Publicerat Augusti 6, 200719 yr Har funderingar på att byta ut min pump mot en halvauto och tankarna går kring en Benelli Comfort eller nån av Franchis modeller. Har Franchi nån syntetmodell (isåfall vilken) då jag vill ha en oöm bössa Har Franchi inställningsmöjligheter på kolven? Är Franchi rekylomladdad? /M. .
Publicerat Augusti 6, 200719 yr Författare Tack,Predatorn verkar hur fin som helst. Någon på forumet som känner till den? /M.
Publicerat Augusti 7, 200719 yr Har inte kännt på någon Predator men däremot Raptorn. Det första jag lade märke till var att den är grymt välbalanserad och pekbar. Välbyggd verkar den även vara. Det medföljer ett antal brickor för att ändra höjd eller skränkning. Deras TSA-bakkappa är visserligen ganska ful men otroligt effektiv att trolla bort rekyl. Och till sist om du nu inte redan listat ut det så är bössorna rekylopererade= *Inertia-Drive* samma system som Benelli har. /Micke
Publicerat Augusti 7, 200719 yr hmm, är det inte Franchi Raptor som har en vändbar gasregulator för tyngre och lättare laddningar? I så fall är den ju gasopererad.. Har Franchi bytt system på bössan? I så fall har jag missat det..
Publicerat Augusti 7, 200719 yr Författare Har snackat med en lokal handlare som ska ta hem en comfort så jag får testa den. Risken är väl att det är kört sen. Hur stor skillnad är det rent kvalitetsmässigt mellan Franchi och Benelli? Det skiljer ju rätt mycket på priset! /M.
Publicerat Augusti 7, 200719 yr hmm, är det inte Franchi Raptor som har en vändbar gasregulator för tyngre och lättare laddningar? I så fall är den ju gasopererad.. Har Franchi bytt system på bössan? I så fall har jag missat det.. Du har helt rätt i att det finns två utföranden: 712/720 Raptor-Gasomladdad och Inertia Raptor-Rekylomladdad Bössorna liknar varandra men operar på två olika sätt. Har du skjutit med den gasomladdade? Om jag förstod killarna på Sako Sweden rätt så tar dom inte hem den gasomladdade varianten. /Micke
Publicerat Augusti 7, 200719 yr Du har helt rätt i att det finns två utföranden:712/720 Raptor-Gasomladdad och Inertia Raptor-Rekylomladdad Bössorna liknar varandra men operar på två olika sätt. Har du skjutit med den gasomladdade? Om jag förstod killarna på Sako Sweden rätt så tar dom inte hem den gasomladdade varianten. /Micke Ok, det är så det ligger till. Jag har provat en Raptor för ett par år sedan och jag tror den var gasomladdad. Det fungerade mycket bra vill jag minnas. Dock tycker jag att det verkar krångligt att behöva vända på regulatorn när du vill skjuta tyngre laddningar. Visserligen går det säkert att skjuta tyngre ammo i båda lägena med då ökar nog rekylen om regulatorn är vänd fel.
Publicerat Augusti 7, 200719 yr Prova inte Comforten såvida du inte är berädd att köpa den ;D Ska nog lufta min lite på tipp i morgon förövrigt.. Mvh!
Publicerat Augusti 7, 200719 yr Benelli eller Franchi de var precis dem jag stod mellan... Var inne på Franchin först dock den helsvarta med syntetstock (som inte finns längre..) men omladdningen av 24g var inte helt säker. Jag började allt mer och mer kolla efter en Benelli dock var den ca 5000:- dyrare än Franchi Predatorn. Eftersom jag ville ha en "säker" bössa på 24g så valde jag Comforten och har inte ångrat mig en sekund. Jag hittade en Beg Comfort som gått ca 200skott skick som NY! för en riktigt vettig peng dessutom. Franchin har inställningsmöjligheter i kolven, dock inte lika många som Benellin har. Du lär inte bli missnöjd med Benellin, de lovar jag;) Läs igenom Benelli Comfort tråden där står mkt matnyttigt Mvh
Publicerat Augusti 7, 200719 yr Författare Prova inte Comforten såvida du inte är berädd att köpa den ;DSka nog lufta min lite på tipp i morgon förövrigt.. Mvh! Känns den så bra som ni säger så slår jag till. Det ekonomiska blir en annan fråga men det löser sig nog. ??? Gillar att kolven går att ställa då jag skjuter skapligt med vad jag än provar så det borde inte kunna gå fel med en Comfort. Kanske drar ut på tippen i morrn kväll jag också. /M.