Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bränsle för fjället

Featured Replies

Publicerat

Hejsan,

Det vore intressant att höra vad ni som jagar ripa på fjället med stående hund utfodrar med under jaktdagarna. Ger ni hunden någon mat på morgonen och under dagen eller bara på kvällen?

I år blir det bara min hund som vi kommer att jaga med, så han kommer att gå ganska mycket under tre dagar. Och man vill ju att han ska få i sig det han behöver.

Snackade med lokala hundfoderförsäljaren som också har greyhounds som hon tävlar med. Hon rekommenderade frystorkad vom som återhämtningsmat samt tillskott till ordinarie middag (för hunden... ;):D )

Läste nån artikel i Sv Jakt från -06, där det var en amerikansk veterinär och draghundsförare som nämde maltodextrin (osäker på stavningen.) för snabb återhämtning under dagen.

Nån som provat detta?

mvh/ Må

Publicerat
Hejsan,

Det vore intressant att höra vad ni som jagar ripa på fjället med stående hund utfodrar med under jaktdagarna. Ger ni hunden någon mat på morgonen och under dagen eller bara på kvällen?

I år blir det bara min hund som vi kommer att jaga med, så han kommer att gå ganska mycket under tre dagar. Och man vill ju att han ska få i sig det han behöver.

Snackade med lokala hundfoderförsäljaren som också har greyhounds som hon tävlar med. Hon rekommenderade frystorkad vom som återhämtningsmat samt tillskott till ordinarie middag (för hunden... ;):D )

Läste nån artikel i Sv Jakt från -06, där det var en amerikansk veterinär och draghundsförare som nämde maltodextrin (osäker på stavningen.) för snabb återhämtning under dagen.

Nån som provat detta?

mvh/ Må

Prova det här! Effektivt

Receptet: Ett bra tillskott till hårt arb. hundar är att göra en blandning som består av på 1 kg. (Jag har fått receptet av en drag- & fågelhundshägare utanför Råneå).

50 % Ister (Beställes vid charkavd. från slakteri)

25 % Matolja

15 % Kokosfett

10 % Torskleverolja (Apoteket)

Smält ner istern (låg temp.) och rena den för det brukar var en hinna runt det. När detta är gjort så slår Ni i resten av de olika ingredienserna. Ska ej koka. Slå upp det sedan i en tom glassbyta och kyl detta och sätt den i frysen. När Ni börjar med träningen innan jaktsäsongen ger Ni hunden dels den ordinarie ransonen + väldigt lite av denna blandning för att vänja hundens mage vid denna blandning. Skrapa av med en kaffesked lite grann bara och därefter öka doseringen försiktigt tills Ni kommer upp till en 1/2 msk/måltid ungefär. Detta ges i samband med hundens måltider. 2-3 ggr/dag. Detta är en snabbverkande blandning som anv. av drag- & fågelhundsjägare till fjälls speciellt. Denna blandning ska ej ges till hundar med väldigt känslig mage. Jag ansvarar inte för Era hundars reaktion på denna blandning för det är som en hästspark. En del hundar blir väldigt lätt lös i magen av denna blandning p g a att den innehåller så mycket fett och det kan bara en hund omvandla till mera energi. Detta är vad jag fick lära mig av drag- & fågelhundsägaren.

En hund har olika avföring efter olika foder.

:D

Publicerat

Nån som provat detta?

mvh/ Må

Arleigh Reynolds verkar ha mycket torrt på fötterna i sin forskning, jag missade hans föreläsning men har minnesanteckningar från den i burken på jobbet, det jag har i huvudet från anteckningarna är att man inte ska ge uppblött foder då detlämnar magen inom 20min och bryts ner i tarmsystemet som får jobba onödigt mycket, häll på vatten och servera direkt, hundarna behöver framförallt vatten och fett för att orka, jag har aldrig behövt prova något annat än foder och vatten för att orka en hel dag och det räcker med utfodring på kvällen, enligt Areigh så har hunden maximal prestationsförmåga 24 timmar efter utfodring, efter hårt arbete bör hunden vila 1 timme innan utfodring och sen vila för att tillgodose sig näringen, när hunden smälter maten så ökar kroppstemperaturen och ska den dessutom jobba hårt så bränner du hunden.

Det är inga problem att ge en hund på 30-40kg upp till 15 dl i en giva, ta det här sista med en nypa salt då jag blir osäker på mängden, men 12dl inga problem.

Byt inte foder under lågsäsong utan minska mängden istället, det kan ta en hund 3 mån att byta protein källa, kör du ett energy foder som de flesta fågelhundar behöver så använd det året runt.

Lycka till!

Publicerat

Jag börjar under sommaren och kör sedan hela jaktsäsongen med Royal Canins högenergifoder. Sedan under "lågsäsong" går jag ner till Royal Adult.

Just under jaktturer tar jag med lite torrfoder + att jag köper våtfoder (Troll Extra Energi) Som hon får nån liten bit av då och då under dagen. Är det väldigt varmt (som jaktpremiären ifjol) brukar jag även ha med vatten med "extra energi" som jag ger henne då och då. Det är en blandning av vatten, druvsocker, bikarbonat och salt som får stå och dra över natten.

Publicerat

Kul att ni har hundar som äter....... :) Själv har jag en Norrbottensspets som bara fnyser när han ser matskålen.......inte kul alls....... >:( ??? :-[......Och ändå har jag nog provat med allt som går att prova...han äter endast då han känner att han absolut måste....och det händer inte ofta!!

Publicerat
Kul att ni har hundar som äter....... :) Själv har jag en Norrbottensspets som bara fnyser när han ser matskålen.......inte kul alls....... >:( ??? :-[......Och ändå har jag nog provat med allt som går att prova...han äter endast då han känner att han absolut måste....och det händer inte ofta!!

Det där med att du provat allt som går att prova, brukar vara grunden till matvägran, jag skulle prova färskfoder om du inte gjort det, alternativt halvfoder och slaktrester(detta fick det att smälla i matskålen hos min matvägrare), mat på kvällen äter han inte bort med det och han får en ny chans dagen efter, låt honom jobba som vanligt.

Alternativ 2 är ett högenergi foder som serveras torrt och så får han äta när han vill.

Publicerat

En del är kända för att vara riktiga tjurskallar. Jag vet av andra av den rasen som beter sig på liknade sätt, så det var ingen nyhet för mig. :D

Publicerat

Tja nobsar och finnar är ofta lite besvärliga med detta speciellt hundar.

Själv har jag alltid uppfostrat mina finnar från valp att äter dem inte upp maten direkt ställer jag bort den tills nästa dag och finns det fler hundar i närheten kan man alltid försöka med att spela på deras avundsjuka ;)

Sedan har jag alltid gett mina hundar färskfoder visst är det tungt besvärligt men så överlägset alla super torrfoder att jag tycker det är värt det

Publicerat

Jag har turen att ha en hund som äter som en labbe, vilket är ovanligt för rasen tydligen, ställde frågan i Rättvik förra året om det var vanligt med gluska laikor och alla tittade på mig med förvånade ögon och sa NEJ tvärtom!

Oftast börjar man med konstgjord andning för att få hundarna att äta men det slutar oftare i en ond cirkel, ha lite is i magen och byt inte foder i hopp om att det ska smaka bättre och få hunden att äta, konkurrens och utfodring en gång om dagen när hunden är över året brukar göra susen, min förra hund åt när jag gick och la mig för att sova, då visste han att det inte skulle hända något på ett tag.

• 7 months later...
Publicerat

Jag ger ett performence-foder minst 3-4 veckor före jakten. Under jaktdagen så ger jag 1/3 av dagens ranson 2 timmar före utgång. Ett proteinrikt tillskott när vi själva lunchar. Royal Canin har ett fint proteitillskott som kanske är lite dyrt, men supernajs. Efter jakten senast 2 timmar efter slut så ger jag resterande 2/3delar av dagens foder.

Sen att en del hundar inte äter, är detta under jakten eller under "viloperioden", då det inte jagas? Min erfarenhet av hundar & foder är att en väl stimulerad hund som dessutom är aktiverad fysiskt äter vadsomhellst nästan! En hund som motionerats & fått stimulans bör inte ha ätstörningar på nått sätt, men hundar som sitter i hundgård större delar av dagarna äter inte vidare mycket alls.

En sund hund svälter sig inte, det finns instinkter som inte kan säga nej till mat... VAD det än är, bara det bidrar till föda, medan en hund med eventuell psykisk ohälsa äter sämre.

Sen är ju hundar individer som vi, en del äter lite & andra mer... En del kan äta sjukt mycke utan att lägga på sig osv...

Publicerat

Vatten e egentligen de enda som behövs samt en bit grovbröd.

Sen kan man ju få i dem de på olika sätt.

På hösten hittar hunden vatten själv men på vintern tar ja med foder upplött i så mkt vatten de går.

2+3brukar vara lagom o de visar en enorm skilnad i prestation.