Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kleiner Münsterländer

Featured Replies

Publicerat

Hej! Jag har en Münsterländer som är snart 7 månader gammal, jag tänkte kolla om det finns nån där ute som har eller har haft en, och kan dela med sig om sina erfarenheter vad gäller jakt med denna hund.

Jag har precis varit på fjället med henne för att "reka" efter ripor, dock tror jag att vi var för många med

på turen för hon var mer intresserad av att hålla koll på oss alla än att vara ute på "upptäckningsfärd"...

Men jag hoppas intresset blir större när jag är ute med henne själv. Hur har din hund varit..berätta gärna!

• 1 month later...
Publicerat

Hej och grattis till en Munsterländer!!

Jag har själv en kleiner munsterländer ( tik ) som är 4år.

Jagar till 99% skogsfågel med henne. Hade med henne till funäs fjällen när hon var ca 1år, vi var 3 skyttar och upplevde ungefär samma som dig att hon gärna vela springa mellan oss än framför.

Och varför min munster sprang mellan tror jag att vi gick med för stor lucka mellan varandra, så hon han helt enkelt inte med i våran fart att sökaav framför, och valde därför att söka mitt mellan oss ( klokt gjort )

Vill du att hon ska söka framför och ut med sidorna får du dra ner på tempot och kanske ( om ni är flera skyttar ) gå med mindre lucka.

Du lär dig snart att se hur fort och hur stor lucka du/ni kan gå med.

Låt hunden avgöra.

För övrigt har min munster enorm jaktlust ,och vill gärna tok springa första 15-20min. De 3 första åren blev det inte så mycket fåglar skjutna för henne några orrar och ett par tjädrar.

Iår är det ju riktigt bra med skogsfågel, och hunden blir bättre och erfarnare år för år.

Söket varjerar hon beroende på hur tät skogen är ju tätare ju trängre osv. Sammarbete är A-O

M.V.H

Publicerat

Jajamensan här var det Münsterländer  ;D

Har en hane på 3 år som jag använder till allt. Brukar bli ett par dagar i fjällen varje år, några helger till skogsfågel, några jakttillfällen på fälthöns mellan 25 augusti och slutet på oktober.

Men i oktober tar klövviltsjakten över allt mer.  8) driver på löpa med skall och håller i 2-3 minuter upp till fem i viss terräng.

Under hela sässongen får han också vara apportör vid diverse fågeljakter.

Har gjort en del eftersök med honom och det har funkat bra men tränar nog lite för lite på det. men det ska bli bättring på den fronten. Har påbörjat träning för att lära honom att dödskälla nu i höst.

Har du frågor så bara ös på..

//Johan

• 2 weeks later...
Publicerat

Hej Unnestad,

Hur funkar det med söket? Hur löser du problemet med söket mellan rådjursjakten och skogsfågeljakten?

Jag har själv en wachtel som gärna stöter upp tjäder men oftast är jag inte i närheten. Detta är ett problem om man jagar fågel men är helt perfekt vid rådjursjakten. Jag skjuter som hundförare lika ofta som passkyttarna då jag är lagom långt från upptaget. Men att ha en hund som även funkar på skogsfågel hade ju varit hur skoj som helst.

Publicerat

Ja, jäklar ;D Där var det en massa starka åsikter och personpåhopp!

Nä, jag och wachtel fortsätter nog o jaga som vi brukar. Ibland skjuter jag några morkullor under rådjursjakten, ibland övergår rådjursjakten till grävlingsjakt om wachtel hittar något grunt gryt att rota i. Alltid händer det något och vi har kul ihop!

Publicerat

Tur att de inte är den tonen i detta forum ;D

Jag har varit på Anders träningar (har en valp därifrån) och fått utskällning ;) och de behövde jag

För jag vill ha en hund som jagar de jag vill jaga den dagen och jag ska kunna stoppa och kalla in i alla situationer.

Just för Klm måste de ju vara bra och ha tagit dresyrdelen tidigt i valp åldern innan jaktlusten är utvecklad. Tar man dresyren när hunden ska jagas in så är de väldigt lätt att den ser jakten som något negativt. Men de är min åsikt ;D

Jag tittade på Klm och breton innan jag bestämde mej för en vorsteh för jag hittade inga valpar. Breton fanns de inga och  klm tyckte jag de bara fanns klövdjurs drivande när jag tittade på nätet :-

På valpträffarna var de både Klm och vorstrar med och Klm verkar vara tuffa hundar ;)

Publicerat
Hej! Jag har en Münsterländer som är snart 7 månader gammal, jag tänkte kolla om det finns nån där ute som har eller har haft en, och kan dela med sig om sina erfarenheter vad gäller jakt med denna hund.

Jag har precis varit på fjället med henne för att "reka" efter ripor, dock tror jag att vi var för många med

på turen för hon var mer intresserad av att hålla koll på oss alla än att vara ute på "upptäckningsfärd"...

Men jag hoppas intresset blir större när jag är ute med henne själv. Hur har din hund varit..berätta gärna!

Jag har också en klm-tik som blev 7 månader precis. Till dags datum e jag rätt nöjd faktiskt. Hon va med mig på ripjakten under premiärveckan mest för att få lite miljövana. Stötte upp en o annan ripa som hon gladeligen sprang efter i uppflog. Hon fick även apportera ett par skjutna ripor jag själv kastade vilket funkade skapligt spontant. En vecka efteråt var jag åter i norrland för att jaga småvilt och då fick jag skjuta en morkulla hon stod för. Bommade även en hare då hon stod som en fura  >:(

Hon drev hare med skall 30 sek - 4 min o kom snabbt tillbaka efter avslutat drev. Här hemma har hon än sålänge drivit hare, rå, dov, kron, älg. Försöker hålla henne undan grisarna så gott det går i så tidig ålder men även det har drivits med glädje och skall..  Allt mellan 1-5 minuter. Dock är hon fortfarande ganska oärlig o kan skälla bakspår 50 meter innan hon kommer på att det är åt andra hållet hon ska  ;D

Hon går än sålänge inte i vatten efter skjuten fågel men det jobbar vi på. Går jag själv o ställer mig på andra sidan hoppar hon i efter..

Har inte kört någon apporteringsträning o tala om ännu men tänker börja på allvar framåt våren.

Hon är väldigt beroende av viltvittring har jag upptäckt, går vi tomt en stund så sviktar intresset betydligt o söket blir nära nog obefintligt. Luktar det i näsan är det full fart som gäller! Tror själv att detta till viss del är en mognadssak + att jag själv måste ta mig tid o verkligen gå i skogen med henne utan inblandning av andra hundar o folk.

Utanför jakten är hon en stabil o trevlig jycke som älskar allt o alla.

Jag kommer nyttja min jycke till jakt av allt ifrån ripor på fjället, skogfågel i norrlands kustland, apportör på sjöfågeljakt samt stöt/kortdrivare/eftersök på det jag jagar.

• 4 months later...
Publicerat

• 2 months later...
Publicerat
Ja, jäklar ;D Där var det en massa starka åsikter och personpåhopp! (www.birddog.nu)

Brukar vara månag "besserwiessers" på det där forumet tycker jag. Många som rent utav är otrevliga! :mellow:

• 1 year later...
Publicerat

Stort grattis till Martin,Prästgårdens kennel till den första 9an på fält för en klm i Sverige(vad jag vet).

Tyckte det var värt att bumpa tråden för detta!