Publicerat Augusti 14, 200718 yr Hej! Någon som kan förbarma sig över en novis och ge en knuff i rätt riktning? Har hittills bara jagat med hagel och tänkte nu införskaffa mig mitt första kulvapen, och Sako quad känns spännande! Jag kommer i huvudsak att använda det skjutövning på bana samt kråka, mås och inte minst ripa. Toppfågel jagas också flitigt, hittills med lånat gevär och så får det väl förbli några säsonger till i väntan på nästa vapen. Tänkte börja med 22LR och eventuellt komplettera med en 17HMR mest för nöjes skull. Det lilla jag vet har jag läst mig fram till så jag tar tacksamt emot goda råd. Har även ett par frågor: * Verkar resonemanget riktigt? * Sikte, passar 3-9x40 bäst eller finns det något mer passande? * Rekommendation på sikte för max 3000 kr? * Kommer jag att kunna använda samma sikte till toppfågelbössan i framtiden? Till den brukar man väl vilja ha större saker så jag antar att svaret är nej. Skulle det å andra sidan finnas en bra kompromiss kan jag tänka mig att lägga någon tusenlapp extra. * Hur fäster jag siktet, verkar finnas hur många fästen som helst. Vilket passar quaden (bäst)? * Är det något mer som jag eventuellt behöver (tänka på)? * Var köper jag vapen och sikte bäst, lokala handlaren eller finns det någon bra internetbutik eller liknande? Hoppas på hjälp. Tack!! //Mikael
Publicerat Augusti 14, 200718 yr Sako quad är ju ett läckert vapen till mängdträningen och jakt på skräpfågel så är det bara skjuta 22lr.. men ska du jaga toppfågel så får du välja till en 22wm! Jag använder själv ett zeiss conquest 3-9x50 som jag köpte begagnat för 3200:-.. det kanske är lite lite förstoring men jag använder det till all jakt inkl toppjakt! sen kan man väl diskutera hurvida en 22wm klarar toppjakten! smyger du skickligt så hållen blir korta så ska det inte vara nått problem! Mvh!