoint? osv.... Vad är det för bössa/kaliber du ämnar panga med? Aimpoint är faktiskt ingen höjdare enligt, men alla har en väldigt individuell uppfattning om det siktet. Dock kan man säkert vänja sig. Ang. kaliber så är det som tidigare nämt en grovkaliber. Vänter med ett utlåtande tills jag har den hemma, inköp sker nu i höst om allt går väl och om bössan finns kvar. Vad jag har förstått går dessa inte åt som smör i solen. Så vi får väl se!
Publicerat Augusti 5, 200719 yr Leupold VX-I 2-7X33 eller en gammal Weaver micro-Trac 2-7X38..Bra rejäla gluggar med ordentligt ögonavstånd till en överkomlig penning..Mörkeregenskaperna lämnar vi dock därhän..
Publicerat Augusti 6, 200719 yr Mörkeregenskaperna lämnar vi dock därhän.. men därav mitt val av en europé
Publicerat Augusti 28, 200718 yr men därav mitt val av en europé Savin skrev nåt om att det främst var ett drevsikte som avses och de sker sällan kvälls- o nattetid.
Publicerat September 21, 200718 yr Jag följde Savins exempel och har just beställt ett Trijiicon Accupoint 1,25-4X24 (rött riktmedel vilket jag upplever som snabbare än amber). Kommer att monteras i QR fäste och användas som komplement till 4,5-14 siktet. Måste ju prova om det är nåt skit att ha innan man uttalar sig...
Publicerat September 24, 200718 yr Tunnelseende är bara förnamnet i de Trijicon jag kikat i... Jag värdesätter ett brett synfält högst på en "drevjaktskikare". //Micke
Publicerat September 24, 200718 yr Tunnelseende är bara förnamnet i de Trijicon jag kikat i...Jag värdesätter ett brett synfält högst på en "drevjaktskikare". //Micke ähh, du tänker nog på tubseende...
Publicerat September 24, 200718 yr Ah shit... En ordsnok från F1 ;D //Micke, F38 Ah, du har [glow=red,2,300]snokat[/glow] reda på mig.... ;D
Publicerat September 24, 200718 yr Tunnelseende är bara förnamnet i de Trijicon jag kikat i...Jag värdesätter ett brett synfält högst på en "drevjaktskikare". //Micke När Vapentidningen testade vaksikte för nåt år sen så fick Trijiicon 2,5-10X56 högsta betyg vad gäller tubseende (bättre än Z Varipoint!!) och när jag själv tittade i en 1,25-4X24 så upplevde jag inget tubseende MEN det kan ju vara individuellt och från sikte till sikte. Det finns en annan tråd där nån (frei) klagar på Z Varipoint 1,5-6 och upplever den som väldigt mycket tubseende medan andra inte upplever nåt alls. Vi får se hur jag tycker om Trijiicon några veckor..
Publicerat September 24, 200718 yr När Vapentidningen testade vaksikte för nåt år sen så fick Trijiicon 2,5-10X56 högsta betyg vad gäller tubseende (bättre än Z Varipoint!!) och när jag själv tittade i en 1,25-4X24 så upplevde jag inget tubseende MEN det kan ju vara individuellt och från sikte till sikte. Det finns en annan tråd där nån (frei) klagar på Z Varipoint 1,5-6 och upplever den som väldigt mycket tubseende medan andra inte upplever nåt alls. Vi får se hur jag tycker om Trijiicon några veckor.. Yes. Trivs du med det så beställer jag det! :-*
Publicerat Oktober 4, 200718 yr Yes. Trivs du med det så beställer jag det! :-*Hmm, man måste kunna montera det på bössan också. Fick siktet igår och mellanröret var för kort för ett normalmontage på Sauern (200). Ska försöka få tag i extensionfäste. Jag upptäckte dessutom att ögonavståndet var rejält tilltaget så den måste monteras långt fram. Annars verkar det bara bra med obetydligt tubseende och bra skärpa. Riktmedlet verkar suveränt vid snabbskytte med röd punkt. Amber tycker jag är svårare att se i dagsljus.
Publicerat Oktober 17, 200718 yr Skickat efter ringar från toz så det dröjer något med nästa inlägg om Accupointen men förhoppningsvis inte så jäkla länge.