Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Patronläge 6,5

Featured Replies

Publicerat

Verkar ha ett väldigt tajt headspace på 6,5:an, en win 70.

Igår på skjutbanan så fick jag ta i för att stänga slutstycket o det blev ränder både på hylsbröstet och hylsbotten.

Vad göra, hade fundering på att ta slippasta på bröstet på en tomhylsa och snurra lite lätt tills man får bort nån hundring?.

Eller är det brotch som gäller?

Publicerat

Då blir deta mit första vapenrelaterade svar på deta forum  :)

Jag skule börja med en ordentlig rengöring av patronlägett

Först med krutlösande solvent sedan ett koparlösande

Börja med att demontera lådan från stoken då solvent misfärgar trä samt att det underlätatar arbetett

1: Torka rent patronläge och pipa

2: Spruta i krutlösande solvent i patronläge och pipa

3: Tag en bäsinsborste och skruba patronläge och pipa ( Till patronläget används med fördel en borste som är avsed för deta Tävär inte så vanliga i vapenbutikernas hylor >:( )

4: Dra rent med line lap

5: Upprepa pungt 2 och 4 2-5 gånger

6: Tag nu den koparlösande solventen gör på sama sät som med den krutlösande (punt 3 och 4

7: Upprepa punt 1-7 tills du inte får blåa eller gröna lapar mer

Rengöring av patronläge är något som dom flästa värkar misa men det är minst lika viktigt som pipan ;)

Publicerat
  • Författare

Då ska jag prova det, men jag hörde att just winchester har lite tajta patronlägen.

Kan det stämma?

Publicerat

Det kan ju även vara så (om det är köpe ammo?) att patronerna låg i det övre området av toleranserna och din bössa liger i dom undre  ::)

Publicerat
  • Författare
Det kan ju även vara så (om det är köpe ammo?) att patronerna låg i det övre området av toleranserna och din bössa liger i dom undre  ::)

Glömde säga att det är handladdad ammo med engångsskjutna hylsor, dock ej skjutna i min bössa!!

Det brukar gå bättre med hylsor som är skjuta i min bössa.

Publicerat

Om det är handladdad ammo Så är ju ett tajt patronläge inga problem

Publicerat
  • Författare
Om det är handladdad ammo Så är ju ett tajt patronläge inga problem

Varför går dom trögt då?

Publicerat

Tror inte att problemet kvarstår när du ladar dom nästa gång

Hylsor som är skjutna i en anan bössa som har lite rymligare patronläge än den som dom nu ska användas till kan vara lite svåra första gången

Men varför använda hylsor som inte är skjutna i din bösa

Då det är 6.5x55 eller ???

Köp två 50 lådor norma och skjut upp sen oar du hylsor för ett bra tag

Mvh Anders Hj

Publicerat
  • Författare

Kom över ett gäng med Lapua och vill använda dom.

Men förhoppningsvis går det bättre nästa gång dom laddas

Publicerat

Om du "plockar hylsor" eller får av andra är min rekommendation att du helkalibrerar dem ordentligt då du inte skjutit dem i ditt vapen. Var noga med att smörja "lagom" både hylsan och innuti hylshalsen. Om patronläget fortfarande är tight efter helkalibrering så hade jag uppsökt en vapensmed med problemet.

Ps, som PREP skrev: rengör noga innan smeden...

Publicerat
  • Författare
Om patronläget fortfarande är tight efter helkalibrering

Det är precis det som är problemet

• 2 weeks later...
Publicerat

Om det inte hjälpte att rengöra så har jag ett par tips.

Om du "bara" har skruvat ner kalibreringsverktyget mot hyllshållaren så kan du testa att skruva ner verktyget lite till. Hur mycket det går att skruva ner beror på vilken press du har. På detta sätt så kan du kalibrera lite till. Observera att handtaget till pressen fortfarande skall hela vägen ner. Det blir ett litet "knyck" det sista.

Det kan också bero på förlite smörja i hylshalsen. Om det går för tungt så finns det en risk att du kan sträcka hylsan lite när du drar ut hylsan ur verktyget och hylshalsen passerar expanderknoppen.

/Axelsson

Publicerat

Har hört att Hornadys vertyg inte passar bra till 6.5 , men att rcbs ska passa . Har inte provat själv ,men det kanske finns någon som vet här ?

Publicerat

Ibland är patronlägen mycket korta och verktyget behöver svarvas ner en eller två tiondelar. Vad beträffar patronlägen i 6,5x55 så finns den gamla från urminnestider och den nya litet större med SE i slutet. Alltså, innebär detta att verktygen måste tillhöra rätt patronläge. Verktyg till den gamla fungerar för SE, men oftast inte tvärtom. 

Publicerat

Fick lov att ringa väcka polaren , han sa att med hornadys verktyg fick dom kalibrera hårdare än med Rcbs verktyg. Och som han sa fick dom ställa in verktyget som man ska göra ,  sen hadde dom testat i olika vapen . Sen hadde dom fått räknat ut hur myckrt dom fick  "vrida ner verktyget för att få det att passa i olika bössor.Men det behövdes inte i Rcbs verktyget , det funkade direkt som han sa till mig. Han har även provat hylsor i olika bössor . SÅ BLEV VI NÅ KLOKARE ELLER ???

Publicerat

Fick lov att ringa väcka polaren , han sa att med hornadys verktyg fick dom kalibrera hårdare än med Rcbs verktyg. Och som han sa fick dom ställa in verktyget som man ska göra ,  sen hadde dom testat i olika vapen . Sen hadde dom fått räknat ut hur myckrt dom fick  "vrida ner verktyget för att få det att passa i olika bössor(det gällde Hornady).Men det behövdes inte i Rcbs verktyget , det funkade direkt som han sa till mig. Han har även provat hylsor i olika bössor . SÅ BLEV VI NÅ KLOKARE ELLER ???

• 1 month later...
Publicerat

Be en smed kolla patronläget med go-nogo tolk.Slipper ni gissa.

Handladdar ni. Be någon kolla på inställning och verktyg mm.

Publicerat

Tycker att ni har missat hela poängen här och att det bara är Kari som är rätt på det.

Sannolikt är alltså patronläget tightare än laddverktyget åtminstone i längdsled och då behöver alltså verktyget kapas.

Patronläget skall i detta läge INTE ändras.

Men att kapa verktyget okontrollerat och skruva ner det djupare är dumheter eftersom man då inte vet vad man pysslar med.

Vid inställning av kalibreringsverktyget så tar jag alltid hylsor som är skjutna i min bössa och sotar hylsbröstet.

Sen skall de kalibreras till sotet försvinner.

Försvinner inte sotet så kalibreras inte bröstet och då tar det följdaktligen emot där.

alltså kolla med sot och svarva sen ner verktyget vid behov (eller slipa)

MVH Håkan

Publicerat
  • Författare

Har billigaste Lee pressen och det kanske är den som flexar för mycke, måste kolla nästa gång jag laddar

Publicerat
Har billigaste Lee pressen och det kanske är den som flexar för mycke, måste kolla nästa gång jag laddar

Det är fullt troligt att det är så. Kolla hur långt det är mellan hylshållaren och verktyget när Du har hylsan fullt inne. Du kan kompensera genom att skruva ner verktyget ett halvt eller helt varv extra. Dessutom kan det vara smart att byta smörjmedel till hylsorna, eftersom det påverkar arbetet betydligt. Och glöm inte att ordentligt smörja insidan på halsen oxå: hylsorna kan sträckas när man drar ut dem ur verktyget om det går för trögt där.

Skaffa en gjutjärnspress: en Lee Classic Iron eller Redding Boss kostar runt 1200:- och det är väl använda pengar.

Pete

Publicerat
  • Författare
Och glöm inte att ordentligt smörja insidan på halsen oxå: hylsorna kan sträckas när man drar ut dem ur verktyget om det går för trögt där.

Pete

Ingen fara för det, har svarvat ner expandern på verktyget

Publicerat

Jag har lyman verktyg till 6,5 x55 och dom har krånglat både när jag kalibrerat till sako75 och lakelander. Rcbs verktygen som jag lånat har däremot inte varit några problem med. Skaffa eller låna ett annat kalibreringsverktyg innan Du börjar pula med patronläget på bössan.