Hoppa till innehåll

Tjära för vildsvin.


Guest freis-granne

Recommended Posts

Guest freis-granne

hej.

jag har funderingar på vilken tjära som är bäst att ha vid åteln. nån som har provat olika sorter och hittat en som är effektivare än andra? det finns ju så många olika, boktjära, vanlig trätjära, tjära med lockmedel osv.

mvh Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Använder bara ÖBs tjära vilkrt funkar bra. Just nu skulle jag vilja ha tag på en som skrämmer bort dom ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

WC-anka brukar fungera gjorde det på ett gränsstenmur som grisarna brukade gå över påväg in till grannens åtel.(Sten muren var på vår mark) fungerar oftast tills det rengnat

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest freis-granne
WC-anka brukar fungera gjorde det på ett gränsstenmur som grisarna brukade gå över påväg in till grannens åtel.(Sten muren var på vår mark) fungerar oftast tills det rengnat

jaså, skulle aldrig falla mig in att på nått sätt använda hjälpmedel för att stoppa vilt från att gå över till grannen, bevis på dålig moral är vad det är, och inte vad denna tråden handlar om. >:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gjorde ett litet test förra sommaren, även om det inte är vetenskapligt så gav det märkbart resultat.

Jag använde mig av:

1. Spraytjära från vildsvin.se

2. Skogens tjära från Öb

3. "specialtjära" från Keilerjakt.se

Nummer 1 är fortfarande orörd nu ett år senare?

Nummer 2 blev bortskubbad efter ett par dagar.

nummer 3 Verkade dom tycka mest om men väldigt lite skillnad mot nr 2.

Så min rekommendation är tjära nummer 2 från Öb. Har använt den i 2 år nu med mkt gott resultat och mkt stor skillnad i pris, diskuterade resultat med keilerjakt.se det som han hade som + för hans tjära var att den inte innhöll några petroleumprodukter utan var helt naturligt framställd, men vad vet jag  ???  ???

Att tillägga också är att där jag testade det så är det ingen som använder tjära i närheten. Utan grisarna var hyfsat nyetablerade på den marken.

/Jrz

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Hittade denna högintressanta lilla tråd och tänkte komma med en vinkling/fråga...

Nu när det är vinter är ju tjäran segare än tjära... ^_^ när man ska ha ut den på träden.

Vad tror ni är bäst att blanda ut den med eller ska man bara ta med sig rumsvarm tjära och stryka på den "original"?

I den berömda blandningen "roslagsmahogny" som man stryker på allmogebåtar, så att de blir vackert färgade trots att de är gjorda av furu, ingår förutom tjära även linolja och balsamterpentin.

Kan man möjligen använda linolja tror ni? Balsamterpentin är ju ganska "fränt" och det gillar de kanske inte? Någon som vet?

Fast det är kanske dumt att chansa med någon mix...bäst att ha rumsvarm tjära...fast då måste jag ju släpa på burken fram och tillbaka "hela tiden"...

Följdfrågan blir då:

När ni tjärar på era åtelplatser - gör ni det när ni kommer dit eller går därifrån?

Jag menar man vill ju att tjäran ska vara nydoftande men jag vill ju inte att min egen doft ska skrämma dem...Hur gör Ni?

Samma sak gäller med maten, fyller ni på när ni sätter er på pass eller lämnar passet?

Bäst är kanske att ta det några timmar innan man ska sätta sig men har man flera mil till åtelplatsen känns det inte så lockande att köra 6 mil extra... :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...