Publicerat Augusti 17, 200719 yr Nu är en ny tikvalp beställd. Jag får åka till skåne och hämta en hos åke sjöström. 10000 riksdaler plus resan kommer kalaset att kosta. Det blir en tik som ska heta Axa. Nu måste jag ordna så att jag får skjuta apportvilt på soptippen här i gällivare. semestern har jag sparat som tur är så den blir i mitten på oktober och framåt. Livet börjar så sakta återvända efer att jag förlorade den gamla.
Publicerat Augusti 17, 200719 yr F..n va kul för dig grymt kul med valp sen är ju väntan mycket tung går såååålååångsamt tills den är hemma. Mvh.
Publicerat Augusti 17, 200719 yr Kul med en ny valp, blir det 200mil enkel resa? Inte riktigt. Knappt 150 mil till Huskvarna + 20-30 mil till. Beror ju på var i Skåne Nils ska. Jag har 130 mil till Huskvarna från Kalix.
Publicerat Augusti 17, 200719 yr Författare Höör heter stället. Blir att köpa vingar för pengarna. Jag gick signalteknikerutbildning i ängelholm och nu inser jag hur lurad man blev av geografilektionerna i plugget. Det är ju cykelavstånd genom hela skåne och dom där leriga tvättbäckarna viskan niskan ätran ryms ju varenda en i varjisån. Skalan i boken var ju helt vriden. Det borde vara runt 160 mil dit ner totalt. Flyger från luleå 10 timmar senare åker jag hem. Får se om hunden kan skälla eller om han skorrar på voff så det blir vrrroff istället. Nu är det bara att börja om i allafall. Språkträning i norrländska, inkallning, skotträning, börja med apport och så vidare. Sedan om allt går bra och det flyter kanske man hinner på ett vårprov. Hela våren får man bomba mås och kråka så att man har apportvilt till spår och vatten. När hösten kommer blir det att montera pekfingret i en stålskena så att man kan befästa dressyren och meritera skägget så kanske hon också blir en sån där a-ö pappershund. Sen djävlar ska det jagas! Aldrig mera att jag ska vara utan hund igen blir det bara något av henne och hon är bra mentalt så ska jag ha en kull av henne och behålla en valp själv.
Publicerat Augusti 18, 200719 yr Höör heter stället. Blir att köpa vingar för pengarna. Jag gick signalteknikerutbildning i ängelholm och nu inser jag hur lurad man blev av geografilektionerna i plugget. Det är ju cykelavstånd genom hela skåne och dom där leriga tvättbäckarna viskan niskan ätran ryms ju varenda en i varjisån. Skalan i boken var ju helt vriden. Det borde vara runt 160 mil dit ner totalt. Flyger från luleå 10 timmar senare åker jag hem. Får se om hunden kan skälla eller om han skorrar på voff så det blir vrrroff istället. Nu är det bara att börja om i allafall. Språkträning i norrländska, inkallning, skotträning, börja med apport och så vidare. Sedan om allt går bra och det flyter kanske man hinner på ett vårprov. Hela våren får man bomba mås och kråka så att man har apportvilt till spår och vatten.När hösten kommer blir det att montera pekfingret i en stålskena så att man kan befästa dressyren och meritera skägget så kanske hon också blir en sån där a-ö pappershund. Sen djävlar ska det jagas! Aldrig mera att jag ska vara utan hund igen blir det bara något av henne och hon är bra mentalt så ska jag ha en kull av henne och behålla en valp själv. Okej! Kul med en ny familjemedlem. Grattis!
Publicerat Augusti 18, 200719 yr Höör mitt i SKÅNE ;D ;D ;D Välkomen på besök till kontinenten grattis till valpen P:s Har du fylt i besöksvisum och skickat till länstinget i SKÅNE ;D ;D ;D ;D
Publicerat Augusti 19, 200719 yr Kanon! Vilken ras blir det? Det är ju nästan hemma hos mig! ;D http://www.viamichelin.com/b2b2c/swe/dyn/c...rtChoice=0& Där har du miltal, etc.
Publicerat Augusti 19, 200719 yr Författare Det är ett strävhår från åke sjöström. Hojts kennel. Med den stamtavlan så känner man ju pressen att ha en dubbelchampion vid två års ålder. Visum trodde jag bara man behövde till norrland! Här är ett färdigskrivet. http://www.brukshundklubben.se/sm/sm2007/visum.pdf Själv tillhör jag spettarpartiet som tycker att vi kan bryta bort en stor del av sverige och skänka till danskarna. ;D 8)
Publicerat Augusti 19, 200719 yr Det är ett strävhår från åke sjöström. Hojts kennel. Med den stamtavlan så känner man ju pressen att ha en dubbelchampion vid två års ålder. Visum trodde jag bara man behövde till norrland! Här är ett färdigskrivet.http://www.brukshundklubben.se/sm/sm2007/visum.pdf Själv tillhör jag spettarpartiet som tycker att vi kan bryta bort en stor del av sverige och skänka till danskarna. ;D 8) ;D ;D ;D
Publicerat Augusti 21, 200719 yr Författare Nu blev det svårt! Jag har blivit erbjuden att ta över en 2,5 år gammal strävhårstik. Hon är meriterad på spår och vatten. Jaktligt så står hon och söker fågel. Ägaren har inte tid med två hundar och den här har tydligen en rejäl motor men inte lika bra bromsar. Jag har tänkt låna hunden en vecka och se hur vi trivs tillsammans. Sedan ska jag avgöra om jag lämnar återbud på valpen. Samtidigt så är jag rejält sugen på att få börja från 0 och se om jag kan få fram en elithund. En vuxen hund är en vuxen hund och jag hoppas att vi kan få ett samarbete och en sammanhållning som det blir när man tar valp. Hur ska jag göra? Ta den halvvuxna spara 8000 kr och en massa jobb samt jaga i höst eller ta en valp och börja om från början med jaktstart nästa år?
Publicerat Augusti 21, 200719 yr Nu blev det svårt! Jag har blivit erbjuden att ta över en 2,5 år gammal strävhårstik. Hon är meriterad på spår och vatten. Jaktligt så står hon och söker fågel. Ägaren har inte tid med två hundar och den här har tydligen en rejäl motor men inte lika bra bromsar. Jag har tänkt låna hunden en vecka och se hur vi trivs tillsammans. Sedan ska jag avgöra om jag lämnar återbud på valpen. Samtidigt så är jag rejält sugen på att få börja från 0 och se om jag kan få fram en elithund. En vuxen hund är en vuxen hund och jag hoppas att vi kan få ett samarbete och en sammanhållning som det blir när man tar valp. Hur ska jag göra? Ta den halvvuxna spara 8000 kr och en massa jobb samt jaga i höst eller ta en valp och börja om från början med jaktstart nästa år? Jaha Nils det var ett svårt beslut att fatta förstår jag, men det är alltid roligt med en ny valp med sina personligheter och egenskaper.
Publicerat Augusti 24, 200719 yr Författare Nu har jag hämtat hunden. Var ute idag med 9mm knall och gick. Hunden är ett oskrivet kapitel 2,5 år gammal. Hon stötte fågel mest men jag fick en situation med ett tomstånd där jag sett fågeln flyga så generna finns där. Hon är hård i mun på apporterna och varmt vilt vill hon inte ta. Provade med kråka idag. Frusen kricka från ifjol hämtades och avlämnades men sista gången med ett krasande ljud. Har ni några tips på hur jag ska göra? Jag tar bara kameran med mig imorrn. Kompisen får stå för skjutandet. Hon verkar inte ha kopplat ihop skott och vilt men är helt lugn i skott. Mentalt är hon otroligt kontaktsökande och lugn vilket gör att det ska gå att dressera henne. Markerna verkar vara betydligt mindre vilt på än förra året med gammelhunden. Vad det beror på får vi se. Tror jag hann glömma vilken odåga hon var då hon var ung min gamla. Hon är ihågkommen som en kötthund. Älskad och saknad för sitt mjuka sätt. Vi får se hur den här blir om hon blir kvar. Jag har redan börjat fästa mig vid henne och vi har bara varit ihop i snart 2 dagar.
Publicerat Augusti 24, 200719 yr Nu har jag hämtat hunden. Var ute idag med 9mm knall och gick. Hunden är ett oskrivet kapitel 2,5 år gammal. Hon stötte fågel mest men jag fick en situation med ett tomstånd där jag sett fågeln flyga så generna finns där. Hon är hård i mun på apporterna och varmt vilt vill hon inte ta. Provade med kråka idag. Frusen kricka från ifjol hämtades och avlämnades men sista gången med ett krasande ljud. Har ni några tips på hur jag ska göra? Jag tar bara kameran med mig imorrn. Kompisen får stå för skjutandet. Hon verkar inte ha kopplat ihop skott och vilt men är helt lugn i skott. Mentalt är hon otroligt kontaktsökande och lugn vilket gör att det ska gå att dressera henne. Markerna verkar vara betydligt mindre vilt på än förra året med gammelhunden. Vad det beror på får vi se. Tror jag hann glömma vilken odåga hon var då hon var ung min gamla. Hon är ihågkommen som en kötthund. Älskad och saknad för sitt mjuka sätt. Vi får se hur den här blir om hon blir kvar. Jag har redan börjat fästa mig vid henne och vi har bara varit ihop i snart 2 dagar. Fråga någon som är rutinerad på att dressera fågelhundar och är duktig på apportteringsbiten. I övrigt så vill jag nog inte uttala mig. Det är svårt när man inte har sett hunden.
Publicerat Augusti 25, 200719 yr Författare Har varit ute hela dagen. Började morgonen med sjöfågel i gryningen. Första skottet en perfekt apport och avlämning. Andra skottet en perfekt apport och sedan stack den xxxx odågan med pippin och jag fick vara arg. Klockan 0700 satte jag på henne piptäcket och skickade ut henne på sök den här gången hade jag lämnat bössan hemma och bara tagit koppel och kamera. Kompisen skulle få stå för eventuell skottlossning. Jag vet inte vad det var med henne på förmiddagen min gamla hund hade ett större sök som 5 månaders valp. Rotig är bara förnamnet. När hon väl hittade några fåglar så körde hon dom, husse arg igen. Tyvärr så var fågeltillgången kass. Förra året var det rena hönshuset på samma mark. Hon är helt oslipad och har en stark egen vilja. Eftermiddagen blev bättre i sök men då hittade vi ingen fågel alls. Ska prova annan mark imorrn.