Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Älgjakt i september vs oktober

Featured Replies

Publicerat

Hej alla jaktnördar !! ;D ;D

Jag skulle vilja höra era teorier kring älgarnas förmåga att stå för hunden lättare i Oktober kontra i September.

Alla säger ju att det till viss del är störst chans för passskyttar att skuta älg i September då älgarna har en tendens att skena mer än i Oktober då dem gärna står bättre för hunden.

Så trådens fråga lyder : Varför har dem detta beteende ??

Är det så enkelt att de har en viss vana av hundar i skogen tills Oktober jakten vilket ger dem en falsk trygghet och där av står bättre ?? I september har det ju varit uppehåll sedan förra sesången vilket kanske påverkar detta bettende.

Jag kan ju tycka att den mer täta vegetationen i Sptember borde ge dem en viss trygghet också ?? istället för tvärtom.

Vore roligt om ngn av er vana älgjägare från norr kunde svara med era teorier kring detta.....om ni nu tycker att det nedskrivna beteendet stämmer över huvud taget.

För mig har iaf "älgfrossan" startat så smått !!!! ;D ;D Nu är det inte så lång tid kvar till det bär av upp till Storoxeland !

Publicerat

Jag har då aldrig märkt någon skillnad. En normal höst så har Du i regel frost här uppe på morgonen och den kan vara hela dagen också el. ligga runt nollan och inte är det någon idé att försöka smyga om det är frost. Försöka kan man ju alltid.

Publicerat
  • Författare

Ok, se där. Detta blir min första septemberjakt ...skall bli kanonkul...och sen missar jag ju inte oktoberpremiären här hemma ;D Återstår att se hur varmt det blir.....sitta och mysa på pass är väl en sak men gå som hundförare en hel dag är väl inget roligt om det är för varmt.

Är du hundförare ?

Publicerat

Jag jagar på flera marker, på en av dom har man premiär för middan på sej att få stånd i upp taget sen är det

gångstånd och sken i 6-7 dagar. Det beror på att det luktar folk över allt och det skramlar i bildörrar. Det är ju

som att hela byn har flyttat ut i skogen. Andra veckan blir det mindre folk och då börjar älgarna stå bättre.

När löven släpper från träden kan dom stå sämre också pga att det praslar nått jävulskt i ett älg öra.

Står inte älgarna under övrig tid och dom är o störda, har man för dåliga hundar  ;)

Publicerat

Precis som @@Danne@@ skriver, massor av folk i skogarna på premiär veckan vilket leder till ett jäkla ståhej, bilar, folkprat, massor av hundar, och framförallt de där rackarns passkyttarna  ;) ;D Älgarna får ju spader och ger ett nervöst intryck vilket leder till sken för hundarna, men visst går de skjuta en och en annan älg på stånd under september, de har då lyckats för mig  ;D Samt i den senare delen av säsongen nov-jan, den som jag tycker är den allra roligaste/bästa så vill älgarna röra sig mindre för att inte förbränna onödig energi inför den kärva och långa vintern vilket offta leder till härliga ståndskall. + Att hundarna i den senare delen av säsongen är i väldigt god form...

//Oskar

Publicerat
Ok, se där. Detta blir min första septemberjakt ...skall bli kanonkul...och sen missar jag ju inte oktoberpremiären här hemma ;D Återstår att se hur varmt det blir.....sitta och mysa på pass är väl en sak men gå som hundförare en hel dag är väl inget roligt om det är för varmt.

Är du hundförare ?

Du kan få slåss med mygg som låter som jetplan när dom störtdyker på Dig. ;D Var ska Du jaga föresten ???

Nej passare, däremot så går jag med fågelhundar. :D

Publicerat
Står inte älgarna under övrig tid och dom är o störda, har man för dåliga hundar  ;)

Härligt att höra detta från en hundförare ;D Brunsten som är i antågande kan nog också göra sitt i September. Vi vet väl alla hur det när hormonerna spritter. ;) Men håller med Danne, mycket folk i skogen och rostiga hundar är nog viktigaste orsakerna.

MVH

Publicerat
  • Författare

Tack för era svar...jo det är väl anstormningen av jägare och hundar som gör att älgarna tenderar röra på sig lite mer i början på sesången.

• 3 weeks later...
Publicerat

Finns här mycket björn i markerna och speciellt då om det finns någon slagbjörn, så är älgarna betydligt mer benägna att skena iväg i september, än de är att stå fast. Ju längre in på hösten/förvintern man kommer och i takt med att nalles skogliga aktiviteter avtar står de bättre för hundarna.

Här är det snarare minde folk ute i skogen när jakten kommer igång, då alla (mängder!!) thailändare och polacker som annars dräller omkring och plockar bär håller sig borta...Och tro mig; Dessa bärplockare tjattrar och lever om betydligt mer än en skock tonåriga tjejer  :o