Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skytteinstruktörer till hagelskytte. Hjälp!

Featured Replies

Publicerat

Hej allihopa! Jag har stött på problem. En av dom kvinnor jag försöker hjälpa att få jägarexamen är vänsterskytt men har skjutit mycket med en felaktigt skränkt kolv. Detta har resulterat i en omedveten skotträdsla efter ett antal rejäla smällar på kinden med dåliga och ryckiga avfyrningar som följd. Jag har provat med att ladda skott åt henne och ibland utan patron i loppet för att visa henne vad som är fel. Hon rycker så att hon nästan ramlar av från plattan. Nu har jag tillverkat en kolv för vänsterskyttar till benellin och problemet med ont i kinden och axeln har helt försvunnit men skotträdslan består. Det är ju helt omöjligt att korrigera anläggning eller annat när hon rycker av skotten som hon gör. Vid skytte mot slamtavla så sitter kärven mitt i när hon gör en korrekt anläggning detsamma när hon inte rycker av skotten på frånduvorna. Hon skjuter bättre med fullängdspipan och det beror mest troligt på att den är trögare att svinga med. Är det bara mängd träning som kan hjälpa eller finns det något annat man kan göra? Hon är inte klent byggd utan rätt vältränad och har skjutit mycket men inte klarat jägarexamen så fysiskt ska det inte vara och är inte några problem utan allt sitter i huvet. Kan någon ge ett handfast råd?

Publicerat

Väldigt svårt, men torr träna när andra skjuter och fokusera på målet inte på skottet, alternativt ladda med hagellösa skott och torrträna på andras duvor, kan tänka mig att hon blundar också vilket måste bort, har hon gått någon jaktstig det blir annat skytte.

Lycka till och jag önskar att jag hade en mirakelkur.

Publicerat

svårt de där!.. men hörde från en instruktör just ang en som var skott rädd!... han gav henne massa amo å lät henne skjuta tills hon insåg de inte var något farligt!...

svårt att råda om detta!..

mvh!..

Publicerat

Jag lärde min respektive att skjuta med mycket psykologisk träning. Vi pratade om hur ROLIGT det var med rekyl, hur TREVLIGT det var att det small högt, hur KUL det var när bössan slog tillbaka, etc etc. Det låter larvigt men det fungerar, man har kvar de begreppen i huvudet när man kommer till skott.

Jag skulle ge henne i beting att skjuta 100 lätta plugg per dag med en tung halvautomat. repetera i två veckor. Skjut inte på lerduvor utan på liggande mål (uppställda lerduvor?). Säkra träffar (=positiv återkoppling) med minimala krav. Hela tiden med positivt prat om hur kul det är att skjuta.

Publicerat

Tror på mängdträning likt övriga här, snälla 24 grams plugg.. finns väl ännu lättare har jag läst.. HerrBergs recept är inte galet, krävs att instruktören själv tror på det för att kunna förmedla budskapet med trovärdighet. Däremot spelar träffarna mindre roll om skytten är hyfsat van.. mitt tips är att hellre skjuta på rörliga mål (kroppen i rörelse och mjukare dvs mindre rekyl) än stillastående, kroppen stilla och mer aj!

Funderar lite här.. försök göra lite mer spektakulera övningar.. Låt henne slänga upp lerduvorna själv, blir mer tidspressat och inte så mycket tid till att fundera och bygga upp förväntningar om att det ska göra ont.. träffarna är häftiga och skyttet är riktigt roligt..

Bara en tanke..

Mvh!

Publicerat

Kan vara idé att skjuta några hundra skott med en 22:a för att träna avfyrningar, gärna på 50m rörligt, för att sedan gå tillbaks till hagelbössan.

Publicerat
  • Författare

Idag sköt hon 75 skott. Till en början helt åt h-vete. Hon hade duvan hela tiden för att avsluta med en knyck upp med pipan plus att släppa kindkontakten. Dom sista 7 duvorna så tvingade hon sig att titta och det var sju träff. Det är ett helvete att skjuta mängder med skott och träna in en skotträdsla som tar lika många skott att träna bort. Hon skjuter nu tre gånger i veckan och jag hoppas att det lossnar för henne vilket det verkar ha gjort nu i slutet. Hon gör hur fina anläggningar som helst men när duvan ligger på spången så rycker hon bort bössan och skjuter över på sidan eller ibland något randhagel. Det är dom där fyra duvjävlarna som ska ner innan hon får ett eget vapen så att hon kan anpassa kolven ordentligt. Ibland önskar jag att man kunde överföra en telepatisk avfyrningsbild så att det gick fortare att lära in. Hur det än är så är ett eget vapen alltid bättre. Det gick bra mycket bättre för dom tjejer som aldrig hållt i ett hagelvapen. En av dom plockade ner 24 av 25 i följd. Jag har tjattrat som en upphakad grammofonspelare. LÄGG_NER_KINDEN_PÅ_KOLVEN! GE_FAN_I_ATT_FLYTTA_ÖVER_VIKTEN_SÅ_ATT_DET_BLIR_BAKÅTVIKT! DET_ÄR_INGET_ KULVAPEN_STÅ_INTE_SOM_EN_BANSKYTT_SVINGEN_BLIR_LIDADE! Äntligen har det gett resultat för dom flesta i gruppen blir skyttet ett rent formalia. Tyvärr så den som är mest intresserad och har egna hundar är det svårast för på grund av skotträdsla som hon övat in på egen hand.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Nu äntligen har det släppt. Kvinnorna jag hållit skjutträning med hela sommaren börjar nu att ha jägarexamen klar. Flera tacksamma som nu får börja att skjuta på riktigt med egna vapen när licenserna börjar att bli klara. Jag har iblant stått fem dagar i sträck på banan och betalningen är i stort sett noll. Jag funderar på att inrätta mera kvällar med skjutträning och då ta en hundring per skalle och kväll för att stå och mässa hela sommaren. Hon som är vänsterskytt är helt klar.

Publicerat

Men vist e du stålt över dina elever nu  ;) ;D ;D ;D

Publicerat

Grym känsla när det släpper faktiskt, snyggt jobbat Nils!

Mvh!

Publicerat
Nu äntligen har det släppt. Kvinnorna jag hållit skjutträning med hela sommaren börjar nu att ha jägarexamen klar. Flera tacksamma som nu får börja att skjuta på riktigt med egna vapen när licenserna börjar att bli klara. Jag har iblant stått fem dagar i sträck på banan och betalningen är i stort sett noll. Jag funderar på att inrätta mera kvällar med skjutträning och då ta en hundring per skalle och kväll för att stå och mässa hela sommaren. Hon som är vänsterskytt är helt klar.

Är man förvånad ;D ;)

Bugar mig för din ideella insats, fler som dig.

Publicerat

Inget betalt  ??? ::) ha, du fick i  natura din lilla fuling  ;D ;).

Du e inte dum du.

MVH.

Publicerat
  • Författare

Nä du. Jag är gift med flugspöet och benellin. Har bott så länge ensam att jag inte ens vill ha ett lösnummer. Men glad är jag att ha kunnat hjälpa till med att utöka stammen kvinnliga jägare.

Publicerat

Det är bland det läckraste som finns i dessa sammanhang, att se poletten trilla ned och duvor förvandlas till pulver. Se denna gnista av spirande självförtroende blomma ut.. Hagelskyttet är i viss mån (varierar iofs) ett instinktivt skytte och när man får det att stämma så är det så j-la kul! När man kan förmedla den glädjen till div rockies så är det en höjdare faktiskt..

Själv tror jag på månggifte, mina hustrur består för tillfället av Mrs P och Mrs Benelli  ;D ;D ;D

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Jag fick minst 4 nya skeetskyttar och jägare i den grupp jag hade hand om i sommar. Pengar är inte allt och en del av behållningen är att få se när det börjar falla på plats alla bitar. Det var ett antal tacksamma som fick sin gröna lapp i måndags med rätt att söka vapenlicens. Förhoppningsvis så kommer könsfördelningen att ändras i skogarna inom några år.

Publicerat
Det är bland det läckraste som finns i dessa sammanhang, att se poletten trilla ned och duvor förvandlas till pulver. Se denna gnista av spirande självförtroende blomma ut.. Hagelskyttet är i viss mån (varierar iofs) ett instinktivt skytte och när man får det att stämma så är det så j-la kul! När man kan förmedla den glädjen till div rockies så är det en höjdare faktiskt..

Själv tror jag på månggifte, mina hustrur består för tillfället av Mrs P och Mrs Benelli  ;D ;D ;D

Mvh!

Aj då,hur går det då till med dom äktenskapliga mötena med Mrs Benelli..inte för trångborrat väl.. ;D