Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fjällmat

Featured Replies

Publicerat

http://www.drytech.no/

Finns nu för den som hatar att diska, samma som Försvarsmakten använder och är inte att förväxla med den gamla varianten som skulle koka i 10-15 min, enkel att använda, fyll på med vatten rör om och låt stå 5 min sen är det bara att öppna och äta, deras frukost är riktigt god.

Publicerat

Provat nån av Försvarets "nya" och det är riktigt bra för att vara frystorkat, sen är det ju mycket mer bränsleekonomiskt än gamla hedliga VA-käket.

Vet du vad en portion kostar i handeln?

65:- för lunch, 49 för frucka på Naturkompaniet

/Må

Publicerat
  • Författare

Nej men jag har jagat återförsäljaren och norge nu på eftermiddagen för att få någon information så är det nästan omöjligt, fick söka generalagenten för sverige på den norska hemsidan, så göra sig synlig är knappast den svenska agentens stora intresse.

Jag vet att försvarets påsar kostar en hel del, så jag törs inte gissa på något pris, ska scanna igenom några större kedjor i väntan på svar om försäljningsställen i sverige.

Publicerat

Get Out och Naturkompaniet säljer Real. Samma pris.

/Må

Publicerat
  • Författare
Get Out och Naturkompaniet säljer Real. Samma pris.

/Må

Nu var du snabbare, jag sökte på naturmagasinet men hittade bara en norsk sida, men det var naturkompaniet jag tänkte på.

Publicerat
http://www.drytech.no/

Finns nu för den som hatar att diska, samma som Försvarsmakten använder och är inte att förväxla med den gamla varianten som skulle koka i 10-15 min, enkel att använda, fyll på med vatten rör om och låt stå 5 min sen är det bara att öppna och äta, deras frukost är riktigt god.

Den gröna, "field meal", körde vi med i lumpen och kom inte och säg att frukosten är god! Sötare saker för man leta efter!! Den var ändå okej dag 1, gick precis ner dag 2 men sen fick man börja köpslå och byta bort skiten. :D Tur att jag hade en gottagris till smålänning som stridskamrat, han fick ta många frukostar!

Men all den övriga maten är kanon!!! riktigt bra faktiskt.....

Publicerat
  • Författare

Beror nog på att jag oftast äter bara en, nu när du säger det så visst är den i sötaste laget.

Publicerat

Men den är nog bättre än lumparpolarens energidryck: Diskvattnet efter valfritt huvudmål + kaffepulver + chokladpulver + druvsockerpulver  ::) "Drycken" hade en brungrå färg vad jag minns!

Inget får förgås!  ;D

/Må

Publicerat

Jag var in på vildmarksbutiken i Borlänge idag och dom tog 79kr/st eller 199 för tre (Drytech reat turmat)

Den butiken finns väl i happis oxå :)

http://www.eratukku.net/index.php

Publicerat

Real, den civila varianten testade jag första gången runt 2000. Den är fortfarande likadan och det är ungefär samma priser som gäller.

Att försöka vara smart och handla från Norge är bara att glömma, du måste handla här i Sverige. Det billigaste stället i Sverige är

getout som ligger utanför Värnamo i Småland. www.getout.se . Där kostar de ofta 55kr/påse och 19kr/frukost.

Smakerna är grymma, det är riktigt god mat. Fördelen är dessutom att man slipper diska. Framsta fördelen är ändå att de inte väger mycket när de ligger i påsen, man kan alltså bära med sig mer energi per vikt eller minska sin packvikt med några kilo. Sen så sparar man ju bränsle , att snabbkoka 3dl vatten tar lite bränsle jämfört med att låta en liter vatten stå och koka i 10min när man ska koka pasta exempelvis. Bränsle är också tungt att bära.

Om man kör med realmat och choklad som enda näringskällor och använder ett lätt snabbt gaskök med en lätt kastrull så har man lättat sin börda att bära betydligt. Man man gå längre och njuta mer av jakten/vandringen/klättringen eller så kan man ta med sig lyxvaror som wisky, öl osv för den sprarade vikten. Bra lätt gaskök = http://www.addnature.com/product.asp?pf_id=MSR_POCKETROCKET

Enligt min rent subjektiva åsikt så är Kyckling/Curry är godast, kyckling/sötsur är tvåa och sedan är resten ungefär lika goda. Frukosten är

god om man gillar kanel och sockersmak.

Militärvarianten som är dygnsförpackad kostar från 300kr/förpackning och uppåt de fåtal gånger man ser dem till salu.

Publicerat
  • Författare
Att försöka vara smart och handla från Norge är bara att glömma, du måste handla här i Sverige. Det billigaste stället i Sverige är getout som ligger utanför Värnamo i Småland. www.getout.se . Där kostar de ofta 55kr/påse och 19kr/frukost.

Militärvarianten som är dygnsförpackad kostar från 300kr/förpackning och uppåt de fåtal gånger man ser dem till salu.

Anledningen till den norska länken var att visa produkten och vad gäller militära varianten så är det stöldgods som säljs på marknaden inte att rekommendras att köpa, otaligt många som fått stå till svars då de sålt denna och liknande produkter.

Publicerat

Gör en saltlag på 10% och släng i några grönsaksbuljongtärningar också. Lägg några kilo älgkött eller liknande i lagen, låt dra 12-24 timmar beroende på styckenas storlek. Skär i halvcentimetertjocka skivor mot fibrerna. Häng dessa över ugnsgallret i 24h på 50 grader med en slev eller liknande så att man får en glipa i ugnsluckan.

Idiotgott, väger noll, och är ruskigt mättande. Fungerar utmärkt för överlevnad i tre-fyra dagar om man har kaffe också  ;D