Publicerat Augusti 13, 200719 yr Sitter och funderar på vilken gps pejl jag ska beställa, Swepoints pejl ligger ju rätt mycket lägre i pris om man jämför med om andra som finns. Är tex tracker värd 4000-5000:- mer? Man får en komplett gps pejl av swepoints modell för 6995:- med programvara och karta exklusive telefon. Nån som använder swepoint dogps och kan ge ett omdöme? Det finns för mycket att välja på (pointer, swepoint, twigg, tracker) säkert nån fler. Vilken rekomenderar ni? Ska användas till Gråhund. Det lutar åt swepoint just pga av priset. Telefonen har jag redan Nokia 6110 navigator.
Publicerat Augusti 13, 200719 yr Svårt val och allting blir bättre, tyckte pointer DoGps2 verkar vara attrativ med hyfsat pris och bättre karta(1:50 000) blir mer detaljerat. Men själv kommer jag vänta tills någon vettig kommer upp med kombinerat vanlig och Gps pejl funktion, ser hur utvecklingen gått framåt de senaste året, vill även ha med halsband gillar inte västen.
Publicerat Augusti 13, 200719 yr Om och när??....Garmin Astro släpps i Sverige så kommer den att införskaffas.....Hitills verkar den ju oslagbar, och som sagt, inget GSM nät behövs!!
Publicerat Augusti 13, 200719 yr Det skiljer faktiskt i pris till trackerns fördel om man nu kör samma paketstorlek och funktioner... Med BT-modul och kartor skiljer det inte mycket alls.. Mest tycke och smak som skiljer... Kartan man får med Dogps är väl inget att hurra för vad jag hört och lantmäteriets gröna 1:50 000 kostar 3500:-. Iofs så får man hela sverige osv men vem behöver hela sverige?? :- Med Trackern får man ett område på 300 kartrutor i skala 1:100 000 blå kartan (tror det var 17*17mil eller nåt sånt totalt) och enligt generalagenten så kommer 1:50 000 kartor nu i augusti.... Vad dom kommer att kosta osv vet jag inte men ett nytt område med 300 rutor i 1:100 000 kostar 100:- ungefär... Alltså Dogps utan uppringningsfunktionen och utan bra kartor kostar mindre, men med likvärdiga funktioner skiljer det väldigt lite.. Dessutom verkar de flesta funktionerna vara likvärdiga mellan de 2 och enligt tester ifjol i en jakttidning så var det hugget som stucket vilken som var bättre. Så gillar du Dopgs är det nog ett bra köp...
Publicerat Augusti 13, 200719 yr Jo skala 1:100000 är ju värdelöst kommer då å behålla pointern ett tag till
Publicerat Augusti 22, 200719 yr Jo skala 1:100000 är ju värdelöst kommer då å behålla pointern ett tag till Skala 1:100000 ger en ganska bra bild av hur terrängen ser ut tycker jag.Jag har en sådan själv.
Publicerat Augusti 23, 200719 yr Författare Köpte pejl idag, det blev en tracker myway. Så nu håller man på ladda batterier och lära sig grejerna. Ska testa imorrn på gråhunden och se om den duger till nått
Publicerat Augusti 26, 200718 yr Författare Då har man hunnit testa trackern i några dagar. Otroligt nöjd med mitt köp, man har ju full koll på jycken hela tiden. Varför har man inte skaffat en tidigare?
Publicerat Augusti 26, 200718 yr Skala 1:100000 ger en ganska bra bild av hur terrängen ser ut tycker jag.Jag har en sådan själv.Där har du nog fel !!! Skala 1:50 000 är den absolut bästa...sen kommer 1 :20 000 då du vill se riktigt bra var hunden är .
Publicerat Augusti 26, 200718 yr Där har du nog fel !!! Skala 1:50 000 är den absolut bästa...sen kommer 1 :20 000 då du vill se riktigt bra var hunden är . Nej, jag har inte fel...det är du som inte läser rätt. Skala 1:100000 ger en GANSKA bra bild av hur terrängen ser ut....dock inte perfekt....
Publicerat Augusti 27, 200718 yr Hade 1:100 000 på handgps:n förut och med friluftskartan pro vart det 1:50 000 skillnaden var enorm, hoppas det kommer 1:10 000 också då är man riktigt med i matchen ;D Bäst karta vinner dock kommer jag vänta ett tag till då ett av områdena jag jagar på saknar mobiltäckning.
Publicerat Augusti 27, 200718 yr Man går ju som sagt och väntar på rätt tillfälle att slå till..när nu det kommer ??
Publicerat Augusti 27, 200718 yr Man går ju som sagt och väntar på rätt tillfälle att slå till..när nu det kommer ?? Den som väntar på något gott väntar alltid för länge
Publicerat Augusti 29, 200718 yr På tal om kartor osv. Man får vad jag förstår in kordinaterna i telefonen och då kan man ju skriva in dom i sin GPS och därmed få en position på en bättre karta. Om man nu har friluftskartan pro i sin GPS och en enklare i telefonen. Lite omständigt men kan kanske vara användbart om det t.ex. händer hunden något. mvh
Publicerat Augusti 29, 200718 yr Kan man göra. Ännu snabbare är att panorera i kartan med pilen som de flesta GPS:er kan, tills man är på rätt pos. Knappa in massa siffor brukar inte sällan bli fel. /Må